Félig szintetikus baktériumot hoztak létre

A végletekig lecsupaszított, kevesebb mint 500 génnel működő félig szintetikus baktériumot hoztak létre laboratóriumi körülmények között amerikai kutatók. Ezzel még egy lépéssel közelebb kerültek annak megértéséhez, hogy melyek azok a genetikai feltételek, amelyek elengedhetetlenül szükségesek az élethez. A kutatók erről a Science című tudományos folyóiratban számoltak be.

baktérium, genetika, DNS, Syn 1.0 |

InforMed Hírek14   InforMed | MTI

A cél olyan szintetikus organizmusok tervezése és alkotása, amelyekhez hozzá lehet adni bizonyos funkciókat és előre tudható, mi lesz az eredmény. A technológiával kereskedelmi és tudományos célokra is hasznosítható mikrobákat tudnak majd előállítani.

A genomkutatás úttörőjének számító Craig Venter tudóscsoportja 2010-ben számolt be az első félig-szintetikus organizmus megalkotásáról. A kutatók akkor a Mycoplasma mycoides nevű baktérium DNS-ének szintetikus változatát ültették át egy Mycoplasma capricolum nevű baktériumba, amely belsejének nagy részét kiürítették.

Több kudarccal végződött kísérlet után az új mikroba, amely a Syn 1.0 nevet kapta, életre kelt és laboratóriumi körülmények között osztódni kezdett.

A mostani vizsgálat során Venter és kollégái a végletekig lecsupaszították az immár Syn 3.0-nak nevezett Mycoplasma mikrobát, amely így mindössze 473 génnel működik. Ez csaknem fele a természetes változat génkészletének, és nagyjából 50-nel kevesebb a Mycoplasma genitalium génkészleténél, amely a tudomány által ismert legkevesebb génnel rendelkező baktérium.

A kutatóknak most sikerült azonosítaniuk egyebek között olyan "látszólag fontos" géneket, amelyek ugyan szükségesek a növekedéshez, de az élethez nem. A Syn 3.0 mikroba 473 génje közül 149 továbbra is rejtély, és próbálnak rájönni a funkciójukra.

baktérium, genetika, DNS, Syn 1.0