Testedzés és a rák

Bár súlyos betegség a rák, sok fajtája megelőzhető. A rák miatti elhalálozások fele egészséges életmóddal elkerülhető lett volna, állítja az Amerikai Rák Társaság.

rák, testmozgás, megelőzés | InforMed Hírek10   InforMed | Dobos, L.
A megelőzés leghatásosabb fegyvere a testedzés. A mozgás előnyei ismertek: a kedvező testsúly megtartása, a vérnyomás csökkentése, a friss elme megőrzése, de azt kevesen tudják, hogy sok rákfajta meg is előzhető vele. Soha nem késő elkezdeni a testmozgást, minden életkorban előnyökkel jár.

Méhtestrák

Azoknál a nőknél, akik hetente 150 percet edzettek, 34 százalékkal ritkább volt a méhnyálkahártyából kiinduló rákkockázata, mint a kevésbé aktívaknál, jelenti a Yale egyetem kutatócsoportja. Azt is megállapították, hogy a 25 alatti BMI esetén a kockázat 73 százalékkal csökkent, szemben a 25-nél magasabb testtömeg-indexű, inaktív nőkkel.

Vastag- és végbélrák

Ritkább a vastagbélrák azoknál, akik napi 30 percél többet mozogtak, olvasható a British Medical Journal online kiadásában. A vastag- és végbélrákok 23 százaléka megelőzhető lett volna, ha a vizsgálat résztvevői betartották volna az életmódbeli ajánlásokat, állítják a koppenhágai egyetem rák-epidemiológiai intézetének munkatársai. Vizsgálatukban 55 489 férfi és nő vett részt, életkoruk 50-64 év volt, és a kutatók közel 10 éven át követték őket.

Prosztatarák

Noha néhány vizsgálat nem járt egyértelmű eredménnyel, egyes adatok szerint van kapcsolat a fizikai aktivitás és az agresszív prosztatarák csökkent kockázata között. Az European Journal of Epidemiology 2005-ös tanulmánya szerint már a mérsékelt testedzés is védhet a prosztatarák ellen. A kutatók szerint nem a sportág, hanem a mozgás intenzitása számít, a teljes erőbedobással végzett kertészkedés például többet ér, mint az ímmel-ámmal végzett futás.

Emlőrák

Azok a nők, akiknek a családjában előfordult emlőrák, 25 %-kal csökkentették a betegség kockázatát, ha heti legalább 5 alkalommal 20 percen át mérsékelt, illetve élénk testmozgást végeztek, olvasható a Breast Cancer Research című folyóiratban. A Journal of Clinical Oncology arról ír, hogy azoknál a posztmenopauza korában levő nőknél, akik feladva ülő életmódjukat, testedzésbe kezdtek, változást észleltek az emlőrákkal kapcsolatba hozható hormon- és fehérjeszinteknél, ami a kockázat csökkenését jelenti. Arra is vannak adatok, hogy a BRCA-gén mutációját hordozó nők, ha serdülőkorban kezdenek sportolni, kitolhatják az emlőrák megjelenését, de védeni nem védi őket a betegségtől.

Tüdőrák

A jelenlegi vagy volt dohányosoknál csökkentheti a tüdőrák kockázatát a testedzés. A minnesotai egyetem kutatói 36 929 nőt követtek 16 éven át kérdőív segítségével. Megállapították, hogy azoknál, akik sokat mozogtak, ritkább volt a tüdőrák, mint az ülő életmódot folytatóknál.

Petefészekrák

Bár még további vizsgálatokra van szükség, bizonyíték van összefüggésre a testedzés és a petefészekrák csökkent kockázata közötti, számol be a Cancer Causes & Control című folyóirat. A szakemberek az alacsony intenzitású mozgást javasolják kezdésnek, majd fokozatosan kell növelni a tempót, hogy valóban megizzadjunk.

Gyomorrák

Azoknál, akik legalább mérsékelt testmozgást végeznek, 50 százalékkal csökkent a gyomorrák kockázata a Cancer Epidemiology Biomarkers and Prevention egy 2008-as cikke szerint. A Cancer Care Ontario kutatói 20-40 százalékos rizikócsökkenést tapasztaltak azoknál, akik heti háromnál többször keményen edzettek.

Health.com, kép: sxc.hu
| rák, testmozgás, megelőzés
2012-06-15 07:22:58

Web Design & Development Prowebshop