Gyógyszerek és látásromlás

Száraznak érzi a szemét? Vörös, viszket, vagy könnyezik? Homályos a látása? Ennek oka lehet az Ön életkora, az időjárás, vagy a macskája. De gondoljon még valamire: a gyógyszeres szekrényére.

| InforMed Hírek18   InforMed | Glanz, J.

Sok gyógyszer okozhat szempanaszokat. Némelyik enyhe, mint a szemszárazság, mások súlyosak, mint a látásvesztés.

Forduljon rögtön orvoshoz, ha bármilyen változást észrevesz a szemében, és vigye magával a szedett gyógyszerek és gyógynövények, táplálékkiegészítők listáját.

Ha a kezelőorvos úgy véli, valamelyik okozhatja a tüneteit, változtat az adagoláson vagy kezeli a tüneteket, hogy ne rosszabbodjanak.

Szemszárazság

Minden pislogás alkalmával a könny szétterül a szem felületén. Ez megelőzi a fertőzéseket, távol tartja a piszkot, és segíti az éleslátást.

Néhány gyógyszer csökkenti a könnyelválasztást. Ilyenkor a szem éghet, csíphet vagy fájhat. Az ember úgy érzi, mintha valami belement volna a szemébe. Elmosódott lehet a látás, és fényérzékenység léphet fel.

Az alábbi gyógyszerek okozhatnak szemszárazságot:
  • Vízhajtók
  • Antihisztaminok
  • Antidepresszánsok
  • Koleszterin csökkentők
  • Béta blokkolók
  • Fogamzásgátló tabletták
De ne rohanjon a gyógyszertárba szemcseppért, hanem jelentkezzen orvosnál. A műkönnyben lévő tartósító szerek a túlzottan érzékeny szemeket irritálhatja és csak rosszabbítja az állapotot.

Laza szivárványhártya szindróma
(Intraoperative Floppy Iris Syndrome, IFIS)

A Tamsulosin tabletta korábbi szedése kockázatot jelent hályogműtét során, még akkor is, ha a beteg már több mint egy éve abbahagyta a gyógyszer szedését. Szóljon jó előre a szemésznek, ha valaha is szedte, mert így felkészülhet a IFIS-re és megelőzhetők a szövődmények.

A szivárványhártya, mely normálisan merev, az IFIS esetén fellazul a hályogműtét során. Ennek valószínű oka, hogy a gyógyszer a szemizmok tónusára hat. Az IFIS számos problémát okozhat, vakságot is.

Fényérzékenység

Ha az alábbi gyógyszerek közül bármelyiket szedi, túlérzékeny lehet a fényre.
  • Nem-szteroid gyulladáscsökkentők
  • Antbiotikumok
  • Akne elleni gyógyszerek
  • Vérnyomáscsökkentő vízhajtók
Ne menjen a napra a csúcsidőben (10-től du. 4 között) szem kímélésére, viseljen széles karimájú kalapot és napszemüveget az UV sugarak kiszűrésére.

Glaukóma

A szemnyomás növekedése miatt a látóideg károsodik. Látáscsökkenéshez, akár vaksághoz vezethet kezelés nélkül.

Ismeretlen okból számos gyógyszer, például kortikoszteroidok válthatnak ki glaukómát. Néhány orvos úgy véli, hogy a gyógyszer megváltoztatja a szem szerkezetét, és lehetővé teszi folyadék és más anyagok felhalmozódását. Ezért szteroid szedése esetén gyakoribb szemvizsgálat szükséges a változás idejében történő felismerésére.

A glaukómának számos típusa van. A heveny zárt zugú glaukóma sürgős ellátást igényel. Akkor következik be, ha a szem elülső részében a folyadék felgyülemlik és a szemnyomás hirtelen megnő. Kezelés nélkül vakságot okoz.

Azonnal menjen szemészhez, ha az alábbi tüneteket észleli:
  • Erős szemfájdalom és hányinger
  • A szem kivörösödése
  • Homályos látás
A depresszió elleni gyógyszerek, Parkinson kór, görcsrohamok, fekélyek, asztma, aritmia és aranyér is okozhatnak ilyen típusú glaukómát.



| látásromlás, vörös szem, viszketés, könnyezés, homályos látás, mellékhatás
2020-06-06 18:50:38
hirdetés
hírdetés

Web Design & Development Prowebshop