Örömteli csecsemőfejlesztés - Aktív nevelés egyéves kor alatt

Harminchárom évvel ezelőtt született meg az intenzív szülő-gyermek program, a PEKIP. Ennek lényege, hogy a szülők aktívan részt vesznek a játékban, s ezzel nagymértékben elősegítik gyermekük testi-lelki fejlődését…

csecsemőfejlődés, pekip, szülő-gyermek | Ideál - Reforméletmód magazin 2006 ;18(7):43-45   Celsus Kft. | Balaicza, E.; Sütő, Gy.
A módszer során számtalan dolgot alkalmaznak, hogy a csecsemők mozgás- és cselekvőképességének spektruma egyre szélesedjen.

A PEKIP-program legfontosabb céljai

A szülő-gyermek kapcsolat erősítése
A program segít abban, hogy jó kapcsolat alakuljon ki a szülő és a gyermek között,
a mozgás közös élményének köszönhetően. A szülőknek lehetőségük nyílik megfigyelni csemetéiket, így a jövőben könnyebben észreveszik szükségleteiket, és megfelelően reagálhatnak azokra.

Jó tudni! Az intenzív szülő-gyermek program már az első négy-hat héten elkezdődik, és az első év végéig tart, miközben nyomon követik a gyermek fejlődését.

A fejlődés előmozdítása
Tiszteletben kell tartani, hogy a csecsemők fejlődésének gyorsasága, iránya különböző. Ezért a PEKIP során - aktív tanulással, mozgással teli játékkal - a gyermek saját képességeivel és igényeivel tudja befolyásolni a játék menetét. Ebben a korai életszakaszban az életkornak megfelelő mozgás- és játékformák segítenek az adottságok felfedezésében és kipróbálásában.

Legyenek együtt azonos korú gyerekek!
Jó, ha az első évüket még be nem töltött gyerekek együtt lehetnek, és szüleik jelenlétében teremthetnek egymással kapcsolatot. Az első életévben a többi babával való találkozások alkalmával a csecsemő megtanulja, hogy bízhat a társaiban s a felnőttekben.

Fájdalomcsillapítás…

Ha a gyermeknek fáj valamije, vagy valamilyen egyéb okból sír, a szülő kérdezze meg magától: Mire van most szüksége a gyermekemnek? Hogyan segíthetek neki? Hogyan vonhatnám magamra a figyelmét, hogy kontaktusba kerüljünk?

Minden szülő megtapasztalhatja, hogy a megnyugtató beszéd vagy éneklés valamennyire elvonja gyermeke figyelmét rossz a közérzetéről.

Tipp: kezdjünk el olyan dalt énekelni, amit a gyerek máskor már szívesen hallgatott! Ha felemeljük, és ránézünk a kicsire, miközben beszélünk hozzá, akkor figyelni fog!

Olykor az is segít, ha hasra fordítva tartjuk a babát a karunkban, és a hasát masszírozzuk. Ha gyermekünk nem is hagyja abba mindig a sírást, jót tesz neki, ha érzi a közelségünket, együttérzésünket és igyekezetünket.

Jó tanács: próbáljuk meg gyermekünket sajátos szokásaival és problémáival együtt elfogadni! Tartsuk tiszteletben saját egyéniségét, a miénktől eltérő akaratát, szokását, természetét!

Adjuk „bérbe”!

Ha már végképp nem tudjuk hallgatni a sírást, keressünk valakit, aki segít! Nyugodtan „adjuk bérbe” a babát kis időre férjünknek, a nagyszülőknek vagy az olyan barátoknak, akik ismerik a gyermeket, és örülnek, ha gondoskodhatnak róla. Akkor is így járjunk el, ha a szülés után még gyengélkedünk, és túlterheltnek érezzük magunkat. A gyermekünk nélkül töltött időben gyűjtsünk újra erőt! A baba nyugalmát nagyfokban segíti a
  • rendszeresség
  • csendes, nyugodt légkör
  • relaxálózene hallgatása
  • masszázs
  • szeretetteljes otthoni légkör
  • bizonyos fokú állandóság és ismétlődés.
A kézügyesség fejlődése

Miután gyermekünk képessé válik a test és a végtagok mozgásmódjának szétválasztására - például mászáskor -, a kezek megtanulhatják a finomabb mozgásokat is. A kezével való játszás közben a gyereknél nyugodt és finomabb műveletekre összpontosító tevékenységformák is kialakulnak.

A hatodik hónap után a tárgyakat egyik kezéből a másikba veszi, nézegeti, és minden irányban elfordítja. A fogásnál a hüvelykujját már szembefordítja a többi ujjával. Ez fontos előrelépés a fejlődésében ahhoz, hogy fél kézzel meg tudjon tartani egy tárgyat. Ez azzal kezdődik, hogy a tárgyakat már csak az ujjaival fogja anélkül, hogy a tenyerével hozzáérne.

Tudta? Többek között a fogásnak ez a módja különbözteti meg az embert a majomtól.

