Hajlik, mint a nádszál

Bizonyára sokan találkoztak már valamilyen formában - újságban, televízióban vagy élőben - a jóga egyes gyakorlataival. Első ránézésre vannak köztük meglehetősen bonyolultnak tűnőek és olyanok is, melyekről azt gondolhatjuk, viszonylag egyszerűen elvégezhetők.Ám annak, aki veszi a fáradságot, és kipróbálja, eleinte feltehetően számos akadállyal kell szembenéznie... Bizony rá kell döbbennünk, hogy testünk nem "engedelmeskedik" az első szóra. A testre vonatkozó filozófiáról és a hajlékonyság gyakorlatairól Bálint Jánossal - a jóga szakértőjével - beszélgettem.

joga | Ideál - Reforméletmód magazin 2003 ;15(9):24-25   Celsus Kft. | Sziebig, T.
ideál: A jóga értelmezése szerint milyen szerepe van az emberi testnek?

B. J.: A test a lélek temploma. A jógi nem azonosítja magát testével, hanem csodálatos eszköznek, a külvilág egy "közelálló" részének tekinti, amit felhasználhat saját fejlődésére. Értelmezése szerint az "ÉN" azt a "felsőbb Én"-t, jelenti, mely már mentes az egótól. A jógi célja, hogy az egyéni lélek ("felsőbb Én") és az egyetemes lélek összekapcsolódjon. Amikor ez megtörténik, akkor jut el a végtelenhez, és a fölé a három minőség fölé emelkedik, melyek a világ minden elemét áthatják. Ezek a következők:

  • szattva - finom, lágy, világos - ez a dolgokban rejlő Értelem
  • radzsasz - vörös, tűz, a fűszeres ételek - ez az Erő és a
  • tamasz - sötét, sár, lehúzó, nehéz ételek - ami az Anyag.

Mindez segít megérteni, miért gondolja úgy, hogy: "Olyan tökélyre fejlesztem a testemet, hogy annak hathatós segítségével meg tudjam valósítani azokat a célokat, melyeket kitűztem magam elé."

ideál:Mit jelent az említett filozofikus gondolat a gyakorlatban?

B. J.: A tökéletesítés egyik aspektusa, az izmok mozgásterjedelmének fejlesztése, így azok kevésbé fáradnak el, könnyebben mozognak, hatékonyabban tudnak munkát végezni. El lehet jutni odáig, hogy testünk extrém gyakorlatokra legyen képes, ám nem ez a cél.

ideál: A köztudatban a fakírokkal hozhatók összefüggésbe a testet eszközként használó extremitások...

B. J.: Igen, de ezekre nincs szükség a jógában. Amikor a fakír fájdalom nélkül átszúrja egyes testrészeit, az nem jóga, hanem mutatvány. Persze, ha valaki úgy tud uralkodni a testén, hogy képes kikapcsolni a fájdalmat és a vérzést, akkor már nagyon magas szinten van. Jóga segítségével kifejleszthető, hogy a vegetatív idegrendszer vezérlése alatt lévő szervek is tudatos működés alá kerüljenek. Így szabályozható a szívritmus, a belek mozgása, a vérbőség stb...

ideál: A jógában mennyire játszanak fontos szerepet a testi adottságok?

B. J.: Létezik egy közhiedelem, miszerint hajlékonynak kell lenni, hogy az ember el tudja végezni a gyakorlatokat. Ez nem így van. A jóga kellő gyakorlás után hajlékonnyá tesz, és ez nagy különbség. Semmiféle különleges képesség nem szükséges hozzá, mindössze gyakorolni kell! Akinek alapvetően könnyebben mennek a mozdulatok, annak még többet kell gyakorolnia ahhoz, hogy érezze a változást, mint annak, aki nehézségekkel indult.

ideál: A jóga eszközrendszerének mely elemei kerülnek előtérbe, amikor hajlékonysági gyakorlatokról beszélünk?

B. J.: A légző-, a test- és a koncentrációs gyakorlatok önmagukban és egységben is alkalmazhatók. A hajlékonyság esetében a test- és a légzőgyakorlatok kapnak nagyobb hangsúlyt. A koncentráció és a meditáció további segítséget nyújtanak.

ideál: Milyen módon függhet össze a légzés a hajlékonysággal?

B. J.: Kilégzésnél ellazulnak az izmok, belégzésnél pedig fokozódik a tónusuk. A nyújtógyakorlatoknál nyújtott kilégzési technikát alkalmazunk, mert így az izmok nem állnak ellen. Mivel a hétköznapokon sokat idegeskedünk, egyoldalúan terheljük izmainkat, elfáradunk - és a fokozott tónusba került izmok csupán a lassú kilégzésektől nem lazulnak el.

Hajlékonyságfokozó gyakorlatok

Pascsimottanászana - hátulsó nyújtás

Nyújtott ülésből a felsőtesttel előrehajolunk, és a homlokot letesszük a térdre vagy a sípcsontra. Kitárjuk a mellkast, hogy az energiák szabadon áramoljanak. Ennél a gyakorlatnál minden hátulsó izom megnyúlik. Jó lehetőséget ad arra, hogy lemérjük, kinek melyik része a legmerevebb, melyik áll ellen leginkább. Férfiaknak általában a lábuk merevebb, a derekuk hajlékonyabb, ezért kezdetben púpos a hátuk gyakorlat közben. A nyújtáson kívül az emésztésre is jó hatással van ez a gyakorlat.

