Szorongás

Kérdés:  Végső elkeseredettségemben írok ide. Nem tudom kérdésem ide tartozik-e. A problémáim kb. fél éve kezdődtek a semmiből. Egyszer lett egy pánikrohamom elalvás előtt, majd az életem gyökerestül felfordult. Aznap egész nap rosszul voltam és minden nap volt kettő pánikrohamom, amely mellé állandó szorongás társult.
Voltak az életemben problémák, de nem olyan méretűek, amelyek traumát okoztak volna. Először béta blokkolót akartak felírni, de Metroporolt már szedem kb. 4-5 éve a szívritmuszavaromra. Kaptam egy antidepresszánst is, amit azért nem szedek, mert szívbetegeknek nem lehet (az orvos mégis felírta).
Nagyon sok szenvedésen mentem át. Kaptam egy "talking therapist" aki elkezdett egy kognitív viselkedésterápiát (CBT). Ez rengeteget segített, megtanultam kezelni a pánikrohamaimat és végre úgy ereztem, hogy nem egy akváriumból szemlélem a világot. Végül ő elküldött egy pszichológushoz, mert úgy érezte nem tud rajtam segíteni.
Minden létező körülményt megváltoztattam magam körül; munkahelyi pozíció, lakás, szakítottam a rossz párkapcsolatommal, ám a szorongás és a rohamok (bár kisebb számban) megmaradtak.
Borzalmas alvásproblémám van. 2-3 órát alszom egyhuzamban. Állandóan mosdóba járok alvás közben. Néha nem is tudom, hogy igazán kell-e. Fontos, hogy Angliában élek már 3. éve. Eddig imádtam itt lenni, mostanra teljesen depressziós lettem. Fontos befolyásoló tényező lehet, hogy 10. hónapja egyfolytában éjszakázom egy kaszinóban.
Elvileg szeretem a munkám. Jól fizet, póker dealer vagyok, ülő munkát folytatok és megfelelő szünet beosztásunk is van.
Egy hete viszont képtelen vagyok bemenni, dolgozni. Volt egy pánikrohamom az asztalon, amitől nagyon megijedtem, ugyanis várnom kellett, amíg valaki levált.
Felkerestem az orvosom másnap, aki antidepresszánst írt fel. Hozzáteszem, ő a nem tudom hányadik orvosom itt kint, és ha ugyanabba az orvosi rendelőbe is járok, sosem látom kétszer ugyanazt az orvost. Sokszor járok besétálós, illetve kórházi ügyeletre, amikor a rohamok, illetve a szorongás elviselhetetlenné válik.
Teljesen tönkreteszi az életem. Lemondtam a szórakozásról, illetve abszolút nem fogyasztok alkoholt, mert erősíti a félelmemet. Nem járok el edzeni sem. Néha úgy érzem megbolondultam, mert érzem az összes szívdobbanásomat és mániákusan számolom hány órát alszom. Erre a problémámra mindenféle konzultáció nélkül felemelték a Metroporol adagomat napi egyről, kettőre. Hiába szedem kettesével, ugyanúgy zakatol a szívem néha, főleg ha fáradt vagyok.
Már enni sem eszem rendesen, mert utána lassabban és erősebben ver a szívem. A fő problémám, hogy az antidepresszánst most három napig szedtem, de abbahagytam a párom kérésére ugyanis egy zombi lettem tőle. Napi 17-20 órát aludtam és a maradékban pedig zsibbadtam.
Ezután elkezdődött a pokol. Zokogva ébredtem, azóta is teljesen letört vagyok. Semmi nem tesz boldoggá, sokat sírok és borzalmasan zúg a fejem egy enyhe szédüléssel, zsibbadást érzek a mellkasomon is és érzem, ahogy a szomorúság fáj a bőrömön.
Magamnak nem akarok ártani, de az életemet szeretném visszakapni. Elrángattak ügyeletre, ahol kaptam Diazepamt, hogy megnyugodjak. Én már semmit nem merek beszedni... Olyan, mintha egy három napja tartó pánikrohamom lenne. Ilyen rosszul még sosem voltam. Boldognak kellene lennem, mert egy csodálatos párom van, akivel nincsenek problémáink, együtt is élünk. A pszichológusom ki akarja deríteni, hogy milyen trauma okozza, hogy a limbikus rendszerem beszorult egy körbe. Én nem érzem, hogy bármi is bántana a fizikai rosszullétemen kívül.
Logikus alapon próbálom az éjszakázást hibáztatni. Azt olvastam, hogy ez megemeli a kortizolt azaz a stresszhormont, ami megmagyarázná a szorongásomat.
Ön szerint érdemes lenne haza utazni és megkeresni egy rendes orvost a problémáimmal? Egy pszichológust látok minden héten egyszer. Nagyon félek, hogy maradandó kárt okoztam ezzel az antidepresszánssal. Nem tudom, mikor tisztul ki végre.
Ön ajánlja a Diazepam alkalmi szedését a rohamok enyhítésére?
Előre is nagyon köszönöm!

| szorongás, pánikzavar, antidepresszáns.
| Bezzegh, É.; Az Orvos válaszol - Dr. Bezzegh Éva 2017 ;22(januári)   InforMed

Válasz:  Megértem, hogy nagyon el van keseredve, és hogy kimerítik a szorongásos rohamok. Ha jól értem, van egy terapeutája, akivel terápia folyik. Ebbe nem igazán illik beavatkozni kívülről, bár volt már rá példa hogy valakinek van egy pszichoterápiás kezelése pszichológussal és kezeli még egy pszichiáter is mondjuk gyógyszerrel. Természetesen lehet alkalmilag szedni a Diazepamot, az olyan, mint erős foggyökér gyulladásra a fájdalomcsillapító. Átmenetileg szünteti a fájdalmat, de a probléma gyökerét nem oldja meg. Érdemes keresni bajainak lelki gyökerét, még ha nem is emlékszik traumára, attól még lehet, vélhetőleg elfojtotta. Sajnos vizsgálat, személyes találkozás nélkül nem tudhatom, de-valószínű, hogy a megfelelően kiválasztott és következetesen, fokozatosan bevezetett antidepresszáns segítene megszüntetni vagy ritkítani a rohamokat, szorongást. Addig is amíg a pszichoterápia meghozza gyümölcsét. Az antidepresszív terápia általában 3-4 hét alatt hoz enyhülést, ha kibirja az első hét nehézségeit a mellékhatások miatt, megéri. Viszont a pszichoterápia csak több hónap után hoz javulást. Ezt remélem megbeszélték a terapeutájával?-Ha úgy dönt, esetleg érdemes rászánni néhány hetet akár Magyarországon is egy-kivizsgálás, kezelés elindítására. Természetesen az éjszakázás csak fokozhatja a panaszait. Az antidepresszáns nem okoz sem maradandó sem heveny kárt, esetleg csak kellemetlenek az első napok,-de azt érdemes pihenéssel tölteni.-3-4 nap után elmúlnak a panaszok, de a jó hatás csak 2-3 hét gyógyszerszedés-után érezhető.
www.bezzegheva.hu
dr@bezzegheva.hu

Kapcsolódó cikkek a Szorongásos betegségek (pánik, fóbia, kényszerbetegségek, stressz) rovatban olvashatók.

2017-01-23 06:09:19
| szorongás, pánikzavar, antidepresszáns.