Az élet titkainak tudója, a DNS beszélni kezd

Ötven évvel ezelőtt, 1953. február 28-án két fiatal tudós egy cambridge-i sörözőben bejelentette az éppen ebédelő vendégeknek, hogy felfedezték az élet titkát.

DNS, Watson, Crick | InforMed Hírek 2003 ;1   InforMed | Dobos, L.
James D.  Watson és Francis Crick a DNS kémiai szerkezetének feltárásával rájöttek, hogyan képes a molekula egy élő sejt programozásához elegendő mennyiségben információt kódolni.

A kutatás lassú folyamat, de néhány nagy jelentőségű felfedezés, mint például a DNS-kutatás törvényszéki célokra való alkalmazása vagy a DNS-alapú gyógyszerek új csoportja már eddig is igen nagy hatással volt, és a kutatók szerint ez még csak a kezdet.

Azt várják, hogy a DNS még alaposabb megértésével új kezelések és diagnosztikai eljárások lesznek lehetségesek a rák, a szív- és más betegségek területén. Mint minden más technológia, a DNS-kutatás is zavaró választások elé állíthatja a tudósokat, sőt, vannak közvetlen veszélyek is, mint például a DNS-nek új biológiai fegyverként való alkalmazása.

A két tudós ma, ötven év után is kutatással foglalkozik, amikor a DNS-kutatás hosszú idő után tiszta tudományból alkalmazott tudománnyá lett.

Miután dr. Crick és dr. Watson megfejtették a DNS szerkezetét, rájöttek, hogy a benne levő egységek szekvenciája az, ami a kódot hordozza a sejt élő anyagának, a fehérjéknek a létrejöttéhez. Azt azonban még ők sem láthatták előre, hogy egy nap megfejthető lesz a teljes géntérkép is.

A géntérkép korszaka, a tudósok megtanulják olvasni a DNS teljes történetét

Az eredeti felfedezés szerint a DNS a genetikai információt egy négybetűs ABC formájában tartalmazza. Ám a mintegy négymilliárd éves üzenet szövegét nem könnyű megfejteni. Húsz év kellett ahhoz, hogy dr. Fred Sanger a DNS-szakaszban a betűk sorrendjét is meg tudja határozni.

A géntérkép (genom) korszaka 1995. május 25-én kezdődött, amikor dr. J. Craig Venter bejelentette, hogy megfejtette egy egysejtű szervezet, a Haemophilus influenzae első géntérképét

Ahogy minden újabb genom érthetővé válik, úgy lesz világosabb az élet keletkezése is.

A tudomány új ága, a számítógépes biológia a gének és a genom többi összetevőjének az elemzésére és a genomok összehasonlítására jött létre. A több gént egyszerre áttekintő technika reményt ad a kutatóknak, hogy megértik egy nap majd a teljes emberi géntérképet, amely mai tudásunk szerint mintegy 30 ezer gént tartalmaz.

A technológia hatalma és hatása a társadalomra

Az azonosításra alkalmas DNS-kutatás eredményeit elsősorban a törvényszéki gyakorlatban alkalmazzák. Segítségével már több száz elítéltről bizonyosodott be ártatlansága. Illinois államban annyi kivégzésre várót mentettek fel, hogy az állam kormányzója minden halálos ítéletet életfogytiglanra változatott.

A DNS örökléstani szerepe is felbecsülhetetlen. Az élők DNS-ének megvizsgálásával a kutatók eddig megismerhetetlen múltbeli kérdéseket is meg tudnak válaszolni, felmérhetik egy hely őslakosságának számát, és mozgását a földön.

A DNS-t használták már a termények módosítására, növényvédelemre, illetve vitaminokban gazdagabb fajták előállítására is. A génkezelt termékek azonban elsősorban Európában ellenállásba ütköznek.

A következő szakasz: a betegségek génjei

Jelenleg is folynak kutatások a DNS-alapú diagnosztikai tesztek kidolgozására. Az egyik egy olyan teszt, amellyel a vastagbél-rák estében lehet kimutatni egy korai szakaszban mutánsnak bizonyuló gént.

A Humán Genom Projekt, az emberi géntérkép elkészítésének fő célja az volt, hogy azonosítsa az olyan elterjedt betegségek, mint a cukorbaj, a rák, az elhízás, a szkizofrénia vagy az Alzheimer-kór sérült génjeit.

Az etikai határ – Az emberek „tökéletesítése”

A DNS megértése eleve magában hordozza a megváltoztatásának lehetőségét. Mindeddig sikertelen volt azonban embereknél a génterápia, azaz a hibás gén kicserélése. Egy ma technikailag még kivitelezhetetlen megközelítés az emberi genom örökletes módon való megváltoztatása. Költséges gyógyszerek vagy kezelések helyett már a petesejtben vagy a spermában lehetne elejét venni egy-egy generációkon keresztül felbukkanó betegség kialakulásának. Az eljárás szószólói azzal érvelnek, hogy bármennyire drága is, még mindig olcsóbb, mint az életen át tartó egészségügyi költségek.

Az ember újratervezése, a tökéletes egészség és a hosszú élet azonban meglehetősen idegen a természetes kiválasztódásra épülő evolúciós folyamatoktól, amelyek a mutációkon és a halandóságon alapulnak.

Mint minden más technológiát, a DNS-t is fel lehet használni katonai célokra is. – Ha sikerül nem kihasználni a biológiát ellenséges célokra, akkor ez lesz az első alkalom, hogy fajunk tartózkodik az ilyen kihasználástól – mondja dr. Matthew Meselson molekuláris biológus, akit már régóta aggaszt a biológiai hadviselés kérdése. – És ha nem mondunk le erről, megjósolhatatlan, mi fog történni. Elvégre csak egyetlen emberi faj létezik.

Vannak, akik túlzottnak ítélik az aggályokat, és úgy érvelnek, hogy ez mindig fennállt a társadalom részéről, már a gépkocsit ellenzők körében is. De ha egyszer valaki autóba ült, már nem fog lóra szállni.

| DNS, Watson, Crick
2005-05-26 11:56:21

A méhszájseb és kezelése

A nők körében nagyon gyakori probléma a méhszájseb, amit sok tévhit és félreértés is övez. A tisztánlátás érdekében kialakulásáról, jelentőségéről és kezel...

Tények és tévhitek a krónikus fájdalomról

Ha valakinek krónikus fájdalma van, gyakran annyira elkeseredett, hogy hajlandó mindent elhinni azért, csak hogy állapota javuljon. Sok esetben nehéz elválasztani a tényeke...

Sürgős orvosi vizsgálatot igénylő fájdalmak

Az alábbiakban azokról a fájdalomtípusokról olvashat, melyekkel sürgősen és feltétlenül orvoshoz kell fordulni, ahelyett, hogy öngyógyításba kezdenénk.

Szédülés: forog a világ