Reggelizzünk!

A reggeli a nap legfontosabb étkezése, több okból is. Egyrészt, a vacsora és a reggeli ébredés között legalább 8-10 óra eltelik, mialatt szervezetünk sem folyadékhoz, sem ennivalóhoz nem jut. Azt gondolnánk, hogy nincs is szükségünk az éjszaka folyamán energiára, hiszen alvás közben úgysem csinálunk semmit, de ez nem így van, a szervezet folyamatosan, így éjszaka is dolgozik.

reggeli, egészséges táplálkozás | InforMed Hírek14   InforMed

A létfontosságú funkciók, mint például a légzés, vérkeringés, épp úgy energiát igénylő folyamatok, mint mondjuk egy délutáni séta. Természetesen nem annyi energiát emésztenek fel a létfenntartáshoz szükséges folyamatok, mint a napközben végzett tevékenységek.

A reggeli ideális időpontja 7-8 óra között van. Ajánlatos minden nap közel azonos időpontban étkezni. Ez minden étkezésünkre vonatkozik.

Miért kell reggelizni?

Ha rendesen reggelizünk, jobb lesz a koncentráló képességünk és a teljesítményünk, nem fog el minket a farkaséhség a délelőtti órákban. Egy általános iskolás gyermekek részvételével végzett vizsgálatban a nem reggelizők kognitív tevékenysége jóval rosszabbnak bizonyult reggeliző társaikénál. Az is biztos, hogy délelőtt a munkahelyünkön – akár fizikai vagy szellemi munka esetén – sokkal jobban tudunk teljesíteni, ha reggelizünk.

A megfelelő reggeli elfogyasztásával egész nap sokkal jobban tudjuk kontrollálni az egyes étkezések alkalmával elfogyasztott étel mennyiségét, ezáltal a testsúlyunkat is. De egyáltalán nem mindegy, hogy mit reggelizünk.

Milyen az ideális reggeli?

Az ideális reggeli tartalmazza a szervezet számára szükséges összes tápanyagot, azaz a megfelelő mennyiségű fehérjét, zsírt és szénhidrátot is. Ezen kívül vitaminokban, ásványi anyagokban és rostokban is gazdag. A reggelinek tartalmaznia kell gabonafélét, jó esetben teljes kiőrlésű kenyeret, pékárut. Állati eredetű fehérjét, ami származhat tejből, tejtermékből, tojásból, felvágottból, halból, továbbá friss, lehetőleg idényjellegű, zöldséget, gyümölcsöt és természetesen folyadékot. Ez lehet például ásványvíz, víz, reggeli juice vagy gyümölcsital. A magas C-vitamin tartalmú reggeli juice-ok és gyümölcsitalok fogyasztása téli, tavaszi időszakban a meghűléses betegségek elkerülése érdekében is előnyös.

Kerüljük a túl zsíros ételeket, mint például a szafaládé, vagy a szalonna. Ezek gyakori fogyasztása magas energia- és zsírbevitelt eredményezhet, megterhelik a gyomrot, és ahelyett, hogy energikusnak éreznénk magunkat, lomhává tesz. Ne sózzuk meg a zöldségeket, élvezzük az ételek természetes ízét.

A teljes kiőrlésű gabonafélék, a friss zöldségek rosttartalmuknál fogva elhúzódóbbá teszik a tápanyagok felszívódását, ezáltal hosszabb távon szolgáltatnak energiát a szervezetünk számára, megakadályozva azt, hogy a délelőtti órákban leessen a vércukorszintünk. A rostok csak folyadék jelenlétében képesek kifejteni ezeket a jótékony tulajdonságaikat - ezért is fontos, hogy már reggel eleget igyunk.

A férfiak energiaszükséglete magasabb mint a nőké, ezért reggelijük mennyiségben eltér egymástól, ám összetételét tekintve azonos. Különbség van még a fizikai- és ülőmunkát végzők reggelije között is.

Mit együnk reggelire?

Ideális reggeli lehet egy pohár natúr joghurt zabpehellyel, friss zöldséggel vagy gyümölccsel, vagy egy adag zsírszegény túróból, sovány joghurtból készült zöldfűszeres túrókrémet, magvas kenyérrel, friss zöldségekkel és egy pohár reggeli juice-zal vagy gyümölcsitallal. Készíthetünk magunknak különböző zöldségkrémeket, mint például a padlizsánkrém vagy a humusz. Előnyük, hogy előző nap is elkészíthetjük, így gyorsan összedobhatunk egy könnyű reggelit. Kenhetjük pirítós kenyérre vagy friss bagettre, kiegészíthetjük friss zöldségekkel, ihatunk mellé reggeli juice-t vagy gyümölcsitalt.

| reggeli, egészséges táplálkozás
2016-01-13 21:25:21


hirdetés
^