MetakeresőMagunkrólPartnerekIM site-okOrvost keresekLinkekMediFórumEnglish





Szakmai oldalak


A belépés ingyenes
regisztrációhoz kötött.

Belépés

azonosító:

jelszó:




Regisztráció új felhasználók számára


Elfelejtette jelszavát?



Ajánlatunk
























Főoldal Friss hírek

Nem árt a gyakori véradás


(MTI) - Nem kell aggódniuk a gyakori véradóknak az egészségükért, a véradás nekik is használ - jelzi svéd kutatók tanulmánya. Gustaf Edgren, a stockholmi Karolinska Intézet kutatója és csoportja vizsgálatában azt állapította meg, hogy a rendszeres véradók körében alacsonyabb a rákbetegség és a halálozás aránya, mint a nem-véradók között.

A Journal of the National Cancer Institute szaklapban megjelent tanulmány szerint ugyanakkor az is lehetséges, hogy a véradás esetleges káros mellékhatásait az fedi el, hogy a véradók általában is egészséges emberek.

Többféle elmélet létezik a véradás egészségügyi hatásaira vonatkozólag. Az egyik szerint a gyakori vérvétel arra készteti a szervezetet, hogy a csontvelőben újabb vérsejteket termeljen, ezzel felgyorsul a sejtosztódás, mely növelheti a vérképzőszervi rosszindulatú folyamatok kockázatát.

A véradás befolyásolja az immunrendszer működését is, mely szintén összefüggésbe hozható a rákkal. A pozitív oldalon áll, hogy a vérben felhalmozódó felesleges vasat, amely szívproblémákhoz és egyes ráktípusokhoz köthető, rendszeresen kiüríti.

Edgren kutatócsoportja svéd és dán vérbankok és transzfúziós klinikák adatait elemezte. Összesen 1 110 212 emberről van szó, akik 1968 és 2002 között legalább egyszer vért adtak. A tanulmány nem talált összefüggést a véradás gyakorisága és a rákkockázat között.

Ugyanakkor a férfi véradók között annak arányában csökkent a máj, tüdő, vastagbél, gyomor és torok rákjának kockázata, ahogy nőtt a véradási gyakoriságuk. Ez arra utal, hogy a vér vasfelhalmozódásának rendszeres kiürítése rákmegelőző hatású.

Bármilyen kicsi rákkockázat növekedést komolyan kellene venni Edgren véleménye szerint, hiszen világszerte nagyon sok ember ad vért. Ám vizsgálatuk nem mutatott ki többletkockázatot, amely a rendszeres véradáshoz lenne kapcsolható.


Oldalak: 1

MTI Hírek 2009;6

2008-04-10 13:10:30

Nyomtatható verzió




MediFórum: Szóljon hozzá!
Ha orvosainktól szeretne kérdezni, NE IDE ÍRJON, az Orvos válaszol rovatnak küldje el kérdését. A választ a rovatban találja meg.
Kérjük, olvassa el tájékoztatónkat is.


  Új hozzászólás



Oldalak: 1


A rovat legfrissebb cikkei




A hormonpótlás növelheti az asztma kockázatát


A szójaevés csökkentheti a tüdőrákkockázatot


A sejtek korai öregedésében közreműködő génváltozatot találtak


Elmúlt a szmogveszély Miskolcon


Világos sörrel a csontritkulás ellen


Főoldal Friss hírek Betegségek Életmód-wellness-természetgyógyászat IM site-ok
Egészségpolitika Szakmai oldalak Média ajánlat Adatvédelem Regisztráció




Keresés






Részletes keresés
Metakereső


We comply with the
This website is accredited by Health On the Net Foundation. Click to verify. HONcode standard for trustworthy health
information:
ellenőrzés.




InforMed hírlevelek
InforMed hírlevelek





Mi ez?

Mi ez?






Az orvos válaszol


Rovatvezető: Dr. Szendei Katalin














Keresés az MSD
kézikönyvben


Keresés a könyvben

Megjelent a Kézikönyv 2. kiadása


MediFórum - Orvosoknak és az egészségükkel törődőknek





Hirlapom