Az inzulin természetes lebomlását lassítja egy újonnan felfedezett vegyület

Az inzulin természetes lebomlását lassítja állatoknál az a vegyület, amelyet amerikai tudósok fedeztek fel, és amely alapján a cukorbetegség új gyógymódja fejleszthető ki az embereknél.

inzulin, cukorbetegség, diabétesz |

InforMed Hírek12   InforMed | MTI

A Harvard Egyetem kutatói egérkísérleteik során felfedezték a 6Bk jelű gátló anyagot, azaz inhibitort, amely blokkolja az inzulinbontó enzim nevű fehérjét (insulin-degrading enzyme, IDE) - olvasható a Nature tudományos folyóiratban.

A cukorbetegség jelenlegi gyógymódjai úgy pótolják a hiányzó inzulint, hogy közvetlenül, injekcióval a szervezetbe juttatják, vagy gyógyszerekkel serkentik a hormon elválasztását. Az inzulin természetes lebomlását nem sikerült csökkenteni, bár évtizedeken keresztül azzal a feltevéssel dolgoztak, hogy az inzulinbontó enzim blokkolása lenne az új gyógymódokhoz vezető út kapuja, különösen a 2-es típusú diabétesz esetében, amikor a szervezet rezisztenssé válik az inzulinra.

A kutatás azt is feltárta, hogy az IDE a vércukorszintet is szabályozza a glükagon és az amylin hormonok kontroljával. Az utóbbi két hormon a vércukorszint szabályozási folyamatában vesz részt.

A kísérletben szereplő állatokra jótékonyan hatott az inzulin lebontásának lassítása, ezt mutatta meg a kutatás - mondta David Liu, a Harvard Egyetem kémia- és biokémia-professzora.

A blokkoló az egerekben az inzulin szintjének növekedését idézte elő, így a vércukor toleranciáját is javította. A vegyület ezáltal csökkentette a vércukorszintet, miután a cukrot szájon át az állatok szervezetébe juttatták, mintha táplálkozással kerül volna be.

Cukorbetegség esetén a sejtek nem tudják a cukrot a vérből felvenni, ezért az ott marad.

A kutatók úgy vélik, hosszú még az út, hogy az eredmények alapján gyógyszer kerüljön forgalomba, ám az IDE felfedezése a diabétesz új terápiájának kidolgozását teheti lehetővé.

inzulin, cukorbetegség, diabétesz