Vércukorszint - Életmód, diéta

Kérdés:  Az utóbbi időben kissé magasabb volt a vércukorszintem. Terheléses 8-as értékkel. A doktornő kilátásba helyezte, hogyha ellenőrzéskor is magas lesz, gyógyszert kell szednem. Milyen életmóddal, vagy diétával tudnám ezt elkerülni? Válaszát előre is nagyon köszönöm!

|
| Perjés, Y.; Az Orvos válaszol - Perjés Yvette 2008 ;13(februári)   InforMed

Válasz:  A cukorbetegek számára előírt diéta legfőbb jellemzői lényegében megegyeznek az egészséges táplálkozás fő ismérveivel.
A cukorbetegek 80-85%-a elhízott, így az elhízás kezelésével, a kívánatos testtömeg elérésével jelentős javulás érhető el. 10 kg fogyással lényegesen javulhat (akár normalizálódhat) a vércukorszint!
1. Csökkentse a zsírfogyasztást
- vágja ki a látható zsírt a húsból és a csirke bőrét távolítsa el főzés előtt
- szedje le a zsírt az ételek tetejéről
- időben vegye ki a vajat/margarint a hűtőszekrényből, így vékonyan tudja kenni
- grillezze, vagy főzze az ételeket sütés helyett , vagy nagyon kis mennyiségű zsírban süsse ki őket
- igyon zsíros tej helyett alacsony zsírtartalmú tejet
- alacsony zsírtartalmú kemény és lágy sajtokat egyen
- kerülje a nagy zsírtartalmú ételeket, pl. kolbász, szalámi, lunch hús és májpástétom
2. Keményítő tartalmú ételek
A keményítőtartalmú ételek megszüntetik az éhségérzetet, viszonylag olcsók és jó rost források (elsősorban a félbarna- barna kenyér javasolt). Naponta egyen néhány falat keményítő tartalmú ételt, az alábbi példák egy-egy étkezést jelentenek.
- egy főtt vagy sült burgonya
- egy zsemle vagy egy szelet kenyér
- egy adag főtt rizs
- egy csésze főtt tészta
- egy csésze borsó, bab vagy lencse
3. Zöldség
Naponta fogyasszon zöldséget!
4. Kerülje a cukrot, cukorral készült ételt, italt, mint csokoládé, desszertek, kekszek, sütemények, méz, cukros üdítő italok, gyümölcslevek: még a natúr gyümölcslevek is 8-10 % körüli cukrot tartalmaznak. Kerülje a "diabetikus" édességeket is. A szorbit és a fruktóz "rejtett cukornak" tekintendő. A diétás csokoládék, desszertek sokszor zsírdúsak.
5. Egyen elegendő fehérje tartalmú ételt
Fogyasszon naponta fehérjetartalmú ételt, pl. sovány hús, hal, tojásfehérje, zsírszegény tejtermékek, a hús egy részét helyettesítse növényi eredetű fehérjékkel, pl. hüvelyesekkel, melyek kevesebb zsírt és több rostot tartalmaznak
6. Igyon kevesebb alkoholt.
Nem kell lemondani az alkoholról. Naponta egy egység (3 dl sör vagy két deciliter száraz vörösbor vagy ezeknek megfelelő mennyiségű - 3-5 cl - nem édes "tömény" ital) étkezések kapcsán megengedhető.
7. Naponta 3 főétkezés és 2 kisétkezés a kívánatos. Ezáltal elkerülheti a túlzott éhségérzést és csökkentheti az étkezések utáni vércukor emelkedést.
8. Szabadon fogyaszthat zöldségeket (paradicsom, paprika, uborka, káposzta, paraj, fejessaláta, fehérrépa, karalábé stb.), valamint gyengére elkészített teát, vizet, ásványvizet és energiamentes (light) üdítő italokat. Ezek az élelmiszerek és italok nem, vagy alig tartalmaznak energiát. Viszont a zöldségek rostban gazdagok, ezáltal csökkentik a vércukrot és egyúttal sok vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak.
9. Mérsékelje a sófogyasztást, főként, ha magas a vérnyomása.
10. Cukorbetegek számára gyógytea készíthető fehérbabhéj, kukoricabajusz, csalánlevél keverékéből
11. Mozogjon naponta!
Akár fél óra séta is már jótékony hatással lehet egészségére. A cukorbetegség állandó orvosi ellenőrzést igényel. A diéta és gyógyteák alkalmazásával kapcsolatban mindig kérje ki orvosa véleményét!

2008-02-11 21:38:57
|

Web Design & Development Prowebshop