Hogyan észleljük a hideget?

Először azonosítottak extrém hideget észlelő receptorfehérjét. A fehérje abban segít a szervezetnek, hogy reagáljon a szélsőséges hidegre.

| InforMed Hírek16   InforMed | Sándor, K.

Olyan fehérje molekuláról van szó, mely kémiai jeleket kap a sejten kívülről és sejt- vagy szöveti választ idéz elő. Ha a hőmérséklet egy bizonyos szint alá esik, a bőr érzékelő idegeiben lévő fehérjék észlelik a változást és információt küldenek az agynak.

Az amerikai Michigani Egyetem (MU), a kínai Huacsung Tudományos és Műszaki Egyetem és a dél-koreai Ulszani Tudományos és Műszaki Intézet munkatársai a Caenorhabditis elegans nevű fonálféregfajon mutatták be a hidegérzékelő mechanizmust, mert a faj genomja egyszerű és már teljesen feltérképezett

A Cell című szaklapban bemutatott tanulmány szerint a kutatók arra az eredményre jutottak, hogy a C. elegans a glr-3 nevű gén hiányában nem reagál a szélsőséges hidegre, amikor a hőmérséklet mínusz 18 Celsius-fok alá esik. A glr-3 gén felelős a GLR-3 receptor protein kódolásáért, ami azt jelzi, hogy szükség van rá a hideg észleléséhez. A tudósok szerint a glr-3 gén megtalálható számos fajban, köztük az emberben is.

A vizsgálat során a C. elegans hiányzó génjét a glr-3 emlősverziójával helyettesítették, amely a férget ismét érzékennyé tette a hideggel szemben. Azért is izgalmas a felfedezés, mert ez az egyik utolsó olyan receptor, amelyet a természetben eddig még nem azonosítottak.

| receptor fehérje, hideg érzékelés