Korai kopások 2.

Ha a mai tizen-huszonévesek felmérést végeznének szüleik, nagyszüleik körében, hogy vajon ebben a korban nekik is állandóan fájt-e a derekuk, a nyakuk vagy a válluk, valószínűleg nemleges válaszokat kapnának. A mai fiatal generáció jelentős része küzd gerinc-, nyak-, derék, illetve háttájéki fájdalmakkal. Dr. Bálint Géza, az ORFI főigazgató főorvosa szerint a fiatalkori ízületi fájdalmak leginkább civilizációs okokra vezethetők vissza.

Az egyik legjellemzőbb fiatal korban tapasztalható probléma az ún. ízületi túlnyújthatóság (hipermobilitás). Bizonyos fokig természetes, hogy fiatal korban hajlékonyabbak vagyunk, ami ízületeink lazaságának köszönhető. Az izomzat megerősödésével azonban ízületi tokszalagjaink is megvastagodnak. Ehhez azonban szükség van bizonyos fokú szalagerősítő fizikai tevékenységre is, mely az izmok nyújtásával valósítható meg.

A fiatalok nagy része manapság, sajnos nem végez kellő mennyiségű fizikai munkát, így ízületeik sokáig lazák, túlnyújthatók maradnak. A könyökízület például 180°-on túl is nyújtható, könnyebben sérülhet.

Rendszeres fizikai munkavégzés hiányában a fiatalok izomzata nem igazodik a magasságukhoz. A mai fiatal generáció alapvetően sokkal magasabb, ami fokozott terhelést jelent a gerincnek. Amennyiben az izomzat nem megfelelő, a csigolyák közti kis ízületek húzódhatnak, rándulhatnak, és ez komoly fájdalmat okozhat. A fizikai terhelés azonban nem csak az izomzat erősítéséhez kell. Csontjaink erősségét, stabilitását, mésztartalmát is végső soron az izommunka határozza meg. Ha nem végzünk elegendő fizikailag megterhelő tevékenységet, csontjaink tömege csökken, ami adott esetben csontritkuláshoz vezethet.

Bálint doktor szerint a harántsüllyedés, azaz lúdtalp is okozhat fiatalkori ízületi fájdalmakat, azáltal, hogy megváltoztatja a test statikáját. Amennyiben a harántsüllyedést nem korrigálják időben és a megfelelő módon, a statikai változásból eredő fájdalom először a lábszárba, majd a combon át a derékba csúszik.

Általában nem végzünk elegendő fizikai munkát vagy sporttevékenységet, így amikor mégis sportolásra vagy kapálásra adjuk a fejünket, gyakorlatlanul csináljuk azt. Amit gyakorlatlanul csinálunk, az több izommunkával és energiával jár. A testgyakorlatok akkor igazán hatékonyak, ha nem görcsösen végezzük.

A legtöbben például olyan görcsösen írunk, ami túlterheli az izmainkat és hosszú távon fájdalmat okoz. A jól ismert írásgörcstől általában még idegesebbek leszünk, és még görcsösebben ragadjuk meg a tollat, ami további fájdalmakat okozhat.

Hasonló ördögi körnek köszönhető a túlhajszoltság és idegesség kiváltotta ízületi fájdalom. Amikor idegesek vagyunk, izmaink megfeszülnek, összeszorítják a bennük lévő ereket, így az izom nem jut elég vérhez. Ez előbb-utóbb fájdalmas izomcsomókat eredményez. A kör bezárul, amikor a fájdalom hatására még idegesebbek leszünk, még görcsösebbé válunk, még jobban megfeszítjük izmainkat. Az ilyen stressz és görcsösség okozta izomcsomók sokszor pszichés eredetűek, így kezelésük is lazítással érhető el. Emellett a szakember fontosnak tartja a fiatalkori ízületi fájdalmak megelőzésében, illetve kezelésésben a rendszeres fizikai terhelést biztosító munkát.

| Arthralgia, Ízületi fájdalom, Arthrodynia, Arthritis, Ízületi gyulladás, gyerek, gyermek, Korai kopások
2002-08-02 16:31:14
hirdetés

Web Design & Development Prowebshop