MetakeresőMagunkrólPartnerekIM site-okOrvost keresekLinkekMediFórumEnglish





Szakmai oldalak


A belépés ingyenes
regisztrációhoz kötött.

Belépés

azonosító:

jelszó:




Regisztráció új felhasználók számára


Elfelejtette jelszavát?

Szavazás


Javul-e az egészségügy helyzete a mostani kormányzati ciklusban?

jelenlegi állás
Archívum


Semmi sem változik


Végre történik valami


Még rosszabb lesz




Főoldal Életmód, wellness, természetgyógyászat Táplálkozás, elhízás, receptek, fogyókúra Fehérjék, szénhidrátok



A szénhidrát fogyasztása szemkárosodást okozhat


(MTI-Press) Bizonyos szénhidrátok, a gyorsan lebomló, a vércukorszintet lökésszerűen, gyorsan megemelő fajták túlzott mértékű fogyasztása szerepet játszhat az életkorhoz kötődő - gyógyíthatatlan degeneratív - szembetegség, a makula degeneráció kialakulásában, olvasható egy amerikai táplálkozási szaklapban. A The American Journal of Clinical Nutrition cikke szerint napjainkban az idősebb felnőttek vakságának kialakulásáért elsősorban ez a kór tehető felelőssé.

A tanulmány szerzői arról számoltak be, hogy a szénhidrátokban gazdag táplálkozás összefüggésbe hozható a súlyos szemprobléma kialakulásával. A glikémiás index az a mutató, aminek alapján mérik a szakemberek, hogy egy adott élelmiszer milyen mértékben emelheti meg a vércukorszintet. Azt mutatja meg, hogy a szénhidrát milyen gyorsan bomlik le (metabolizálódik) a szervezetben minél hamarabb alakul át cukorrá, annál magasabb a jelző szám.

Az egyszerű szénhidrátot mint amilyen például az édességekben, a sajtos pizzában, fehér kenyérben vagy egyéb cukorral, sziruppal édesített élelmiszerekben van gyorsan lebontják a sejtek, viszont a barnarizsben, árpában, zöldfélékben található összetett szénhidrátot csak lassan.

A magas glikémiás indexű élelmiszerek fogyasztása felel a cukorbetegség, a keringés kórjai és bizonyos tumorok kialakulásáért, vélik az amerikai táplálkozási szaklap cikkének szerzői. A kutatók több mint 4 ezer 55-80 közötti személyt vontak be a szem egészségét figyelő hosszú távú vizsgálatukba. Minden résztvevőnek - legalább az egyik szemének - viszonylag éles volt a látása és a szemlencse elég tiszta volt ahhoz, hogy a fotózás révén jól lehetett diagnosztizálni, fennáll-e a makula degeneráció. A makula az ideghártya sárgás területe a szem hátsó pólusán, szemben a pupillával. Átmérője 5 milliméter. Éppúgy, mint az ideghártya többi része, amely a szem belső felszínének nagy részét kibéleli, ez is számtalan fényérzékelő sejtet tartalmaz.

Ha egy bizonyos tárgyra nézünk, annak képe a makulára esik. Az ideghártya többi részével ellentétben ezt a képet élesen látjuk, mert a makulában a fotóreceptorok különösen sűrűn helyezkednek el. Legélesebben pontosan a makula közepén, a foveolában látunk.

A tudósok összesen nyolcezer szemet vizsgáltak meg, a betegség súlyosságát 1-5 közötti skálán jelölték. A vizsgálat részt vevők közül senki sem volt diabéteszes.

Az élelmiszerfogyasztási szokásokat pontosan jelölték a kérdőíveken. Az életkor, a nem, a képzettségi szint, testtömegindex, alkoholfogyasztási szokások figyelembevételével - a négy éven át tartó nyomon követő vizsgálat végén - úgy találták, hogy minél magasabb a bevitt táplálék glikémiás indexe (függetlenül az elfogyasztott szénhidrát mennyiségétől), annál nagyobb valószínűséggel alakult ki az egyénnél a makula degeneráció. A táblázat felső ötödébe eső személyeknél 40 százalékkal volt nagyobb a kockázat, mint az alsó egyötödben.

A cukor valójában üzemanyag a sejtek számára, szögezi le Allen Taylor, a Tufts University laboratóriumának vezetője, ám ha túl nagy mennyiségben jut a szervezetbe, romboló hatású. Azt is hozzátette, hogy laboratóriumi és állatkísérletek alapján tudni, a szénhidrát károsítja a sejtek fehérjéit, és befolyásolja, módosítja működésüket, ami a sejtre nézve akár mérgező hatású is lehet.

A pontos mechanizmust egyelőre nem ismerik ugyan a tudósok, a tanulmány szerzői úgy vélik, a magas glukóz-koncentráció veszélyt jelent a retinára és a szem hajszálereire nézve olyannyira, hogy a magas glikémiás indexű táplálkozás gyulladást idéz elő és növeli a stressz valószínűségét.

A fenti megállapítások ellenére a kutatók kitartanak amellett, hogy az idősebb életkor, az alacsonyabb iskolázottsági szint, a dohányzás mégis jóval fontosabb kockázati tényező lehet e betegség kialakulása szempontjából, mint a táplálkozás. Azt is hozzáteszik, nincs feltétlenül ok-okozati összefüggés, további hosszú távú vizsgálatokra volna szükség a mechanizmus pontos megértésére. Dr. Taylor a szénhidrátot elhagyó diétát pedig nem tartja egyértelműen követendő példának. De a mértékletességet és a cukor kerülését változatlanul megfontolandónak tartja. Napjainkban ugyanis jóval több egyszerű cukrot fogyasztanak az emberek, mint a múltban, holott a szervezet számára minden szempontból egészségesebb volna, ha visszatérnénk a zöldfélékhez.

Fazekas Erzsébet


Oldalak: 1 ; MTI Hírek 2007;4
2007-09-22 13:07:05

Küldje el ezt a cikket ismerőseinek!

Nyomtatható verzió



MediFórum: Szóljon hozzá!
Ha orvosainktól szeretne kérdezni, NE IDE ÍRJON, az Orvos válaszol rovatnak küldje el kérdését. A választ a rovatban találja meg.
Kérjük, olvassa el tájékoztatónkat is.


  Új hozzászólás



Oldalak: 1




Főoldal Friss hírek Betegségek Életmód-wellness-természetgyógyászat IM site-ok
Egészségpolitika Szakmai oldalak Média ajánlat Adatvédelem Regisztráció




Keresés






Részletes keresés
Metakereső



Babanapló


We comply with the
This website is accredited by Health On the Net Foundation. Click to verify. HONcode standard for trustworthy health
information:
ellenőrzés.





Mi ez?

Mi ez?





Keresés az MSD
kézikönyvben


Keresés a könyvben

Megjelent a Kézikönyv 2. kiadása

Gyógyszer a családban













MediFórum - Orvosoknak és az egészségükkel törődőknek