A gyomorégés és a fűszeres ételek

Az orvostudomány gastro-oesophagealis reflux betegségnek (GOR) hívja azt a jelenséget, amikor az étel és a gyomorsavak vissza tudnak jutni a gyomorból a nyelőcsőbe. Ez a jelenség égő érzéssel jár, ami néha akár a torokig is felvándorolhat.

GOR, reflux, gyomorégés, diéta | InforMed Hírek7   InforMed | Seprődi, B.
Az ilyen betegek körében végzett felmérések szerint fűszeres ételek elfogyasztása után kifejezetten romlanak a tünetek. Ellentmondásos, hogy valóban a fűszerek tehetnek-e az állapotromlásról, hiszen sokan vannak, akik a legcsípősebb ételeket is meg tudják enni, ugyanakkor enyhébb fogások is panaszt okoznak.

A kutatók összegyűjtötték azokat az ételeket, amelyek leggyakrabban panaszt okoznak, ezek az alkohol, citrusfélék, szénsavas üdítőitalok, kávé, koffein, csokoládé, paradicsomlé, zsíros ételek, mentol, és a fűszerek. Azonban egyik étel sem emelhető ki: van, hogy ugyanaz az étel bizonyos étkezéseknél panaszt okoz, másoknál pedig nem.

Elméletileg azok az ételek vezetnek refluxhoz, amelyek a gyomor felső záróizmát ellazítják, ilyenek az alkohol, a koffein, a menta. Azok a vizsgálatok azonban, amelyek a provokáló ételek szerepét próbálták tudományosan igazolni, kevés egyértelmű következtetésre jutottak.

A fűszeres ételek szerepe például kifejezetten kérdéses. Igaz, hogy csípnek, de nem okoznak refluxot – csupán irritálják a gyomrot.

A józan ész persze azt diktálja, hogy ha egy étel panaszokat okoz, akkor azt kerüljük el. Szakértők szerint azonban a népszerű tévhitek gyakran tévútra vezetik az embert, ezért érdemes több héten át ételnaplót vezetni, hogy kiszűrhessük azokat az ételeket, amelyek valóban panaszt okoznak. Le kell írni, hogy a tünetek megjelenése előtt pontosan mit és mennyit ettünk, illetve mik azok az ételek, amelyek nem okoznak panaszt. Fölöslegesen ne zárjunk ki egyetlen ételt sem.

Másik lehetőség, hogy korlátozzuk, mennyit eszünk az ételekből. Ha sokat eszünk ugyanis, akkor megnő a gyomorzáró izmot terhelő nyomás, ilyenkor nagyobb valószínűséggel jelentkeznek tünetek. Még nagyobb a baj, ha az elfogyasztott étel büfögésre késztet, ez ugyanis a záróizom nyílásával jár. A távozó levegő néha savas gyomortartalmat is hoz magával, ez pedig panaszokat okoz. A szénsavas italok különösen rosszak ilyen szempontból.

A zsíros ételek is növelik a GOR kockázatát. Ilyenkor lassul a gyomorürülés, mert tovább tart megemészteni az ételeket. Minél tovább van tele a gyomor, annál valószínűbb, hogy panaszok jelentkeznek. Kerüljük hát az olajban sült, és a vajas ételeket.

Sokak számára enyhülést jelent, ha napjában több alkalommal esznek kis mennyiséget. A korán elfogyasztott vacsora is a panaszok enyhülését okozhatja. A betegek 50 %-a számol be éjszakai tünetekről, ami különösen kellemetlen, mert fekvő helyzetben a gravitáció nem akadályozza a savas gyomortartalom visszafolyását. Próbáljunk olyan helyzetben aludni, hogy a vállunk magasabban van, mint a hasunk. Napközben a megelőzés egyik legjobb módja, hogy nem fekszünk le. A lakmározások után sokat segít egy séta, de csak vigyázva: az aktív testmozgás is serkentheti a tünetek megjelenését.

A nyál lefelé mozgatja az ételt a nyelőcsőben, és így enyhítheti a panaszokat. A nyáltermelés elősegítésére választhatunk rágógumit, ami étkezés után enyhíti a tüneteket. Kerüljük azonban a mentolos termékeket, ezek a gyomorszáj ellazulását okozhatják.

A GOR megelőzésének egyik leghatékonyabb, de legnehezebb módja, hogy leszokunk a dohányzásról és megszabadulunk fölösleges kilóinktól. A dohányzás növeli a betegség kockázatát, és minél régebb óta dohányzunk, annál nagyobb a panaszok megjelenésének valószínűsége. Hasonló hatású az elhízás is, így a kis adagok fogyasztásával és az étkezés utáni sétával nem csupán a panaszokat védhetjük ki, de a túlsúly ellen is harcolunk.

WebMD
| GOR, reflux, gyomorégés, diéta
2009-06-11 10:34:52