Többfunkciós és fantáziadús - Ajándék gyerekeknek

Gyermeki kívánságokat teljesíteni nekünk, felnőtteknek, különös örömet okoz. Nem árt azonban, ha ajándékvásárlási lázunkhoz némi nevelő célzat is párosul. Közreadunk hát néhány ötletet, miként vethetünk gátat a játékszerek korlátlan áramlásának...

| Ideál - Reforméletmód magazin 2005 ;17(2):44-45   Celsus Kft. | Dénes, V.
Selejtezés a gyerekszobában: szemétbe a csörgővel, a „kinőtt" játékokkal! Az úszóguminak pedig a nyaralással kapcsolatos holmik között a helye! De mi legyen az elromlott játékóra sorsa? Szemétbe vele! „Neeem!!!" – ellenkezik a pöttöm tulajdonos – „Az az enyém!"

Hihetetlen, hogy már egy kétévesforma gyerek is mennyi játékot képes felhalmozni! Ez pedig csak fokozódik az évek előrehaladtával!

Optimális időpont

A másfél éves Petit meglátogatja idősebb barátja, Sanyi, aki magával hoz egy színes, kazettás gyerekmagnót. Peti teljesen el van varázsolva, ide-oda tekercseli a kazettákat, nyomkodja a színes gombokat, nyilvánvaló, hogy számára az lenne a legnagyobb öröm, ha ő is kapna egy magnót... A szülők egy darabig ellenállnak, ám végül anyukája beadja a derekát, és születésnapjára meglepik a kisfiút egy magnóval. Nagy az öröm, azonban Peti a készülék alapfunkciójával még nem tud mit kezdeni. A zene kevésbé érdekeli, mint az, hogy a gombokat kis kalapácsa segítségével is tudja-e működtetni... Édesanyja ezért úgy dönt, hogy a magnót félreteszi, míg Peti elég érett lesz ahhoz, hogy szakszerűen tudjon bánni vele...

Nagyon fontos tehát az, hogy megtaláljuk az ajándékok vásárlásának – a gyermek életkora szempontjából – optimális időpontját.

Nem az érték a mérték!

Nem mindig a drága játékokért lelkesednek gyermekeink. A hároméves Panka kedvenc játéka pillanatnyilag 2 darab színes fagyöngy. A sárga színű a mamát képviseli, a kék a papát. Egész színielőadásokat játszik végig ebben a szereposztásban, és a gyöngyök nélkül aludni sem megy. Bence ugyanakkor összes játéka közül legjobban azt a kis, puha labdát szereti, ami valamikor egy játék órát díszített, s most játék közben számos dolgot testesít meg. Ezt megelőzően a kisfiú kedvenc játékszere heteken keresztül egy fadarab volt, miközben minden egyéb játékát pillanatok alatt a „sarokba vágta", ha bárki leült hozzá mesélni vagy képeskönyvet nézegetni.

JÓ TUDNI! A tapasztalat azt mutatja, hogya rokonok hálásak, ha a szülők megsúgják, mire is lenne valóban szüksége a gyermeknek. De az is jó megoldás, ha beszállhatnak egy-egy értékes ajándék megvásárlásába.

Dilemma

Mit is vegyek? – töprengünk rendszerint, ha meg szeretnénk lepni egy gyereket, mondjuk, születésnapjára. Az édesség tilalmi listás, a ruhával a mamának szerzünk örömet. Így marad a játék. Habár a szülők hadakoznak a játékáradat ellen, üres kézzel mégsem illik megjelenni. Ezért még a látogatás előtt tanácsos megérdeklődni a szülőktől, hogy minek is örülne a kicsi. Talán még időben kiderül, hogy éppen most ment tönkre a kedvenc búgócsigája...

A szomszéd kertje...

Rendszerint kemény erőpróba a más gyerekeknél tett látogatás. Még akkor is, ha a saját gyerekszoba dugig van játékokkal, a másik játékai sokkal, de sokkal izgalmasabbak. Ez az oka annak, hogy a hazamenetel előtt rendszerint közelharc alakul ki szülők és gyermekük között.

Bence például a legtöbb esetben ragaszkodik barátja egy-egy játékához, amit semmiféle körülmény között sem enged el. Mivel pedig az ő szobájában is vannak olyan játékok, melyeket Sanyi talál rendkívül érdekesnek, a két gyerek között kialakult a kölcsönös csere rendszere. (Ami adott esetben bonyolulttá is válhat, például: Andris csak akkor kaphatja meg Kati labdáját, ha cserébe Petránál lehet a kis plüsskutya, de ehhez vissza kell adnia azt a kis játék békát, melyet az utolsó látogatáskor kaphatott kölcsön...)

A nagyobb gyerekek vendégség után rendszerint a következő mondattal állnak elő: „Én is akarok egy ilyen... – babaházat, óriás mackót, versenyautót stb. –, hiszen Andrásnak, Pankának, Sanyikának is van ilyen!" A gyermekpszichológusok szerint ilyenkor ügyes fogás, haa szülő gyermekével együtt felsorolja, hogy milyen játékok vannak otthon, és mi van a másik gyerek szobájában. Ezután feltehető az a kérdés, hogy kinek van meg az összes felsorolt játék. Ilyenkor kiderül, hogy ilyen gyerek nincs. Ezzel meggyőzhetjük gyermekünket arról, hogy még sincs olyan „hátrányos" helyzetben, s arról is, hogy milyen okos dolog cserélni, vagy egy játékkal együtt játszani.

