Emberi gén majomba

Az emberi intelligencia kutatása céljából az emberi agy fejlődésében szerepet játszó gént ültettek majomgenomba kínai kutatók.

| InforMed Hírek16   InforMed | Sándor, K

A Kínai Tudományos Akadémia, a Kunming-i Zoológiai Intézet kutatói és az Észak-Karolinai Egyetem tudósai az így született transzgenikus majmokkal végzett tesztek eredményeit a National Science Review című pekingi tudományos lapban mutatták be.

A szakemberek az MCPH1-gént, amely az emberi agy fejlődésében játszik szerepet, számos rhesus majom genomjába ültették be. 11 transzgenikus rhesus majom (Macaca mulatta) született, de csak öt maradt életben.

A kutatók szerint az agy fejlődése a vizsgált állatoknál hosszabb ideig tartott, mint társaiknál, de agyuk nem nőtt az átlagosnál nagyobbra.

Az öt állattal a rövidtávú memóriát és a reakcióidőt tesztelő vizsgálatokat végeztettek. A transzgenikus majmok a tesztekben jobb eredményt értek el, mint a kontrollcsoport - jelentették be a kutatók.

A majmokkal olyan teszteket végeztek, amelyek során színeket és mintákat kellett felismerniük. Eközben mágneses rezonancia tomográffal (MRT) mérték agytevékenységüket.

Az eredmények szerint a transzgenikus majmok segítségével betekintést nyerhetnek a tudósok az emberi agy egyedülállóságának alapjaiba - írták a tanulmányban.

Kína az utóbbi időben több etikailag vitatott tudományos kísérlettel hívta fel a figyelmet magára. A transzgenikus rhesus majmokkal végzett kísérlet is sok kétséget keltett a tudósok körében.

| génátültetés, agyműködés