Optimális gyerekjáték

A karácsony a szeretet és az ajándékok ünnepe, főként a gyerekeknek. Kérdés azonban, hogy melyik játékot vegyük meg, melyiknek van értelme?

| Ideál - Reforméletmód magazin 2002 ;14(12):35-35   Celsus Kft. | Szepesi, D.
Mire van valóban szükségük? Melyik az a játékszer, ami pedagógiailag megfelelő? Hasznosak vagy éppen károsak a komputerjátékok? Dobjuk-e ki a műanyag játékokat a gyerekszobából?

Mennyi a túl sok?

A gyerekeket játékprospektusokkal bombázzák. Az óvodában túllicitálják egymást, ha az egyiknek új Barbija van, a másik is akar. Sok gyerekszoba olyan, mint egy játékbolt. A rokonok és barátok elhalmozzák a kicsiket. A pszichológusok szerint játéktengerben a gyereknek elmegy a kedve a játszástól. Mindenbe belekezdenek, csaponganak, és képtelenek elmélyülni. A szülők segítségével meg kell tanulniuk bánni a túlkínálattal:

  • válasszák ki például együtt, mire van feltétlenül szükségük
  • döntsék el, miről mondanak le más javára
  • ajándékozzanak el játékokat
  • azt a játékszert, amivel a gyerek már régen nem foglalkozott, pakoljuk el.

A „veszteség” elviselését segítsék a szülők, magyarázzák el, miért szükséges időnként szelektálni a felgyűlt játékok között. Ha kell, vigasztalják, nyugtassák meg a kedvenc meséjével a csemetét.

Milyen a jó játék?

Fontos a kiegyensúlyozottság. Ne mindig csak magányosan legózzon a gyerek, jót tesz a szülők, más gyerekek társasága. Hogy kinek mi a jó játék, az attól függ, milyen idős a gyerek, mi érdekli és milyen személyes fejlődési fokon áll. A szülők és a nevelők játék közben alaposan megfigyelhetik a csemetéket: hogyan játszanak, mennyi ideig és mivel. Inkább egyedül vagy másokkal. Észrevehetik, hol van a gyereknek problémája, miben kell támogatni, miben túlterhelt.

Ideális esetben a gyerekszobában, amely az ízlésformálás kiváló terepe, van fa, gyapjú és műanyag játék is, így a kicsik különböző anyagokkal ismerkedhetnek. Szakemberek szerint nincs jelentősége, milyen anyagból készül a játék. A  lényeg az, hogy aktivitásra serkentse a csemetét.

Sokakban felmerül a kérdés, hogy veszélyesek az elektronikus játékok.

Ha meg is tiltanánk a divatos játékszereket, megóvni nem tudnánk tőle a gyerekeket, mert elmennek a barátaikhoz, és ott játszanak gameboy-t, tamagochit... Hétvégén fél-egy órácska számítógépezés elég. Akkor válhat csak veszélyessé ez a játék, ha a kisgyerek rabjává válik és elszigetelődik környezetétől. Fontos tehát, hogy egyszerre többen vegyenek részt ezekben a játékokban, sok örömöt, élvezetet leljenek benne, élményszerű kommunikációval és egymás támogatásával, és ne ez legyen a kizárólagos foglalatosságuk.

Feltűnő, hogy sok gyerek egyáltalán nem tud egyensúlyozni, és ügyetlenül mászik. Nehezen bánnak a ceruzával, az ollóval. Az egyoldalú mozgás következményeként egyre inkább probléma a kéz- és lábujjak finommozgása, és ez érzékelési nehézségekhez vezethet. Több kézműves foglalatosságot ajánlanánk, hogy sokoldalúan megtanulják még a legapróbb izmaikat is használni. Mászni a  legkisebb városi lakásban is lehet, ha berendezése a kicsi igényeinek megfelelő.

A játék kiválasztása

Az első életévekben óriási lehetőség a szülő számára bizonyos értékek, magatartás közvetítése, ha ő választ. A gyerek ugyanis a hozzá legközelebb álló személyt utánozza. A szülő határozza meg, mivel játszik a gyerek, mely tulajdonságait szeretné fejleszteni. Ha a gyerek aktív, ne traktáljuk türelemjátékokkal, hadd tombolja ki magát például egy gumikötél segítségével, de megengedhetjük neki azt is, hogy egy szabad falfelületet sok-sok színnel kedvére bemázoljon.

Előfordulhat, hogy nem tetszik nekünk a nagyszülők egy-egy ajándéka. A bosszúság elkerülésére kívánságainkat beszéljük meg a rokonokkal, barátokkal még az ünnepek vagy a születésnap előtt.

Mindannyian tudjuk, hogy a gyerekek különösebb játékszer nélkül is tudnak játszani. Az egyik óvodában kísérletképpen három hónapra elpakolták a játékokat. Csak homok, kavicsok, fa- és cserépdarabok, termények, kislapát, kisvödör maradt. Feltűnt, hogy az egyébként nyugodt gyerekek is szinte kivirágoztak, vezetőkké váltak a csoportban, játékokat találtak ki. Felerősödött bennük a „mi” érzése. A nevelőre nem is volt szükség, mert a gyerekek olyan intenzíven foglalkoztak egymással, és a kísérlet befejeztével nem akartak minden régi játékot visszakapni.

Az értelmes játék

Milyen szempontokat vegyünk figyelembe játékvásárlásnál? Mitől értelmes egy játék?

  • növeli a gyerek aktivitását
  • edzi a finom- és a nagymozgásokat
  • fejleszti a mozgás- és látás koordinációt (egyensúlyozás, futás, ugrás, az ujjakkal különféle kézműves munkák)
  • elmélyíti az érzékelési és a gondolkodási folyamatokat (memóriajátékok)
  • tudást és ügyességet fejleszt  (építő játékok)
  • támogatja a problémamegoldó képességet (szerepjátékok babákkal)
  • a játék választásánál vegyük figyelembe az életkort és a fejlettségi szintet
  • legyen alkotó jellegű, mert ez erősíti a gyerek önértékelését
  • érdemes beszerezni egy gyűjteményes kiadványt, a kinti és benti játékokról.
|
2002-12-16 11:42:30


Lengyelországban is bajt okoz a gyerekeket öngyilkosságra ösztönző internetes játék

Lengyelországban is bajt okoz a gyerekeket öngyilkosság elkövetésére ösztönző, Két bálna néven futó internetes játék, az ügyészség jelenleg négy önmegcsonkítá...


Gyermekkori félelmek

A gyermekkori félelmek az első életévek fontos kísérői: védelmet nyújtanak a „világ meghódítása" közben, és elősegítik a lélek fejlődését.


Apasági szabadságra lesznek jogosultak a cseh férfiak

Hétnapos apasági szabadságra lesznek jogosultak a jövőben a cseh férfiak gyermekük megszületésekor, az egészségbiztosítási törvény erre vonatkozó módosítását p...


Szobatisztaságra szoktatás

Minden gyereknek külön története vagy arról, hogyan szokott le a pelenkáról, és hogyan kezdte el használni a bilit, majd a WC-t. Még a testvérek sem egyformán lesznek s...


Iskolai zaklatás

Rontja a tanulók tanulmányi teljesítményét és magabiztosságát, képességeikbe vetett hitét a hosszan tartó vagy erősödő iskolai zaklatás az Amerikai Pszichológusok ...


+ További hírek
+ További egészségpolitika
hirdetés
^