Cellulitisz nélkül

Elsősorban egyszerű, könnyen megvalósítható praktikus tanácsokkal szeretnénk ellátni Önöket, hogy ne kelljen feszengeni a nyári rövid szoknyában vagy a strandon sem. A tartós, rendszeres alkalmazás a siker garanciája.

| Ideál - Reforméletmód magazin   Celsus Kft. | Bárdosi, E.
LedörzsölésMivel a cellulitiszes bőr nagyon sérülékeny, és könnyen kialakulnak rajta a seprűvénák, csak közepesen erős szálú kefével javasolt a bőr ledörzsölése. A kezelést mindig lentről felfelé kezdjük, a hosszanti simító és a körkörös mozdulatokat váltogassuk! Jól bevált a dörzskesztyű (műanyag szállal megerősített frottírból készült, mosdókesztyűhöz hasonlít), a lufaszivacs és a szizálkesztyű is.Kézi masszázs

Különféle illóolajokkal (boróka, levendula, citrusolajok, jojoba, mandula) vékonyan bekenve a bőrt, alaposan gyúrjuk, masszírozzuk át az érintett területeket. A combon ruhakicsavaráshoz hasonló fogásokat is alkalmazhatunk. A kezelést gyengéd felfelé simító mozdulatokkal fejezzük be.

Nyirokdrenázs

Az egyik leghatékonyabb masszázstechnika cellulitiszek kezelésekor, mert kimondottan a nyirokpangás megszüntetésére szolgál. Gyengéd köröző-pumpáló mozdulatokkal végig kell masszírozni a végtagokat.

A masszázs elején mindig a központi (nyaki) nyirokcsomókat kell kiüríteni, hogy a nyirokelfolyás a periféria felől a centrum felé akadálytalan legyen.

Tengerisós bőrmasszázs

A tengerisó nemcsak fürdőbe használható, hanem a bőr ledörzsölésére is kiváló. 20-30 dkg sót keverjünk el kevés tejjel vagy vízzel, és masszírozzuk vele végig végtagjainkat - itt is érvényes, hogy alulról felfelé kell haladni! A só nemcsak az anyagcserét aktiválja, a zsírsejtek lebontását serkenti, hanem az elhalt hámsejteket is leradírozza a bőr felszínéről. A kezelést kellemes illóolajos fürdővel folytassuk, majd hideg-meleg váltott zuhannyal fejezzük be.

Fontos tudnivalók
  • A gyakori, túlzottan radikális és szakszerűtlen diéták rendkívül intenzíven roncsolhatják a rugalmas rostokat.
  • A zsírban gazdag élelmiszerek "hízlalják" a kötőszöveti zsírsejteket.
  • A túlzott mértékű fehérjebevitel felgyorsítja a kötőszöveti alapállomány "szenynyezettségét", rontja a sejtek egymás közötti információcseréjét.
  • Az édességfogyasztás csökkenti a szervezet kálium- és B-vitamin-szintjét.
  • A túl sok só kedvez az ödémaképző-désnek, és ezzel a sejtek vérellátása tovább romlik.
  • A rostszegény étrend lassítja az emésztést, hozzájárul a salakanyag felhalmozó-dásához.
  • A kevés folyadékfogyasztás (napi 2 liternél kevesebb) "salakanyagpangást" idéz elő.
  • A nikotin erősen szűkíti az ereket, ezért radikálisan rontja a szöveti vérkeringést.
  • A rosszul megrágott, gyorsan "belapátolt" étel nem emészthető meg alaposan, ezért belőle sokkal több salak- és méreganyag keletkezik.
  • A kihagyott étkezés csillapíthatatlan éhségérzetet idéz elő, ezért a következő alkalommal sokkal többet eszünk, mint amennyire szükségünk van, és amennyit szervezetünk még képes normálisan feldolgozni .
Méregtelenítő kúrák

végezhetünk pár napos gyümölcs-, zöldségnapokat vagy teljes léböjtöt. Az előbbinél 1,5-2 kg tetszőlegesen kiválasztott, leginkább a szezonnak megfelelő gyümölcsöt kell a nap folyamán egyenletesen 4-6 részre elosztva elfogyasztani.

Kiegészítésül nem szabad megfeledkezni a bő folyadékbevitelről (2,5-4 l a testsúly függvényében naponta!). Ez lehet ásványvíz, gyógytea (hibiszkusz, aranyvesszőfű, tarackgyökér, gyermekláncfű, bodza...), frissen préselt gyümölcs- vagy zöldséglé ásványvízzel fele-fele arányban hígítva. Kitűnő vízhajtó és méregtelenítő a rizs-ananász nap és a héjában sült vagy főtt sótlan krumpli is.

Légzőtorna

A jógából jól ismert légzőgyakorlatok rendkívül fontosak a cellulitisz kezelése során is, mert a rekeszizom a gyakorlatok alatt mint "nyirokpumpa" működik. A légzőgyakorlatok idején felgyorsul a nyirokelfolyás, a salakanyagok kiürítése, és javul a sejtek oxigén- és tápanyagellátása. Lélegezzen be jó mélyen (előbb a hasába szívja a levegőt), közben számoljon el 4-ig, most nyomja fel a mellkasába és tartsa bent a levegőt (4-ig), majd lassan, csukott szájjal lélegezzen ki.

