Hirdetés

A boldog öregkor esélyei és kockázatai

Az öregségről, a barátságról című írásában Cicero több mint kétezer évvel ezelőtt mondta: "Ami engem illet, e könyv kidolgozása oly örömet szerzett, hogy nemcsak elhárította a vénség összes bosszúságát, hanem ráadásul az öregséget vonzóvá és kellemessé is tette."

boldog öregkor |

Ne féljünk az öregedéstől!   SubRosa Kiadó | Iván, L.

Jó néhány olyan személyes példát említ, mellyel állítását meg is erősíti. Említést tesz dicső vezérekről, államférfiakról, akik diadalmenettel írták magukat a történelembe, de másféle példái is vannak. Ám a nyugodtan, feddhetetlenül és szépen eltöltött életre is derűs és könnyű öregség következik. Végül az életszakaszok saját örömeit sorolva, erre a végkövetkeztetésre jut: "Tartsák meg maguknak a fiatalok a fegyvert, a lovakat, a dárdákat, az ütőt és a labdát, legyen övék az úszás és versenyfutás: nekünk, öregeknek hagyják meg a sokféle játék közül a kockát és a játékkövet: sőt e tekintetben is tehetnek, amint jólesik, mert az öregkor ezek nélkül is boldog lehet!"

Mintha napjaink öregkérdéseit írná le, oly friss, annyira igazak ezek a megállapítások.

Kétségtelen, az élet befejezése és a korban előrehaladó élet örök kérése a halál és elmúlás, kinek személyes hite, világképe és vélekedése szerint. Nem is annyira a halál maga, mint az odáig vezető út - leginkább a szenvedés lehetősége árnyékolja be az idős ember örömét, boldogságát.

Magára nézve Cicero egyszerűen fogalmazza meg: "Én azt szeretném, hogyha rövidebb ideig élnék, mintsem idő előtt megöregednék", majd búcsúzásként: "Ezeket akartam elmondani az öregségről, bárcsak megértenék, hogy a tőlem hallottakat tapasztalataitok alapján helyeselhetnétek!"

Lényegében itt most be is fejezhetném, hiszen mindaz, amit Cicero az ókorban elmondott, ma is igaz, bizonyítja évezredek tapasztalása és bölcsessége alapján, hogy van boldog öregkor!

És most jönnek persze az érvek, ellenérvek, a tudomány esélyeket és kockázatokat, az emberi vélekedés jó és rossz tapasztalatokat, élményeket, általánosítható keserves vélekedéseket terít, különösen a mai társadalmi-gazdasági feltételek között. És nemzedékek nőnek fel lelketlenítő szólamokkal, vagy gépiesített robotszövegek nyomában, a napi pesszimizmust erősítő kilátástalansággal, reménytelenséggel, láncreakció-szerűen gerjesztődő öregség és öregellenességgel. Ami persze nem más, mint az ókor óta jócskán megfáradt és megváltozott emberi élet életminőségi és értékkrízisének, a vágyak, képességek és lehetőségek tömegekre és személyekre szabott görcsös aránytalansága, de nem utolsósorban a kiábrándultságok miatti csapkodó ellenfordulások jónak, bizakodásnak, reménynek, optimizmusnak és így a mindenki számára nehezen megfogalmazható boldogságnak.

Ebben a világképi diszharmóniában és emberi küzdelemben a naprakész örömszerzés torzult és ön- és közellenes formái szaporodtak meg, meneküléssel drogba, gyógyszerbe, szenvedélyszerepekbe és halálba.

Az öregedés és öregkor esélyeinek, még inkább az ember önbecsülésével és önállóságával jellemezhető, harmonikus és boldog öregkor esélyeinek alapkérdései elől több módon is menekülés észlelhető: ezek gazdaságossági és haszonmagyarázatok, a technokratikus magatartásválasztások hatalomban és napi együttélésben egyaránt, az öregkor fatális félreértésével megjelenő újabb szokásrendszerek, mint aktívak tartják el az inaktívakat, az állami és önkormányzati kompetenciák fenntartása mellett az idős nemzedék magárahagyása és kirekesztése, a megkülönböztető próbálkozások az öregekkel szemben, a fejük feletti álgondoskodó törődések és döntések újabb típusú diktatúrája, és hadd ne soroljam tovább. Leginkább azonban az az ösztönös és természetes életérzés sérül az említettek miatt és mellett, amely a cicerói egyszerű életöröm és boldogság öregkori értékrendjét adta.

Végül is az itt felsorolt XX. századvégi tendenciák és kockázatok mellett a boldog öregkor esélyeit éppen az a szívós emberi fennmaradás és boldogságszükséglet alapozza meg, mely a hibás alkalmazkodások és negatív hatású kockázatok ellenére személyre szabottan és közösségileg felfedezhetők.

Ezek legfontosabb formái a következők:

1. Az ún. öregedési és élethosszváltozások globális tényezői által kiváltott társadalompolitikai és gazdasági kényszerintézkedések, az öregkori egészségmegőrzés, a kóros öregedés megelőzési stratégiáival.

2. Az idősek szerveződései, civil szerepváltozásaival járó integrációs törekvései, szerepváltoztatással nők és férfiak egyenjogúvá válásával kísérten.

3. Az idősügy tényezővé válása a politikában, szakmapolitikában és a közéletben, szociálpolitikában egyaránt.

4. Az ún. biológiai rendszerek, ezen belül az emberi agy kutatásaival szerzett újabb eredmények értékképző alapérvei, hogy még biológiailag is van boldogságállapot-meghatározó agyi működésrendszer. Erre építhetően szerveződik a pszichológiai és magatartás-szabályozás személyiségrendszere.

Ezek a kutatások kimutatták, hogy a boldog emberekben közös jellemzők: békében vannak önmagukkal, és szeretik önmagukat jó értelemben, bizakodóak, mértéktartóan kontrollálják önmaguk vágyait, képességeit és lehetőségeit, és végül, nyitottabbak és világuk felé irányultabbak, mint az átlag.

Ezek a vizsgálatok igazolták azt is, hogy a materiálizált értékek közül a pénz, vagyon, gazdagság nem függ össze meghatározóan az emberi, így az öregkori boldogsággal. Ugyanakkor meghatározóak az egymáshoz való viszony szeretet- és megértésgesztusai, a gondok és nehézségek egyszerűsítő, feloldó praktikái, melyek vagy már korai szocializációval beépülten, az áthajlás, majd az időskorra, vagy tanulással, az idősödő ember megküzdő képességét és örömminőségét javítják, végül az érett személyiség védekezőképességének növelésével, a negatív ageizmus és dehumanizáló tendenciákkal szemben bontakoznak ki.

5. A tudományos kutatások eredményeinek gyors konvertálása az életminőség és lelki egészség jobbítása érdekében az életút mentén, a harmadik életszakaszra különösen figyelemmel.

6. Annak felismerésével alakíthatók ki új stratégiák, hogy az idősek egészsége, autonómiája, aktivitása, hatalmas gazdasági szolgáltatásai, ipari prosperitást is jelenthet, melynek záloga a boldogságirányult időskor imázsa, mely teljes mértékű emberi tényező és értékként alapértéke az emberiségnek, az emberi jövőnek.

boldog öregkor

2007-11-20 10:08:24

Hirdetés

Legfrissebb

AZ ORVOS VÁLASZOL

Szakorvosaink válaszai olvasói kérdésekre

Mielőtt kérdez, keressen orvosaink korábbi válaszai között!

Hirdetés
Hirdetés

Web Design & Development Prowebshop