Kinek való?

Vendégségben gyakran előfordul, hogy gyermekünk olyan játékokkal találkozik, amelyek hagyományosan a másik nem számára vannak „fenntartva".

Ehhez képest Petike nemrég egész délután lelkesen tologatott egy babakocsit, miközben kis barátnői „szakszerűen" kezelték műanyag kotrógépét...

E jelenséggel kapcsolatban is természetesen különféle véleményen vannak az anyukák.

A feminista módon gondolkodók amellett szállnak síkra, hogy igenis alkalmanként tudatosan adjunk játékszerként kisfiúknak babát, kislányoknak autót. Állítják, hogy így megakadályozható a szerepspecifikus nevelés, aminek egyenes következménye, hogy így a kisfiúk, ha felnőnek, nem válnak hímsovinisztákká, és a kislányokból sem lesznek „házitündérkék".

Mások viszont úgy vélik, semmi esetre sem szabad befolyásolni a gyermek ízlését, szabad választását – el kell fogadni, hogy mi okoz neki örömet! Amennyiben Petike leghőbb vágya lenne egy babakocsi, hát meg kell neki venni.

A harmadik véleményt képviselők meg vannak győződve arról, hogy a kislányok esetében igenis léteznek „baba-gének", míg a kisfiúk esetében „autó-gének".

A szakemberek szerint ez az elképzelésa leginkább helytálló. Vizsgálatok kimutatták ugyanis, hogy a nevelésen kívül a lányok és a fiúk között mutatkozó hormonális eltérés az, ami döntő hatással van a játék közbeni viselkedésre és az érdeklődésre.

A gyerek örömére!

Meg kellene tanulnunk, hogy ajándékozáskor ne magunknak, hanem gyermekünknek akarjunk örömet okozni! Intő példa: egy anyuka megfogadta, hogy lánya sohasem kap olyan utálatos Barbie babát, melyet már ő sem kaphatott meg gyermekkorában. Időközben a lány nyolcéves lett, és – mit tesz Isten?! – szobájába lépve, nem egy és nem kettő, hanem egy egész sereg Barbie baba mosolyog... Ebben az esetben az anya látványosan „behódolt" lánya akaratának, miközben gyermekkora be nem teljesült vágyait is teljesítette.

Óhatatlanul adódik a kérdés: vajon van-e értelme annak, hogy bizonyos játékokat tabuként kezeljünk, esetleg tiltsunk? A tapasztalat azt mutatja, hogy nincs. Itt inkább arról van szó, hogy gyermekünkkel meg kell értetni, hogy miért nem szeretünk bizonyos játékokat. Hogy a Barbie baba unalmas azért, mert őt csak a saját ruhája érdekli. Hogy a fegyverekkel a valóságban embereket lehet megsebesíteni és megölni...

Egyáltalán: milyen a „jó" és milyen a „rossz" játékszer?

A pszichológusok véleménye a következő:a jó játékszer ismérve, hogy teret enged a fantáziának és többfunkciós.

NE FELEDJE! Minél kevesebb kész megoldást kínál egy játék, annál iknkább előtérbe kerülnek a gyermek gondolatai. Ezért van az, hogy a gyermekek a kezdeti lelkesedést követően gyorsan elvesztik érdeklődésüket például egy fegyver iránt, amivel csak lőni lehet, s ez unalmassá válik egy idő után.

A lelkiismeret játékai

Sokan elkövetik azt a hibát, hogy elhalmozzák gyermeküket értékes játékokkal, csupán azért, hogy csemetéjük így békén hagyja őket. A másik motiváció lelkiismeretük megnyugtatása, amiért – s ezt pontosan tudják – alapvetően keveset foglalkoznak utódjukkal.

|
2005-02-06 12:14:53


Lengyelországban is bajt okoz a gyerekeket öngyilkosságra ösztönző internetes játék

Lengyelországban is bajt okoz a gyerekeket öngyilkosság elkövetésére ösztönző, Két bálna néven futó internetes játék, az ügyészség jelenleg négy önmegcsonkítá...


Gyermekkori félelmek

A gyermekkori félelmek az első életévek fontos kísérői: védelmet nyújtanak a „világ meghódítása" közben, és elősegítik a lélek fejlődését.


Apasági szabadságra lesznek jogosultak a cseh férfiak

Hétnapos apasági szabadságra lesznek jogosultak a jövőben a cseh férfiak gyermekük megszületésekor, az egészségbiztosítási törvény erre vonatkozó módosítását p...


Szobatisztaságra szoktatás

Minden gyereknek külön története vagy arról, hogyan szokott le a pelenkáról, és hogyan kezdte el használni a bilit, majd a WC-t. Még a testvérek sem egyformán lesznek s...


Iskolai zaklatás

Rontja a tanulók tanulmányi teljesítményét és magabiztosságát, képességeikbe vetett hitét a hosszan tartó vagy erősödő iskolai zaklatás az Amerikai Pszichológusok ...


+ További hírek
+ További egészségpolitika
hirdetés
^