Hirtelen vércukoresés cukorbetegeknél

Alacsony vércukorról (hipoglikémia) beszélünk, ha a vércukorérték 3 mmol/l alá csökken. A normális éhgyomori vércukorérték 3-6 mmol/l között van.

vércukoresés, hipoglikémia, cukorbetegség, diabetes | InforMed Hírek11   InforMed | Strényer, F.

Mikor jelentkezik a hipoglikémia?

Tablettával kezelt idősebb cukorbetegeknél néha éjszaka jelentkezik hipoglikémia. Főleg olyanoknál, akik nem tartanak megfelelő diétát és a nappali normális vércukorszint eléréséhez nagyobb adag gyógyszert rendelnek. Az ilyen betegek, mivel az állapot napokig elhúzódó lehet, mindig kórházi megfigyelést igényelnek.

Sokkal gyakoribb a vércukoresés inzulinnal kezelt cukorbetegeknél. Az inzulint azért adjuk, hogy a vércukrot normalizáljuk. A hagyományos inzulin beadása után fél órával megfelelő szénhidráttartalmú ételt kell fogyasztani. A tízórai, az uzsonna és esetleg az utóvacsora elfogyasztása is fontos.

Az előbbiekből következően tüneteket okozó kóros vércukoresést a következő tényezők okoznak a leggyakrabban.

  • Ha az inzulinbeadás után nem fogyaszt a beteg megfelelő szénhidráttartalmú táplálékot.
  • Ha késve eszik.
  • Ha kihagyja valamelyik étkezést.
Természetesen, ha a beteg az inzulint véletlenül vagy szándékosan túladagolja, az is hipoglikémiát vált ki.

Az erőteljesebb fizikai tevékenység (sport, hétvégi házimunka, kertészkedés stb.) a szervezetben fokozott cukorfelhasználással jár, így csökkenti a vércukorértéket, ezért ilyenkor vagy többet kell ennie a betegnek, vagy tervezett esetben kevesebb inzulint kell adnia.

Az alkoholfogyasztás csökkenti a szervezet saját cukortermelését és így vezethet vércukoreséshez. Gyulladással, lázzal járó betegségeknél emelkedik a szervezet inzulinszükséglete. Ilyenkor több inzulint kell adni a normális vércukorérték biztosításához. Gyógyuláskor, a vércukor folyamatos ellenőrzése mellett, vissza kell térni az eredetihez közeli inzulinadagokhoz, különben vércukoresés következik be.

Mit kell tudni a tünetekről?

A túl alacsony vércukor aktiválja a vegetatív idegrendszert és a mellékvesét fokozott adrenalintermelésre serkenti. Ennek következménye az emelkedő pulzusszám, a szívdobogásérzés, a remegés, a nyugtalanság és a szorongás. Izzadás, hirtelen kínzó éhségérzet, száj körüli zsibbadás és émelygés is gyakran jelentkezik.

Az agysejtek cukorhiánya nagyon sokfajta tünetet válthat ki, például: fáradtságérzés, gyengeség, koncentrálóképesség csökkenése, tompultság, álmosság, látászavar, szédülés, kedélyállapot-változás.

Súlyosabb esetben beszédzavar, zavartság, megváltozott viselkedés lehetnek a vezető tünetek. A beteg agresszívvá válhat, személyiségétől idegen cselekvéseket hajthat végre, nem képes felmérni a helyzetét, emiatt visszautasíthatja a felkínált segítséget. Ez az állapot megtévesztésig hasonló lehet a részegséghez vagy a kábítószer-fogyasztáshoz.

A legrettegettebb szövődmény a hipoglikémiás kóma, szerencsére csak nagyon ritkán fordul elő. Ekkor a beteg eszméletlen, bőre sápadt, verítékes, pupillái tágak. Görcsök is kialakulhatnak, így az állapot epilepsziás rohammal összetéveszthető lehet.

