Génmutáció életveszélyes esete

Egyetlen gén kiesése miatt egy két és fél éves kislány majdnem meghalt élete első influenzájában. A Science folyóiratban megjelent közleményben leírják ennek okát és a lehetséges kezelést.

génmutációk, genom, influenza |

InforMed Hírek13   InforMed | Sarkady, L.

A kislány 2011 januárjában megbetegedett az éves influenza során. A körötte élő személyek gyorsan meggyógyultak, de a kicsinél heveny fulladás lépett fel és lélegeztetésre szorult. Az influenzának ehhez hasonló súlyos formái szokatlanok, és rendszerint csak idősebb embereknél vagy súlyos kísérőbetegségben szenvedőknél lépnek fel. A kislány eddig még nem volt beteg és bakteriális fertőzések elleni gyengébb védekezést sem tapasztaltak nála.

A jelenség okának kutatása során Jean-Laurent Casanova és mtsai (Rockefeller University, New York, USA) feltérképezték a gyermeknél és mindkét szülőjénél a genom összes fehérje-kódoló részletét. Ekkor kiderült, hogy mindkét szülőnél megtalálható volt egy hibás gén, mely az interferon termelést serkenti vírusfertőzés után.

A kutatók kimutatták, hogy a vérben és a nyirokszövetekben lévő elősejtek a kisgyermeknél nem képeztek az interferon alfa 2-t, mely az egyik interferon fajta. Ezzel szemben a szülők immunreakciója normális volt, mivel a génhibák náluk csak mindkét kromoszóma egyikén fordultak elő.

Egyébként mindkét szülő mutációja különböző volt, mindkettő rendkívül ritka.

Az apa mutációja eddig a génbankokban sehol sem fordult elő, az anyáét egyszer 122.972 kromoszóma között megtalálták. Ritka véletlen, hogy a kislánynál mindkét mutáció összetalálkozott.

Ha a génhiba korábban ismert lett volna, akkor a hiányzó interferon pótlása a kórfolyamatot feltehetően kedvezően befolyásolta volna. A kislány hörgő sejtjein elvégzett kísérletek szerint az alfa-interferonnal való kezelés a vírusok szaporodását gátolta.

Ma a kislány már hét éves, és egyébként egészséges, minden évben influenza járvány idején beoltják. A génszekvenciálás költségeinek csökkenése révén az elkövetkező években lehetséges lesz az immunrendszerben olyan újabb génhibákat keresni, melyek a fertőző betegségekre való fogékonyságot növelik.

génmutációk, genom, influenza