A nők szívbetegségének rizikója jelentősen csökkenthető

ATLANTA - Már számtalan vizsgálat kimutatta, hogy egyes módszerekkel, így alacsony zsírtartalmú diétával, a dohányzás mellőzésével vagy rendszeres napi mozgással jelentősen csökkenthető a szívbetegségek kockázata.

táplálkozás, étrend, rizikó, szívbetegségek, szívbetegség, Szív betegség, Szív megbetegedés, dohány, cigaretta, dohányzás, kockázat | The New York Times Health News Service   Medincorp | Hopper, L.

Nemrégiben egy 84129 kórházi nővéren végzett vizsgálat azt is kiderítette, hogy nők esetében a kockázat hihetetlenül nagy mértékben, 82 százalékkal csökkenthető az említett rizikócsökkentő életmód tudatos és szigorú betartásával.

A rossz hír azonban az, hogy a felmérésben részt vett nők legfeljebb 2 százalékáról mondható el, hogy következetesen tartanák magukat a kockázatkerülő módszerekhez, tudtuk meg dr. Frank Hutól, a Harvard School of Public Health táplálkozási szakértőjétől, aki az American Heart Association atlantai tanácskozásán ismertette a felmérés adatait.

A résztvevők kora 34 és 59 év között volt, egyikük sem szenvedett szívbetegségben, diabéteszben vagy rákban a vizsgálat 1980-as indításakor. Ettől kezdve a nővérek 14 éven keresztül kétévente számoltak be étrendjükről és életvitelükről.

A kutatók ezen idő alatt 1129 koszorúér-megbetegedést regisztráltak. Bár az esetek felét olyanoknál tapasztalták, akik dohányoztak, dr. Hu szerint a többi kockázatkerülő magatartáshoz nem tudtak egyértelmű előnyöket párosítani, ezért az összes jótanácsot egyszerre kell megfogadni.

Az alacsony rizikójú csoportban levő nők:

- nem dohányoztak,

- testtömegindexük legfeljebb 25 volt,

- mérsékelten fogyasztottak alkoholt, kb. egy fél egységnyi italt naponta,

- majdnem minden nap legalább fél órát mozogtak,

- és egészséges étrenden éltek.

"Az étrend és az életmód kiemelkedően nagy hatással van a szív egészségére - mondta dr. Hu -, az orvosok többet foglalkoznak a gyógyszerekkel mint az életmódbeli változtatásokkal. Mindenkinek fel kellene ismerni, hogy a két dolog egyformán fontos."

Dr. Nieca Goldberg, a New York-i Lenox Hill Hospital szívegészségügyi programjának vezetője, az AHA egyik szóvivője a megelőzés bosszantó paradoxonának nevezte azt a helyzetet, hogy miért tűnik ennyire nehéznek egy különben igen egyszerű módszer.

"A legtöbb ember nem tudja, hogy miként kezdje el - jelentette ki dr. Goldberg -, nem könnyű egy mozgásszegény, zsíros étrenden élő dohányosnak mindezen egyszerre változtatni."

A szakértő szerint a legjobb, ha a mozgással kezdjük. A rendszeres testmozgással kontrollálható a vérnyomás, feldúsul a jó koleszterin szintje, és az eredmények gyakran más téren is változásra indítanak: aki sportol, az könnyebben szokik le a dohányzásról és az egészségtelen ételekről.

"Nem szabad elfeledni, hogy ez eltart egy ideig. Az eredményeket nem egy hét alatt érjük el, ehhez kell néhány hónap, de a végén érezni fogjuk, megérte."

Megjelent: The Houston Chronicle

| táplálkozás, étrend, rizikó, Szívbetegségek, Szívbetegség, Szív betegség, Szív megbetegedés, dohány, cigaretta, dohányzás, kockázat
2002-08-01 00:41:48