Újonnan szedett gyógyszer nagy dózisban?

Kérdés:  Kedves Doktornő! Vérnyomáscsökkentővel (Doxazosin, ami egy alfa blokkoló) kapcsolatban lenne két kérdésem. Pánikbeteg és szociális fóbiás vagyok már jó ideje. A szokásos nyugtató+antidepresszáns (1x20 mg Rexetin plusz általában 2x0,5mg Xanax) mellett is magas a vérnyomásom és a pulzusom, még ha ezek mellett nem is gyakran pánikolok, maximum ideges hajlamú vagyok. Normálisan, széken mérve kb. 150/110, pulzus is 90-100 körül. Szóval voltam háziorvosnál, ott 170/100-at mértek. Felírta ezt a Doxazosin nevű vérnyomáscsökkentőt, de reggelre és estére is 4 mg-os adagot írt elő, úgy, hogy még sosem szedtem ilyet. Olvastam a betegtájékoztatót, próbáltam neten kutakodni, és azt találtam, hogy az adagot csak fokozatosan szabadna növelni és napi 1 mg-mal kezdeni, nem 2x4-gyel, azaz kapásból napi 8(!)-cal. Arról nem is beszélve, hogy kezdetben elvileg ájulást is okozhat. Emellett felírt még 12,5mg Tensiomint, azt mondta, ebből egy szemet csak akkor vegyek be, ha pillanatnyilag a Doxa ellenére is magas lenne a vérnyomásom. Erről a 12,5mg Tensióról pedig pont azt olvastam, hogy teljesen kezdő adagnak számít. A biztonság kedvéért "csak" napi 2-3-szor fél szemet vettem be a Doxából, de így is nagyon intenzív mellékhatások jelentkeztek egész nap (enyhe fejfájás, szédülés, hasi nyomás, felfúvódás, rendszeres vizelés, állandó szomjúság stb.), ezek miatt gyakran pánikoltam is. Egyelőre úgy döntöttem, hogy innentől legfeljebb napi egyszer felet szedek, mert félek, hogy nagyobb dózis esetén megint előjönnek a mellékhatások. - Tehát első kérdésem, hogy lehetséges-e/bevett módszer-e felírni egy gyógyszert rendszeres szedésre a tájékoztatóban szereplőhöz képest (1 mg) nyolcszoros induló adaggal (8 mg)? - A másik téma: A Doxa tájékoztatójában a "nem gyakori mellékhatások (100-ból legfeljebb 1 beteget érinthetnek)" részben olyan dolgok szerepelnek, mint pl. "agyérkatasztrófa (sztrók)" és "szívinfarktus". Ezt azért remélem, nem úgy kell érteni, hogy minden (pár)századik Doxazosint szedő beteg a gyógyszer miatt kap agyvérzést és/vagy infarktust? A Tensiomin tájékoztatójában pl. ugyanezek a "nagyon ritka mellékhatások" alatt szerepelnek (10.000 emberből legfeljebb 1), szóval nem nagyon értem a dolgot. Mielőbbi válaszát előre is köszönöm!

|
| Szendei, K.; Az Orvos válaszol - Dr. Szendei Katalin 2019 ;25(november)   InforMed

Válasz:  Véleményem szerint is nem ez a monoterápia (egyféle hatóanyag) lenne a célszerű, jómagam béta-blokkolóval kezdeném, és csak estére a Doxasozint. Ez azért is lenne célszerű, mert sok antidepresszáns emeli a pulzusszámot, és ezáltal a vérnyomást. A Tensiomin sürgősségi gyógyszer, és nem bevenni, hanem elrágni, elszopogatni kell, ha 160/100 fölé emelkedik a vérnyomása, az alapterápia mellett.

2019-11-16 14:12:39
| várnyomáscsökkentő

Web Design & Development Prowebshop