Derekas emberek 1. - Gerincpanaszok nélkül...

Derekunk tartja testsúlyunk java részét, így majdhogynem természetes, hogy ez a testtájunk rendkívül sérülékeny. A felnőttek több mint 80%-a szenved derékfájástól legalább egyszer az életében. Ráadásul az érintettek több mint felénél vissza is térnek a panaszok...

| Ideál - Reforméletmód magazin 2004 ;16(9):37-39   Celsus Kft. | Heinisch, M.
Ha megfájdul a derekunk, rendkívül fontos feltérképezni a panasz mögött megbúvó okokat: javarészt a gyenge izomtónus, valamilyen ízületi probléma, illetve elszakadt izom vagy szalag felelőssége nyer bizonyosságot.

HAJLAMOSÍTÓ HELYZETEK

Porckorongsérv vagy elcsúszott csigolya éppúgy okozhat komoly derékfájást, mint az ülőidegzsába. Ez az a betegség, mely során a fájdalom az egyik vagy mindkét farpofán és/vagy a lábon végigsugárzik.

A hosszú ideig tartó ülés vagy állás, a magas sarkú cipő viselése és az ülő életmód mind-mind hozzájárulhatnak a derékfájás kialakulásához. De a túlsúly és a gondatlan megerőltetésből adódó háthúzódás is kiváltó tényező lehet. Az állapotos nőknek közel fele szenved derékfájástól, a hosszú ideig tartó autóvezetés pedig elősegítheti a porckorongsérv kialakulását, valószínűleg az autó vibrációja miatt.

Sok derékfájós embernek elmúlnak a panaszai anélkül, hogy felkeresnék orvosukat, vagy valamilyen kezelésen részt vennének. A páciensek közel 90%-a négy héten belül felépül, bár a kiújulás esélye számottevő, és számos betegnél krónikus derékfájás is kialakulhat. Akkor beszélünk akut vagy rövid ideig tartó derékfájásról, amikor a panasz "csupán" néhány napig vagy hétig tart. Ilyenkor a rövid idő is rendkívül hosszúnak tűnik...

Krónikus derékfájásnak nevezzük azt, ami több mint három hónapig eltart, s nem szűnik meg a fájdalom.

EMLÉKEZETES TÜNETEK

Akinek valaha is fájt a dereka, biztosan nem felejti se az állandó fájdalmat, se az elsősorban mozgás közben nyilalló, éles, akut fájdalmat. A derékfájás kezelésének többféle módja is létezik.

Enyhébb esetekben megfelelnek a recept nélkül kapható gyulladásgátló gyógyszerek.

Súlyosabb esetekben a receptre kapható gyulladásgátló szerek jöhetnek számításba a fájdalom leküzdéséhez.

Néha izomlazítóra is szükség van, ezek ugyancsak receptre kaphatóak.

A DOHÁNYOSOK DERÉKFÁJÓSABBAK!

A dohányzás okozta élettani folyamatok akadályozzák a gerinc csigolyáinak anyagcseréjét, így azok sokkal érzékenyebbé válnak a mechanikai hatásokra.

Több vizsgálat eredménye is igazolja, hogy a dohányzás hozzájárul a derékfájáshoz. Egy 29 000 résztvevő bevonásával végzett megfigyelés egyértelműen alátámasztotta a dohányzás és a derékfájás közötti összefüggést.

A dohányosok körében sokkal könnyebben kifejlődnek a porckorongbetegségek, mint a nemdohányzók között.

A dohányosok porcai és csigolyái 18%-kal gyakrabban szenvednek el degenerációt, mint a nemdohányzókéi.

BORBAN AZ IGAZSÁG?

Az egyik kísérlet során megfigyelték, hogy a porckorongműtéten átesett betegek közül azok gyógyultak gyorsabban, akik bort fogyasztottak. Ugyanakkor köztudomású, hogy az alkoholfogyasztás hozzájárulhat a májcirrózishoz, a rákhoz, a magas vérnyomáshoz és az alkoholizmushoz is. Ezért sok orvos még akkor sem ajánlja a bor fogyasztását, ha csekély mennyiségben bizonyítottan javíthat az egészségi állapoton.

GYÓGYÍTÓ MOZGÁS

A rendszeres testmozgás és a megfelelő emelési technikák segítenek megelőzni a deréktáji panaszokat.

JÓ TANÁCS: ha helyesen akarunk bármit is felemelni, akkor terhünkkel a kezünkben guggolásból emelkedjünk fel, egyenes derékkal! A tárgyat tartsuk közel a testünkhöz, ne hajoljunk előre, kerüljük a nyújtózást, valamint törzsünk elfordítását, miközben a súlyt megemeljük!

