Omega-3 zsírsav és curry segített a gerincsérült patkányokon
Az omega-3 zsírsavban és a curryt alkotó egyik anyagban gazdag étrend segített megőrizni gerinckárosodott kísérleti patkányok járóképességét. Erről a Journal of Neurosurgery: Spine című szakfolyóiratban számoltak be amerikai kutatók.
|
omega-3 zsírsav, curry, gerinckárosodás | MTI Hírek 2012 ;9 2012-06-27 18:54:48 | Omega-3 zsírsav, curry, gerinckárosodás |
Megállapításaik azt sugallják, hogy ezek az élelmiszeralkotó vegyületek részt vesznek az idegsejtek kijavításában és segítenek helyreállítani a neurológiai funkciókat a nyakat ért degeneratív károsodás után.
"A normális öregedési folyamat sokszor beszűkíti a gerinccsatornát, emiatt nyomás alá kerül a gerincvelő és megsérül a szövet. Bár a műtét enyhíti a nyomást, és így megelőzhető a további sérülés, a sejteket és idegszálakat addig ért károsodást már nem tudja kijavítani. Azt akartuk feltárni, vajon étrendkiegészítőkkel segíthetjük-e a gerincvelő öngyógyulását" - magyarázta Langston Holly, a Kaliforniai Egyetem Los Angeles-i intézményének (UCLA) idegsebész kutatója.
A kísérletben a patkányok egyik csoportjának tápláléka az úgynevezett nyugati típusú étrendnek felelt meg, amelyben sok cukor és telített zsír szerepelt. A másik csoport patkány egyébként normál étrendjét kiegészítették dokozahexaénsavval (DHA) és kurkuminnal. Előbbi az omega-3 zsírsavak egyike, míg a másik a curry fűszer egyik alkotója, hatékony antioxidáns. Mindkettő mérsékli a szervezet gyulladásos folyamatait.
Korábbi tanulmányok igazolták, hogy e két hatóanyag kedvezően befolyásolja az agyi folyamatokat. Mivel az agy és a gerincvelő együttműködik, a kutatók feltételezték, hogy a gerincvelőben is hatékony lehet a két vegyület. Elméletük helytállónak bizonyult: már néhány hét elteltével javult a két hatóanyaggal kiegészített étrenden tartott patkányok járása.
A lezajlott molekuláris folyamatokat is vizsgálták úgy, hogy három jelzőanyag szintjét mérték az állatok vérében. A nyugati diétán tartott patkányoknál jellemzően rosszabb volt valamennyi marker értéke a normálisnál, míg a másik csoportban megfelelő értékeket találtak az állatoknál - ismertette a Science Daily című tudományos portál (www.sciencedaily.com) a tanulmányt.
"A normális öregedési folyamat sokszor beszűkíti a gerinccsatornát, emiatt nyomás alá kerül a gerincvelő és megsérül a szövet. Bár a műtét enyhíti a nyomást, és így megelőzhető a további sérülés, a sejteket és idegszálakat addig ért károsodást már nem tudja kijavítani. Azt akartuk feltárni, vajon étrendkiegészítőkkel segíthetjük-e a gerincvelő öngyógyulását" - magyarázta Langston Holly, a Kaliforniai Egyetem Los Angeles-i intézményének (UCLA) idegsebész kutatója.
A kísérletben a patkányok egyik csoportjának tápláléka az úgynevezett nyugati típusú étrendnek felelt meg, amelyben sok cukor és telített zsír szerepelt. A másik csoport patkány egyébként normál étrendjét kiegészítették dokozahexaénsavval (DHA) és kurkuminnal. Előbbi az omega-3 zsírsavak egyike, míg a másik a curry fűszer egyik alkotója, hatékony antioxidáns. Mindkettő mérsékli a szervezet gyulladásos folyamatait.
Korábbi tanulmányok igazolták, hogy e két hatóanyag kedvezően befolyásolja az agyi folyamatokat. Mivel az agy és a gerincvelő együttműködik, a kutatók feltételezték, hogy a gerincvelőben is hatékony lehet a két vegyület. Elméletük helytállónak bizonyult: már néhány hét elteltével javult a két hatóanyaggal kiegészített étrenden tartott patkányok járása.
A lezajlott molekuláris folyamatokat is vizsgálták úgy, hogy három jelzőanyag szintjét mérték az állatok vérében. A nyugati diétán tartott patkányoknál jellemzően rosszabb volt valamennyi marker értéke a normálisnál, míg a másik csoportban megfelelő értékeket találtak az állatoknál - ismertette a Science Daily című tudományos portál (www.sciencedaily.com) a tanulmányt.
|
|
|










