Újranövesztik a gerincvelőt génterápiával

Egy forradalmi kísérletben kaliforniai kutatók génterápiát alkalmaztak patkányokban a sérült gerincvelő regenerálására, sikeresen visszaállítva, legalább is részlegesen, járásképességüket.

gerincvelő, patkányok, sejtek, növekedési, faktorok, génterápia, idegsejt, neurotropin3, NT-3, sérülés, gerincvelÅ‘ | The New York Times Health News Service   Medincorp | Saltus, R.

Korábban csak két-három kísérletben tudtak bizonyos működéseket helyreállítani gerincvelősérülés után, és ez az új kísérlet az első, amelynek során génterápiát alkalmaztak.

Nem tervezik még a módszer kipróbálását embereken, nyilatkozták a San Diego-i University of California kutatói. Évente több, mint 10000 ember szenved teljes gerincvelőbénulást, legtöbbjük fiatal és aktív. Az elért kutatási eredmények reménykeltőek.

A Journal of Neuroscience-ben közölt cikkben új módszert alkalmaztak a gerincvelő sejtjeinek pótlására.

Egészen mostanáig elterjedt volt az a nézet, hogy a gerincvelő képtelen a regenerálódásra, most azonban felfedezték, hogy a gerincvelő az idegek nemkívánatos növekedését gátló fehérjéket tartalmaz, az idegrendszer hálózata ugyanis már a magzati fejlődés korai stádiumában kialakul. Az új felfedezés szerint, ha ezeket a blokkoló fehérjéket kikapcsolják, a sérült sejtek képesek újra növekedni és bizonyos növekedési faktorok hozzáadásával ez a folyamat felgyorsítható.

A kaliforniai tudósok kötőszöveti sejteket, fibroblastokat vettek a kísérleti állatokból. Laboratóriumi tenyészetet készítettek és olyan génekkel látták el a sejteket, melyek azokat növekedési faktorok - neurotropin3 vagy NT-3 - termelésére késztetik. Azt remélték, hogy ezek a genetikailag megváltoztatott sejtek, a patkányokba visszaültetve, növekedési faktort fognak kiválasztani.

Az elmélet igazolására a tudósok 40 patkányon azonos gerincvelősérülést okoztak. Nem végtag át teljesen a gerincvelőt, csak néhány kábelköteget. Ezután NT-3 génhordozó sejteket ültettek be a patkányok felébe, azonos, de nem génhordozó sejteket a másik 20 patkányba. Nem dönthető el, hogy a sérülés után azonnal elvégzett sejtbeültetés - amely emberen természetesen nem lehetséges - mennyire befolyásolja a sikert.

Egy hónap múlva a sérült idegnyúlványok közül néhány újranőtt és áthidalta a sérülés területét. Speciális eszközzel mérték a patkányok járóképességét, és lényegesen jobbnak találták a kontrollcsoporthoz képest.

A jövőben több növekedési faktor keverékét fogják használni, mert némelyik idegsejt nem reagált megfelelően, mondják a kutatók.

Megjelent: The Boston Globe