Fogamzásgátló

Kérdés:  Valószínűleg furcsa lesz az Ön számára a kérdésem, de bízom benne, hogy megérti, ha leírom az okot.
31 éves nő vagyok. 7 évig szedtem Yadine fogamzásgátlót. Ez alatt az idő alatt mindig pontosan (néha szinte órára pontosan) a 21. szem bevétele utáni 5. napon jött meg minden hónapban a menzeszem. A Yadine ugye egy 21 szemes fogamzásgátló.
Pár hónapja kiderült egy hormonvizsgálat alkalmával (most nem terhelném a részletekkel, mert a kérdésem szempontjából nem befolyásoló tényező), hogy a normálisnál sokkal alacsonyabb az ösztrodiol szintem, így az endokrinológián felírtak nekem a Yadine helyett egy Zoely nevezetű fogamzásgátlót, merthogy ennek magasabb az ösztrodiol tartalma és ez majd helyre tesz.
A lényeg, hogy a Zoely 24 szemes és nem 21, mint a Yadine, azaz 24 napig kell szednem, így összesen 4 napom van arra, hogy megjöjjön a menzeszem, amíg el nem kezdem szedni a következő levelet. A gondom az, hogy amíg ez a Yadine-nél megtörtént, addig a Zoelynél most kezdeném el a 3. levelet, de nem tud megjönni a menzeszem, mert úgy érzem, hogy mire megjönne, már be is kell vennem az első szemet 4 nap után.
Mi a jelentősége annak, hogy az egyik 21 szemes a másik meg 24 szemes? Mi történne abban az esetben, ha a Zoelyt is csak 21 napig szedném, itt is 1 hét maradna ki, mint a Yadine-nál és utána újra csak 21 napig szedném? Van valami speciális funkciója annak, hogy 3 szemmel többet kell beszedni belőle/hó?
Segítsen a válaszaival, mert habár tudom, hogy létezik olyan gyógyszer, ami mellett meg sem kell jönnie, de nekem fontos lenne azért, hogy ha nem is "természetesen", de legyen minden hónapban menzeszem.
Korábban sok fórumot olvastam a Zoely elkezdése előtt és nagyon sok nő panaszkodott ugyanerre a problémára, nos, nálam is elérkezett sajnos. A 21 szemre való csökkentése okozhat Ön szerint a szervezetben valami galibát a Zoely esetében?
Előre is nagyon szépen köszönöm a segítségét és a válaszát!

| fogamzásgátló, fogamzásgátlás
| Petróczi, I.; Az Orvos válaszol - Dr. Petróczi István 2014 ;19(augusztusi)   InforMed

Válasz:  Egy nőgyógyászati betegséggel miért megy belgyógyászhoz? (Az endokrinológus belgyógyász.) A nőgyógyászati endokrinológia külön tudomány, amihez nőgyógyászati szakképzettség kell. Női bajokon nőgyógyász tud segíteni, a cukorbajon, mellékvese bajokon, stb. a belgyógyász endokrinológus.
Rátérve a lényegre:
Az Ön alapbaja, hogy nincs peteérése, a női hormonjai emiatt a padlón vannak.
A nők havibajának rendszeressége hormonfüggő. A rendetlen vérzés oka a petefészek-működés zavara.
Két megoldás van:
1. Ha babát szeretne - akkor oki kezelés szükséges, a petefészek-működés teljes helyreállítása.
De ezzel helyreáll a fogamzóképesség is - és jön a baba. Ezért ezt tenni csak akkor célszerű, ha az illető hölgy már babát akar.
2. Ha most nem szeretne babát, akkor fogamzásgátló tablettát kell szednie. A tabletta átveszi a méhnyálkahártya vezérlését a petefészektől, és egyben kikapcsolja a hibásan működő petefészkeket (=álterhességet szimulál).
Ezt a hatást a repülőgép robotpilótájához tudom hasonlítani. A vérzés szabályossá válik, de ez nem a szokásos menstruáció, hanem egy, a tabletta abbahagyása miatt fellépő művérzés.
Ha abbahagyja a tablettát (=kikapcsolja a robotpilótát) - természetesen - kiújulnak a tünetek. De ez a legjobb tüneti kezelés. (Elfedi a tüneteket.)
A mai korszerű tabletták 15 évig is szedhetők. (40 éves életkorig.) Nincs maradandó káros hatásuk.
Ismételve a lényeget: Önnek a tabletta mellett csak orvosilag felesleges művérzése van. (Ha összeveszik a párjával, és abbahagyja, akkor akár 7 nap után is fellép. Igazi havibaj csak a petefészek-működés helyreállításától várható. Addig akármit szed, azt kihagyja, vérezni fog. Tehát bármelyik megoldást választhatja.
Ezek elég drága gyógyszerek, én fele ekkora áru tablettákat szoktam írni, azok is tökéletesek.
Bővebb magyarázatként olvassa el honlapomon (www.drpetroczi.hu) a BETEGEIM LEGGYAKORIBB KÉRDÉSEI-nél a fogamzásgátló tablettáról és a fogamzásgátló injekcióról írottakat.
Ha megkeres, szívesen segítek, címem és telefonom a honlapomon található.
Üdvözlettel:
dr. Petróczi István

Kapcsolódó cikkek a Fogamzásgátlás rovatban olvashatók.

2014-09-06 19:38:01
| fogamzásgátló, fogamzásgátlás