Tempós séta

Minden másnap legalább 15-30 perc tempós gyaloglás is rengeteget segíthet, mert az izmok pumpáló hatást fejtenek ki mozgás közben az erekre, és kihajtják a szövetekben felhalmozott ödémákat. Ezenkívül fokozódik a zsírlebontás is! Fontos azonban, hogy még az aerob-tartományon belül maradjunk, amikor a szövetek oxigénellátása nagyobb a felhasználásnál. Ehhez 20-40 éves kor között elegendő, ha úgy választja meg a tempót, hogy a pulzusa maximum 200 legyen, 40 felett viszont elegendő a 140-es pulzusszám is.

Víz alatti torna

A nyári szabadság alatt többeknek lesz lehetőségük víz alatti tornára. Ez nemcsak azért rendkívül kellemes, mert felfrissít, és nem terheli az ízületeket, hanem azért is, mert a víz megmasszírozza az izmokat, feszesebbé teszi a bőrt és a kötőszöveteket. Kezdjük a gyakorlatokat a vízben laza helybenfutással, miközben a térdeket egyre magasabbra húzzuk. Majd futás közben húzzuk fel sarkainkat egészen a fenekünkig, utána lazán nyújtsuk ki a térdünket előre és hajlítsuk be derékszögben. Végül lendítsük lábainkat amennyire csak tudjuk előre, hátra és oldalra, aztán szökdeljünk hol egyik, hol másik lábunkon amilyen magasra csak tudunk.

Stretching

A "hasat be, vállat hátra, mellet ki" állás teljesen helytelen, természetellenes tartást eredményez. A normális, laza, de nem hanyag testtartás nem terheli meg a gerincet, nem kényszeríti izmainkat görcsös állapotba, segíti a vér- és nyirokelfolyást és a szövetek tápláltságát. Ha napközben gyakran és tartósan természetellenes tartásra kényszerülnénk, végezzük el az alábbi nyújtó-lazító gyakorlatot: lábainkat terpesszük ki vállszélességben, hasunkat húzzuk be, a gerincet egyenesítsük ki, majd a karokat váltva 10-szer nyújtsuk magasra. Eközben az adott oldalon érezzük minden izom feszülését! Közben végezzünk mély ki- és belégzést!

Citruskúra

A cellulitiszes bőr kapillárisai sokkal törékenyebbek, sérülékenyebbek, könnyebben engednek ki magukból szövetnedvet, ami ödéma formájában gyűlik össze. A C-vitaminban, bioflavonoidokban gazdag gyümölcsök, zöldségek képesek az ereket megerősíteni és áteresztőképességüket újra rendezni. Ezért fogyasszunk sok citrusfélét, szőlőt, barackot, epret, ribizlit, de jó a paprika, a brokkoli, a paradicsom és a gabonák is.

A mindenható zöldtea

Sok C-vitamint és cinket tartalmaz, melyek védik a sejteket az öregedéstől, a sejtkárosító szabadgyököktől. Elősegíti a kiválasztó, salaktalanító folyamatokat, és a teo-bromin, illetve a teofillin vízhajtó hatásának köszönhetően gyorsítja a feleslegesen felhalmozott folyadék szövetekből történő kiürítését.

Kollagén gyümölcsök

A papaja, az ananász, a mangó és a kivi nemcsak ízletes, finom gyümölcsök, hanem sok olyan enzimet is tartalmaznak (legfontosabbak a bromelain és a papain), melyek aktiválják a kötőszövetek kollagénrost-képződését is. Ezenkívül a cellulitiszes bőrben keletkezett kóros fehérjekomplexumok lebontását is katalizálják. A felsorolt négy egzotikus gyümölcsöt azonban csak frissen és teljesen érett állapotban fogyasszuk.

Kovaföldkúra

Amilyen fontos a csontok számára a kalcium, olyan értékes a bőrnek és a kötőszöveteknek a kovaföld. A benne található szilícium-dioxid ugyanis erős vízkötő-képességénél fogva a rostok rugalmasságáért felelős. A kor előrehaladtával a szervezet szilíciumtartalma sajnos folyamatosan csökken, emiatt alakulnak ki a ráncok is. Különösen sok szilícium van a gabonafélékben (elsősorban az árpában, amit a rizshez hasonlóan kell elkészíteni), de kaphatók kovaföld tartalmú készítmények is, melyek kúraszerű alkalmazása lassítja az öregedési folyamatokat.

A varázserejű kálium

Nemcsak a só- és vízháztartás egyik fő regulátora, hanem a sejten belüli anyagcserefolyamatokat és regenerációt is szabályozza. Gondoskodik az izomzat megfelelő tónusáról, oldja a görcsöket. A legfontosabb káliumhordozók: banán, narancs, dinnye, burgonya, avokádó, hüvelyesek és a frissen préselt zöldség- és gyümölcslevek.

Barna alga, glikolsav

A barna alga kivonata helyreállítja a bőr vízháztartását. A glikolsav megújítja és hidratálja a bőrt. A benne lévő természetes vitaminok elősegítik a bőr vízmegtartó képességét, antioxidáns hatású és pótolja a fontos zsírsavakat.

A jó emésztés

A székrekedés elősegíti a szövetek működését rontó, az öregedési folyamatokat gyorsító vegyületek felszívódását és kóros mértékű felhalmozódását, ráadásul romlik a sejtek normális tápanyagellátása is. Ezért elengedhetetlenül fontos a naponkénti székletürítés. A kielégítő folyadékbevitel, a rostdús, több friss zöldséget, gyümölcsöt tartalmazó étel, a frissen préselt levek vagy kész biolevek hígítva és a rendszeres mozgás támogatják a normális székürítési reflex rendeződését.

| cellulitisz, bőr, nyirokelfolyás
2002-07-25 14:56:05