Trikonászana - háromszögtartás (1. Kép)

Terpeszállásból oldalra nyújtott karokkal, hátrabillentett medencével, zárt lapockával kezdünk neki a gyakorlatnak. Megnyújtózunk oldalirányba (a gerinc védelme érdekében), s ebből a helyzetből letámaszkodunk a lábszárra (ez nem a teljes súllyal történik), majd felemelkedünk oldalra nyújtott, végül egyenes kiindulóállásba. A gyakorlatot - mely az oldalsó izmok nyújtását szolgálja - mindkét irányba elvégezzük. Mivel a szervek oldalról összenyomódnak, ez a gyakorlat a méregtelenítést is segíti. Mérgezések, megfázások után javasolt.

Ustrászana - tevepóz

Térdenállásba helyezkedünk, kezek a derékon. Folyamatosan toljuk előre a csípőt és húzzuk hátra a vállakat. Amennyire lehet, hátrahajlunk... Amikor nem megy tovább, megtámaszkodunk a sarkakon, és tovább toljuk előre a csípőt, húzzuk hátra a vállakat, végül hátrahajtjuk a fejet is. Lassan jövünk vissza kiindulóhelyzetbe. Fontos, hogy a csípő és a váll mindvégig párhuzamos maradjon! Ez a gyakorlat kontrolláltan nyújtja az elülső izmokat. Mindemellett nőgyógyászatilag kedvező hatású, trenírozza a belső nemi szervek működését. A hátrahajló fej stimulálja a torok és a pajzsmirigy működését is.

Csavarógyakorlatok (2. Kép)

A nyújtógyakorlatoknál a gerincet hajlíthatjuk (előre, hátra, oldalra) és csavarhatjuk is. A csavarás okozza a legbonyolultabb és legnagyobb változást a gerinc mentén. Idegrendszerre gyakorolt hatása miatt nagyon fontos, ugyanis a keresztirányú mozgás központosító hatással van a központi idegrendszerre, tehát a két agyfél működését harmonizálja. Kreativitás fejlesztésére sok mozgásterápia is felhasználja az ilyen jellegű mozgásokat. A csavarógyakorlatoknál a gerinc menti izmok és idegek tónusa is harmonizálódik. Továbbá ezek a gyakorlatok oldalirányban masszírozzák a beleket, így mindig jó hatással vannak az emésztésre.

Gerinccsavar

Hanyatt fekvő helyzetben felhúzzuk a térdet, lenyomjuk a derekunkat, és letesszük a test mellé az ellenkező oldalra úgy, hogy a vállak a földön maradnak. Kinyújtjuk az ellentétes oldali kart a talajon, és a kézfej után nézünk. A gyakorlatot mindkét irányban elvégezzük.

Baddhakónászana - pillangóülés vagy cipészülés (3. Kép)

Ülő helyzetben a talpak összezárva, térdek a talajon. Előrehajolva a homlokot letesszük a talajra. Komoly hajlékonyságot igényel ez a gyakorlat. Nyújtja a csípő körüli és a combközelítő izmokat. Ezenkívül jó hatással van a vizeletkiválasztó szervekre, a vesékre. Megfigyelték, hogy Indiában a cipészeknek nincsenek vizeletkiválasztási problémái, mert pillangóülésben ülnek egész nap.

Méruákaranászana - méru-hegy-tartás (4. Kép)

Oldalfekvésbe helyezkedünk, és a fölül lévő lábunkat felemeljük a fej felé úgy, hogy a lábfej a fej felé néz. A nyújtott lábat kezünkkel húzzuk a fej felé. Egy idő után a sípcsont érinti a fejet. Ez a gyakorlat nyújtja a hátsó combizomzatot, jó hatású az emésztésre is. Visszérproblémák kezelésére is alkalmas magasvérnyomás-betegségben szenvedőknél.

Halászana - eketartás (5. Kép)

Hanyatt fekvésből felemeljük a lábakat, és hátraengedjük a fej mögé. A lábujjak leérnek a talajra, a térd nyújtva, a csípő megemelve. Kar kinyújtva, vagy a deréktájon támaszkodik. A törzsnek nem szabad összerogynia, valamelyest megmarad a mellkas nyitottsága. Ez a gyakorlat jól megnyújtja a hátsó izmokat, főleg a tarkót és a deréktájat. Emellett jó hatású a torokra és a felső légutakra, ezért kezdődő megfázás esetén is javasolt végezni. Mivel fordított testtartásról van szó, nőknek nem ajánlatos a menstruációs időszak alatt gyakorolni.

FONTOS! A felsorolt gyakorlatok mindig kompenzálást igényelnek. Az előre-, oldalra- és hátrahajlás után csavarógyakorlatot kell végezni. A pillangóülésnél megterhelt térdszalagokat nyújtott ülésben végzett combfeszítéssel kompenzáljuk, a Méruákaranászana és a Halászana kompenzálógyakorlataként pedig néhány percig feküdjünk hanyatt fekvésbe, és figyeljük a légzést!

Sziebig Tímea

| jóga
2003-08-28 11:17:15
hirdetés
hírdetés

Web Design & Development Prowebshop