A tünetek mindenkinél más formában jelentkezhetnek. Ezért inzulinkezelés kezdetén mindig felhívjuk betegeink figyelmét arra, ha bármilyen furcsaságot éreznek, amit korábban nem, mérjék vagy méressék meg vércukorértéküket. Minden cukorbetegnek ismernie kell, milyen a "saját" hipoglikémiája, mi a legelső tünet. Ha ezt tudja, egyszerűen elháríthatók a súlyosabb szövődmények. Enyhe hipoglikémia időszakos jelentkezése tulajdonképpen hozzátartozik az inzulinkezeléshez. Nem kell félni tőle! Soron kívüli szénhidrátbevitellel egyszerűen megoldható. Az olyan cukorbeteg, akinek soha nincs nagyon enyhe hipoglikémiája, valószínűleg nincs jól beállítva.

Súlyos hipoglikémia általában csak akkor alakul ki, ha a beteg nem veszi komolyan az enyhe hipoglikémia tüneteit és nem tesz meg mindent ennek elhárítására.

A megelőzés lehetőségei

Az inzulinnal kezelt cukorbeteg ügyeljen az inzulin megfelelő adagolására, az étkezési időpontok pontos betartására, az elfogyasztott táplálék megfelelő szénhidráttartalmára.

Fokozott fizikai aktivitás esetén egyen többet, vagy ha a dolog tervezett, adjon kevesebb inzulint. Amennyiben enyhe vércukoresésre utaló tünetek jelentkeznek, fogyasszon el 10-20 g gyorsan felszívódó szénhidrátot, például 2-3 dl nem cukrozott gyümölcslevet vagy tejet. Ha a panaszok kifejezettebbek, 1-2 dl cukrozott üdítőital, például normál kóla fogyasztása ajánlatos. Ilyenkor 4-6 darab szőlőcukor (glukóz) vagy ugyanennyi kockacukor (szaharóz) is megteszi a hatást. A panaszok megszűnésekor, ha elhúzódó vércukoresésre lehet számítani, 10-20 g lassan felszívódó szénhidrátot is egyen meg, például fél zsemle, néhány keksz.

Minden egyes enyhe hypoglikémia esetén, a beteg próbálja meg utólag kideríteni a kiváltó okot, és azt, hogy esetleg hol hibázott! Hatalmas segítséget jelent az, ha a beteg tud önellenőrzést végezni, vagyis rendelkezik saját vércukormérő géppel.

Enyhe hipoglikémia kivédésére mindig legyen a cukorbetegnél néhány szem kocka- vagy szőlőcukor, esetleg egy 2 dl-es normál rostos üdítő és lassú felszívódású szénhidrát is (pl. néhány szem keksz, zsemle, kifli vagy egy kis szelet kenyér).

Meg kell tanítani a beteg hozzátartozóit, esetleg munkatársait, hogy súlyosabb állapotban (pl. ha a beteg zavart és így önmaga ellátására képtelen) mi a teendő, hogyan tudják megakadályozni a kóma kialakulását. Ilyenkor cukros ital itatásával próbálkozhatnak. Természetesen ha a beteg eszméletlen, akkor itatása tilos a félrenyelés veszélye miatt. Az eszméletlen beteg erre kiképzett hozzátartozója a mentő megérkezéséig glucagoninjekciót adhat a hipoglikémia megszüntetésére. A glucagon egy vércukoremelő hasnyálmirigyhormon, mely tűvel egybeépített fecskendős kiszerelésben kapható. Hipoglikémiás kómát átvészelt cukorbeteg családja részére javasoljuk ennek beszerzését.

A cukorbeteg mindig hordjon magánál a személyi igazolványában igazolást betegségéről. Ez az adatain kívül tartalmazza a kezelési módot, az esetleges gyógyszerallergiát és rövid utasítást a laikus elsősegélynyújtónak. Például: "Rosszullét esetén itasson velem cukros vizet, ha eszméletlen vagyok, ezt ne tegye, akkor hívjon azonnal mentőt." A "cukorbeteg vagyok" igazolás segíthet abban is, hogy ne gondolják részegnek, kábítószer-élvezőnek, epilepsziásnak a beteget, és azonnal a megfelelő ellátást kapja. Kóma esetén 40 százalékos glukóz (szőlőcukor) vénás injekcióban történő adására a beteg igen rövid időn belül visszanyeri az eszméletét.

| vércukoresés, hipoglikémia, cukorbetegség, diabetes
2013-06-06 08:36:58

Web Design & Development Prowebshop