Tévhitek a hátfájással kapcsolatban

Legyen szó éles fájdalomról vagy tompa sajgásról, a derékfájás előbb-utóbb mindenkit utolér. Tíz emberből nyolc szenved derékfájástól élete során, mellyel kapcsolatban sok tévhit terjed.

gerincpanaszok, hátfájás, derékfájás | InforMed Hírek16   InforMed | Seprődi, B.

Tévhit: egyenesen ülve megelőzhetjük a derékfájást

Igaz, hogy nem tesz jót, ha púposan gubbasztunk, de az is tény, hogy megerőltethetjük a hátunkat azzal is, ha túl egyenesen, és túl sokáig ülünk.

Ha sokat ülünk napközben, próbáljuk ki ezeket: hajoljunk hátra úgy, hogy lábunk a földön marad, hátunk pedig enyhén hátra görbül. Még jobb, ha a nap egy részét állva próbáljuk eltölteni, például telefonálás vagy olvasás közben.

Tévhit: rosszat tesz a deréknek, ha nehezet emelünk

Nem az a fontos, hogy hány kilót emelünk fel, hanem az, hogy hogyan. Persze nem szabad akkora súlyt felemelni, ami túl sok lehet.

Emeléskor álljunk közel a súlyhoz, felemelt fejjel és egyenes háttal próbálkozzunk. Álljunk egy helyben, és a lábainkat használjuk az emeléshez. Ne csavarjuk vagy hajlítsuk a törzsünket. A hajolás közben történő csavarodás és a lábak felemelése tényleg sérüléshez vezethet, ez már akkor is megtörténhet, ha a széken ülve egy ceruzáért hajolunk le.

Tévhit: a derékfájást ki kell feküdni

A pihenés enyhítheti az akut sérülés vagy megerőltetés okozta fájdalmat, de nem igaz, hogy ágyban kell maradni. Már egy-két ágyban töltött nap tovább ronthatja a panaszokat.

Tévhit: a fájdalom mindig sérülés következménye

A porckorongok elfajulása, sérülések, betegségek, fertőzések, és akár örökletes tényezők is okozhatnak derékfájást.

Tévhit: a túlsúlyos embereknek gyakrabban fáj a derékfájást

A jó kondi és az aktív életmód véd a derékfájás ellen. A panaszok akkor jelentkeznek, ha valaki eltunyul, és a munkanapokat végigülve hétvégén megerőlteti magát. Az viszont tény, hogy az elhízás folyamatos terhet jelent.

Tévhit: a sovány embereknek nem fáj a derekuk

Bárkinek fájhat a háta. A túl sovány, már-már anorexiás egyéneknél a csontvesztés vezethet a csigolyák összeroppanásához.

Tévhit: a mozgás rontja a panaszokat

Nagy tévedés. A rendszeres mozgás segít megelőzni a derékfájást.

Akiknél egy sérülés miatt jelentkeztek a panaszok, olyan tornát kell elkezdeni, ami a kezdeti kímélő gyakorlatok után fokozatosan növeli a terhelést. Ahogy az akut fájdalom megszűnik, a mozgás már segít megelőzni a jövőbeli panaszokat.

Tény: a masszázs enyhíti a fájdalmat

Az Amerikai Háziorvosi Kollégium és az Amerikai Fájdalom Társaság ajánlásai között szerepel a gerincmasszázs azon betegek esetében, akik derékfájással jelentkeznek.

Tény: az akupunktúra segít

A két társaság azt is javasolja, hogy a krónikus esetekben, illetve azoknál a betegeknél, akiknél a hagyományos otthoni ellátás nem vezet eredményre, érdemes megfontolni az akupunktúrát.

A jóga, a progresszív relaxáció, és a kognitív viselkedésterápia ugyancsak kipróbálható módszerek.

Tévhit: a kemény matrac a legjobb a hátnak

Egy krónikus hát- és derékfájós betegek adatait feldolgozó spanyol vizsgálat megállapította, hogy a közepes keménységű matrac (egy tízpontos skálán 5,6-os) használata kapcsán lehetett a legkevesebb gerincpanaszt észlelni, kemény (2,3-as) matracnál jóval gyakoribbak voltak a panaszok és a mozgáskorlátozottság is.

| gerincpanaszok, hátfájás, derékfájás
2019-12-05 10:25:35

Web Design & Development Prowebshop