Okosabbak a génkezelt agyú egerek

Tudósoknak sikerült génkezeléssel egy intelligensebb egeret létrehozniuk, ami felveti annak lehetőségét, hogy gyógyszerekkel vagy génkezeléssel az emberi intelligencia is növelhető.

génkezelt agyú egerek, protein, gén, genetika, memória, tanulás |

The New York Times Health News Service   Medincorp | Connor, S.

A kutatók kimutatták, hogy valóban javítani lehet a szellemi képességeket, ha a kulcsfontosságú agyi neurotranszmittereket előállító vagy szabályzó géneket manipuláljuk - innen már csak egy lépés a tudományos csecsemőtervezés.

A vizsgálatok emellett olyan gyógyszerek kifejlesztéséhez is segítséget adhatnak, amelyek a korral járó mentális betegségek - Parkinson- és Alzheimer-kór - áldozatainak memóriája és tanulási képessége is fokozható.

A tudóscsoport genetikai manipulációjának célja az egér egy olyan génje volt, amely az NMDA nevű neurotranszmitter receptoraként működő protein termelésében játszik szerepet. A NMDA a memória és a tanulás folyamataiban vesz részt.

A génkezelt egér egy sor tesztben bizonyult ügyesebbnek átlagos társainál; hamarabb találta meg a kijáratot a labirintusból és a víztartályban is gyorsabban érte el a víz alatti padot, ahol már nem kellett úsznia.

"Valószínű, hogy a tanulási képesség, a memória, de még az IQ is fejleszthető genetikai alapon, genetikai módszerekkel" - jelentette ki Joe Tsien, a Priceton University molekuláris biológia tanára, a kutatócsoport vezetője. Tsien professzor az egyik amerikai tévéadó showjának híres csodagyereke, Doogie Howser után Doogie-nak keresztelte el a zseniális egeret.

A Nature folyóiratban is ismertetett eredmények azt bizonyítják, hogy az egér tanulási és memorizálási képessége egyértelműen az NMDA-receptorok egyik protein összetevőjének változásai nyomán vált jobbá társainál.

Most, hogy az agyi protein szerepét sikerült jobban megismerni, a gyógyszergyárak kísérletezhetnek vele, hogy miként lehet működését biztonságosan befolyásolni gyógyszerekkel vagy génterápiával, mondta dr. Tim Bliss, a londoni National Institute for Medical Research neurofiziológiai osztályának igazgatója.

"Tudjuk, hogy ugyanez a gén és ugyanez a protein az emberekben is megvan, és úgy tűnik, hogy a mechanizmusok is hasonlók. A kutatás ezért nagyszerű lehetőséget teremt a memóriazavart okozó betegségek elleni küzdelemben" - tette hozzá.

A módszernek ennél sokkal ellentmondásosabb, etikailag is kérdéses alkalmazása az lehet, hogy csecsemők "tervezésénél" használják fel a kutatás eredményeit örökletes betegségek kiszűrésére vagy jobb tanulmányi eredmények céljából.

"Ezek még csak az első lépések egy olyan világ felé, amelyben már meg tudjuk tervezni utódainkat" - mondta dr. Arthur Caplan, a Pennsylvania Health System igazgatója, vezető bioetikus. "Nem hiszem, hogy ez feltétlenül rossz dolog. Ha sikerül genetikai úton elkerülnünk az autizmust, a Down-kórral járó retardációt, az Alzheimer-kórt vagy más neurológiai rendellenességet, az nagyszerű."

Dr. Caplan szerint a még előre nem látható veszélyek miatt etikailag is indokoltabb, ha a felfedezéseket nem zseniális bébik tervezésére, hanem inkább már meglevő betegségek kezelésére használnák.

Megjelent: The Independent, London