Hirdetés

Az alapfokú oktatás állami, az egészségügyi alapellátás önkormányzati feladat lesz

Az egészségügyet érintően az alapellátást továbbra is az önkormányzatok szerveznék, a járóbeteg-ellátást pedig abban az esetben, ha az nem kapcsolódik kórházhoz.

egészségpolitika, betegellátás |

MTI Hírek 2011 ;8

Helyi önkormányzati feladat marad a tervek szerint a településfejlesztés és -üzemeltetés, a területrendezés, valamint a sport és a kultúra területe - így például a kulturális örökség helyi védelme, a közgyűjtemények védelme, a színházak fenntartása - is. A szociális ellátásban a gyermekeket érintően az állam, az idősekkel, elesettekkel kapcsolatban pedig az önkormányzat végezné el a feladatokat - mondta a belügyi államtitkár, hozzátéve, hogy a helyi adóügyek az önkormányzatoknál maradnak. Utóbbiakról szólva leszögezte, nagyobb szabadságuk lesz az önkormányzatoknak, nagyobb kivetési jogot fognak kapni, az alapelőírás viszont továbbra is az lesz, hogy az önkormányzatok nem vethetnek ki olyan adót, amelyet az állam egyszer már kivetett.

A kormány úgy döntött, támogatja, hogy a jövőben feladatfinanszírozási rendszer jöjjön létre az önkormányzatok területén, vagyis a helyhatóságoknak az állam által, illetve törvényben, jogszabályban biztosított, valamint az önként vállalt feladatokra forrással kell rendelkezniük. Így nem vállalhatnának olyan feladatokat, amelyekkel kapcsolatosan nem tudják, miből finanszírozzák - közölte, hozzátéve, hogy emiatt egy erősebb kontrollra lesz szükség.

A szerdai kormányülésen elfogadott 16 pontos határozat kimondja, hogy minden helyi közösséget megillet az önkormányzás joga lélekszámtól függetlenül. Hozzátette ugyanakkor, hogy a tervek szerint felállnának közös önkormányzati hivatalok a majdan létrejövő járásokon belül. Ezek a közös hivatalok szerveznék és szolgálnák ki az önkormányzatok, a képviselőtestületek munkáját. "Ez nem jelentheti azt, hogy egyetlen település is hivatal, illetve ügyintézői szolgálat nélkül marad" - húzta alá, majd kifejtette: mindez azt jelentené, hogy nem lesz minden településen hivatalvezető - a mostani megfogalmazás szerint jegyző -, hanem közös hivatalok, a mostanihoz hasonló körjegyzőségek jönnek létre.

A kormány erősíteni kívánja a polgármesterek legitimitását, s ennek megfelelően a hivatalvezetők a munkáltatói jogok tekintetében a polgármesterekhez tartoznak majd, vagyis ők nevezhetik ki, illetve menthetik fel a vezetőket. Jelenleg ez a testület jogköre a jegyzőket érintően. Újdonság az is, hogy ha kétszer egymás után nem határozatképes a képviselő-testület, akkor a polgármester - a rendeletalkotást kivéve - határozatokat hozhat majd a település működőképessége érdekében - ismertette, megjegyezve ugyanakkor, hogy erre csak testületi felhatalmazás birtokában lenne lehetőség.

Tállai András elmondta, szeretnének egy olyan informatikai rendszert kidolgozni, amely lefedné például a teljes önkormányzati rendszer pénzügyi szisztémáját.

Változás várható a jövőben alapvetően területfejlesztéssel foglalkozó megyei önkormányzatok összetételében is, amelyeknek a megye területén található járások székhelyeinek polgármesterei automatikusan tagjai lennének, a fennmaradó helyekre pedig - a mostanihoz hasonló - pártlistás szavazás alapján kerülnének be képviselők.

Mindez egyben azzal is jár - folytatta -, hogy a jelenlegi megyei jogú városoknak az ilyen jellegű státusza megszűnik, és a megyei önkormányzat, azaz a megye részévé válnak, ma ugyanis a megyei jogúság egyebek mellett azt is jelenti, hogy nem szavazhatnak a megyei önkormányzat tagjaira.

A tájékoztatón a kormányzati kommunikációs államtitkár kérdésre válaszolva megjegyezte, Budapesttel kapcsolatos kérdésekkel egyelőre nem foglalkozott a kormány, álláspontja szerint ugyanis a fővárosi önkormányzati rendszer kérdéseit először a kerületeknek, a Fővárosi Közgyűlésnek, a főpolgármesternek, a Budapesti Önkormányzati Szövetségnek kell egymás között egyeztetnie.

Intézményfenntartásért nem fognak felelni 2012-től a megyei önkormányzatok. A regionális fejlesztési tanácsok jövőbeni szerepe még nem tisztázott.

Az önkormányzati adósság ügyében Tállai András közölte: az új alaptörvény hatályba lépésével egy erősebb ellenőrzés, engedélyezés lesz szükséges a hitelfelvételhez. A megyék konszolidációját firtató felvetésre azt mondta, elvi elgondolás született arról, hogy a megyei önkormányzatok adósságát esetleg átvállalja az állam.

Tállai András kiemelte, minden önkormányzati érdekszövetséggel egyeztetett a belügyi tárca.

A jogszabályjavaslat október-novemberben kerülhet a Ház elé. Az új önkormányzati törvény 2012. január 1-jén lépne hatályba, a feladatátalakítási, finanszírozási változások viszont valószínűleg csak 2013. január 1-jétől, a járások megjelenésével lennének hatályosak - közölte, megjegyezve, hogy egyéb átmeneti rendelkezések is lehetségesek például az oktatás területén. Az önkormányzatok szervezetére vonatkozó változások a következő helyhatósági választással lépnének hatályba.

Az MSZP arra szólította fel a kormányt, hogy azonnal kezdjen tárgyalásokat az önkormányzati világ szereplőivel. Simon Gábor, az MSZP miskolci frakcióvezetője hangsúlyozta: pártja számára elfogadhatatlan, "hogy a kormány a 3200 magyar település jövőjét alapjaiban meghatározó döntéseket zárt ajtók mögött, az önkormányzati tömörülések, valamint az ellenzék véleményének totális figyelmen kívül hagyásával hozza meg".

A Jobbik szerint az, hogy az állam átveszi az alapfokú oktatási intézmények működtetését, önmagában nem garantálja, hogy megmaradnak a kistelepülések általános iskolái, ha ehhez továbbra sem társul megfelelő finanszírozás és elkötelezettség. Dúró Dóra, a Jobbik oktatási kabinetjének elnöke kiemelte: ha a fenntartói jogokat elveszik az önkormányzatoktól, akkor a helyi közösségek önrendelkezési joga is jelentősen sérül.
egészségpolitika, betegellátás

2011-08-22 18:21:36

Hirdetés

Legfrissebb

AZ ORVOS VÁLASZOL

Szakorvosaink válaszai olvasói kérdésekre

Mielőtt kérdez, keressen orvosaink korábbi válaszai között!

Hirdetés
Hirdetés

Web Design & Development Prowebshop