A derékfájás és a porckorong-elváltozás sokkal könnyebben előfordul ülő életmódot folytató emberek között, mint fizikailag aktív emberek körében. Ugyanakkor a hosszú időn keresztül végzett versenyszerű sportolás is hozzájárulhat a gerinc porcainak degenerálódásához.

Szakember által megtanított terápiás mozgás segítheti a felépülést úgy a derékfájásból, mint a deréktájon végrehajtott műtétet követően. A kiropraktikai kezelés, a gyógytorna típusa, gyakorisága, időtartama és időzítése esetenként más és más, ezért pontosítást igényel.

FONTOS! A felügyelettel végzett terápiás mozgás jelentősen javít a gerinc állapotán! Nem így a szakember irányítása nélküli gyógytorna.

ÁGYFELÜGYELET

Azok a derékfájós emberek, akik szeretnének belekezdeni egy mozgásprogramba, először mindenképpen konzultáljanak egy fizikoterapeutával vagy más, ezen a területen szakképzett gyógyítóval!

JÓ TUDNI! Akut derékfájás esetében az orvosok gyakran javasolják, hogy a páciens felügyelet alatt töltsön kettő-négy napot ágyban, majd egészítse ki a terápiáját megfelelő fizikoterápiás módszerekkel és terápiás mozgásprogrammal. Ezzel szemben az ágynyugalom hatására irányuló megfigyelések azt támasztották alá, hogy az ilyenfajta pihenés hatástalan lehet, sőt késleltetheti a felépülést. Ezen megfigyelések szerint jobb, ha a páciens aktív marad, és igyekszik a lehető leginkább normál életvitelét követni.

A derékfájásból felgyógyulni kívánóknak a következőket ajánljuk:

  • ne viseljenek magas sarkú cipőt
  • olyan székben üljenek, amely megfelelően megtámasztja a hátat
  • kényelmes magasságú munkafelületen dolgozzanak
  • egyik lábukat helyezzék egy alacsony zsámolyra, ha hosszabb ideig állnak
  • támasszák meg derekukat, ha hosszabb időn keresztül kell autót vezetniük!

HASZNOS ÉTREND-KIEGÉSZÍTŐK

ENZIMEK: három kettős vak vizsgálat tesztelte eddig az enzimek kombinációjának hatásosságát derékfájásra panaszkodók esetén. Trypsint és chymotripsint adagoltak a komoly derékfájással küszködő betegeknek hét-tíz napon keresztül, a lábfájdalomra való tekintet nélkül. Mindhárom kísérlet során eleinte napi nyolc tablettát adtak a kísérletben részt vevőknek, de két teszt esetében az első két-három nap után felére csökkentették az adagot. A deréktáji, degeneratív ízületi gyulladásban szenvedők enyhe, de statisztikailag jelentős javulásról számoltak be. Azoknál is jelentős mértékű volt a javulás, akiknek az ülőidegzsábából eredően lábukra is átterjedt a fájdalom. Az enzimek (bromelain, papain, trypsin és a chymotrypsin) hatékonyak lehetnek a kisebb sérülések gyógyításában is, mert gyulladáscsökkentő hatást fejtenek ki. A fájdalom és a duzzanat hatásukra látványosan csökken.

PHENYLALANINE: számos kísérlet rámutatott, hogy a phenylalanine nevű természetes aminosav - pl. a D-phenylalanine (DPA) - mérsékli a deréktáji fájdalmat azáltal, hogy lecsökkenti a fájdalomcsillapító endorfinokat lebontó enzimek mennyiségét. Egy japán klinikai vizsgálat során napi 4 gramm DPA-t adtak a krónikus derékfájásban szenvedő résztvevőknek, fél órával azelőtt, hogy akupunktúrás kezelést kaptak. Az eredmény a 30 résztvevőből 18-nál jó vagy kiváló volt. A D,L-phenylalanine (DLPA) napi ajánlott adagja 1500-2500 mg.

B-VITAMINOK: a gerinctáji tünetekhez kapcsolódó hátfájás kiújulásának megelőzésében hatékonynak bizonyult a B1-, B6- és B12-vitamin kombinációja is. Ezzel a kombinációval le lehet csökkenteni a hátfájás ellen szedett gyulladásgátló gyógyszerek mennyiségét is. Mindhárom vitamint naponta háromszor kell szedni, és általában a következő adagban: a B1- és B6- vitaminból 50-100 mg-ot, a B12-ből pedig 250-500 mg-ot.

NE FELEDJÜK! Mindenképpen orvosi ellenőrzés szükséges, ha ilyen mennyiségű B6-vitamint szedünk!

Az egyes étrend-kiegészítőkkel kapcsolatban egyenként kell tájékozódni a mellék- és a kölcsönhatásokról! (folytatjuk)

Heinisch Mónika

|
2004-08-30 19:37:27
hirdetés

Web Design & Development Prowebshop