A test közepe fölötti átnyúlás

Ha a csecsemőnek a testéhez viszonyítva balról odanyújtunk valamilyen játékot, akkor most már talán a jobb kezével nyúl át érte a teste fölött a másik oldalra. Ezzel ismét továbblép egyet az aszimmetrikus mozgás kialakulásában. Amikor ezt teszi, már elkezdi a differenciáltabb hangokat is képezni.

A nyolcadik hónapig minden gyermek túljut azon az időszakon, amikor tárgyakat ütöget egymáshoz: hol az asztalt kopogtatja, hol két tárgyat ütöget össze. Jellemző módon ekkor szimmetrikus mozgást végez. Ebben az életkorban minden dolgot ütöget, legyen az pelenka, baba vagy építőkocka. A tárgy minőségének még nincs jelentősége, hiszen egy pelenka nem ad ki hangot...

A csecsemő előszeretettel dob le tárgyakat a földre, és figyeli a leesésüket. Furcsa számára, hogy minden, amit elenged, mindig lefelé esik. Sok szülő azt hiszi, hogy gyermeke idegesíteni akarja, amikor az épphogy felvett kanalat ismét leejti a földre. Csakhogy a gyermek leginkább a kipróbálás révén tanul, és erről a törvényszerűségről is -tudniillik a nehézségi erőről - is újra és újra meg akar bizonyosodni.

A kilencedik hónap végén kisebb dolgokat már felemel a hüvelyk-, a mutató- és a nagyujjával. A másik két ujja még nem vesz részt a mozgásban. Elkezd különbözőképpen bánni az egyes tárgyakkal. Ütögeti az építőkockát, mert az zajt kelt, és ő ebben örömét leli. Nyomogatja a gumibabát, mert az sípoló hangot ad, és a tárgyakat óvatosan felállítja sík felületen.

Mindent helyesen teszünk?

A legújabb kutatási eredmények a következőkről tanúskodnak:
  • A szülők bízhatnak abban, hogy csecsemőjükkel mindent jól csinálnak.
  • A szülők pontosan azokat az információkat adják át gyermekeiknek, amelyekre azoknak szükségük van.
  • A gyermek osztatlan figyelmet igényel, ha vele foglalkozunk. Ha elkalandozik a tekintetünk, megszűnik az érdeklődése.
  • A szülők olyan bensőséges párbeszédeket folytassanak csecsemőjükkel, amilyenre annak szüksége van!
Különféle fogásmódok

A csecsemő finommotoros mozgásának fejlődését az alábbi módon segíthetjük elő: a játékai különböző anyagokból készüljenek, és legyen köztük nagy/kicsi, kemény/puha, könnyű/nehéz, tömör/üreges, hogy minél több tulajdonságot megtapasztaljon! A játékszerek csak helyettesítik a valódi tárgyakat.

Az ilyen korú gyereket már meg lehet ismertetni a hétköznapokban használt tárgyakkal. Persze csak olyasmit adjunk a kezébe, amitől nem sérül meg!

Jegyezzük meg! Gyermekünk boldog, ha ugyanazokat a tárgyakat használhatja, amelyeket mi is.
  • Masszírozzuk rendszeresen!
  • Kezeit hideg-meleg vízbe mártsuk bele!
  • Kapcsolgassuk vele a villanyt sötétben!
  • Kóstoltassunk vele különféle ízeket: édeset, savanyút, sóst, keserűt!
  • Ritmusra ütögessük össze a kezecskéit-lábait!
  • Táncoljunk vele zenére!
Ezek az eredmények bátorítást adhatnak valamennyiünknek ahhoz, hogy spontánul és a saját elképzeléseink szerint bánjunk gyermekünkkel!

S. Gy.-dr. B. E.
| csecsemőfejlődés, pekip, szülő-gyermek
2006-07-16 08:35:40


Miért bal oldalt?

Sikerült megoldani annak rejtélyét, hogy az anyák miért inkább bal oldalt ringatják az újszülöttjeiket. A kutatók szerint ez a helyzet aktiválja a gyermek jobb agyfélt...


A csecsemők mogyoróhoz való fokozatos hozzászoktatását ajánlják az új amerikai irányelvek

Megelőzhető a mogyoró allergia kialakulása - olvasható az amerikai Országos Egészségügyi Intézet (NIH) új irányelveiben, amelyek szerint a csecsemők többségét már ...


Brelfik küldésével bátorítaná a szoptatást a WHO

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint a szoptatásról készített fotók - brelfik - megosztása jól szolgálja a szoptatásról kialakult stigmák ledöntését, az a...


Egyre több a túlsúlyos, vashiányos kisbaba

Az egyéves gyerekek fele vas- és D-vitamin-hiányos, ami komoly egészségügyi problémákhoz vezethet – derül ki a 0-3 évesek táplálását vizsgáló legfrissebb hazai ku...


Tehéntejet csak később!

Az egyéves kor körül kialakuló allergiás tünetek 40%-át ételallergia okozza, amelyért jelentős mértékben az idő előtt bevezetett tehéntej felelős.


hirdetés
^