Szexuális szaporodás helyett idegen DNS felfalásával maradt fenn a furcsa többsejtű

A csupa női egyedből álló aprócska bdelloid rotiferek, amelyek már 80 millió éve ivartalanul szaporodnak, idegen élőlények DNS-ét kebelezik be: vélhetően ez a titka az aszexuális állatkák túlélésének - állapították meg brit kutatók.

DNS, bdelloid rotifer, genetika |

MTI Hírek 2012 ;9

A Cambridge-i Egyetem és az Imperial College London munkatársainak kutatási eredménye szerint az egyik legegyszerűbb többsejtű lény, a bdelloid rotifer aktív génjeinek akár tíz százaléka is idegen élőlényektől, például baktériumoktól, gombáktól vagy algáktól származik.

A PLoS Genetics című tudományos folyóiratban közzétett tanulmány megállapításai tovább növelték "a már eddig is igen furcsának tartott teremtmény különlegességét" - mutatott rá Alan Tunnacliffe professzor, a tanulmány vezető szerzője.

A bdelloid rotiferek hírnevét leginkább az alapozta meg, hogy mintegy 80 millió éve elhagyták a szexuális úton való szaporodást, és azóta hímek nélkül is sikeresen fennmaradtak. Az aszexuális teremtmények többsége viszonylag gyorsan kihal, a bdelloid rotiferek azonban leleményes módszert fejlesztettek ki arra, hogy túllépjenek az ivartalan szaporodás korlátain.

Alkalmazkodási képességeiket bizonyítja az is, hogy szinte teljesen kiszáradva is túlélik, ha az élőhelyükként funkcionáló vizes hely kiszárad. Évekig megőrzik újraéledési képességüket anélkül, hogy bármi gondjuk lenne életfunkcióikkal később, amikor ismét vízhez jutnak.

"Nem tudjuk, hogyan zajlik a génátvétel, de csaknem biztos, hogy része a környezetükben bőségben lévő szerves hulladék DNS-ének megemésztése. A bdelloidok bármit megesznek, ami kisebb a fejüknél" - idézte Tunnacliffe professzort a Science Daily című online tudományos portál.

Munkájukhoz a kutatók kinyerték a bdelloid rotiferek teljes mRNS-ét, majd meghatározták összetételét, így alkották meg az állat aktív kódoló információinak adatbázisát. (Az mRNS - vagy hírvivő RNS - olyan RNS-molekulák, amelyek a fehérjeszintézisre vonatkozó információkat fordítják le a DNS-ről, majd a fehérjeszintézis helyszínére, a riboszómákhoz szállítják.) Az információt tartalmazó könyvtárat összevetették más élő szervezetek ismert génszekvenciáival, és meglepően sok szakasz között találtak egyezést.

Leggyakrabban nem más állatokból, hanem mikroorganizmusokból származtak a bdelloid rotiferek által ellopott, majd adaptált genetikai szakaszok.
DNS, bdelloid rotifer, genetika