Szívünk is igényli

Az egyik legfontosabb veszélyeztető tényező, ami gyakran hosszú ideig rejtett marad, a magas vérnyomás. Az extrém módon megemelkedett vérnyomás különböző tüneteket produkál, így például szédülést, fejfájást, erős szívdobogásérzést, általános rossz közérzetet. Ha ezeket a panaszokat tapasztaljuk, már hosszabb ideje a normálisnál lényegesen magasabb a vérnyomás, és ez fokozza a szívés érrendszeri megbetegedés kialakulásának kockázatát. A megelőzéshez a legbiztosabb, ha rendszeresen ellenőriztetjük a vérnyomásunkat. A magas vérnyomás normalizálásához néhány tanácsot feltétlen érdemes megfogadni. Ezek egyúttal a szívre és a teljes érrendszerre is jótékony hatást gyakorolhatnak:

RECEPT NÉLKÜL

Szívünk naponta százezerszer ver, hetvenévnyi életút során pedig két és fél milliárdszor. Az ember azt hinné, ezt a "motort" különös védelem övezi, megfelelő energiaellátást kap, és jut neki elegendő pihenőidő is, hiszen teljességgel tőle függünk. Sajnos azonban modern életvitelünk a zsíros ételeknek, egyre gyarapodó túlsúlyunknak, a stressznek, a dohányzásnak és a magas vérnyomásnak köszönhetően számtalan veszélyforrást rejt a szív számára.
  • Figyeljünk a testsúlyunkra.
  • Táplálkozzunk sószegényen.
  • Rendszeresen mozogjunk. Optimális sporttevékenység a kocogás, a kerékpározás, a túrázás.
  • Gondoskodjunk a nyugodt és elegendő alvásról, a rendszeres relaxációról. A másik - sokszor figyelmen kívül hagyott - kockázati tényező az emelkedett koleszterinszint. A koleszterin fontos építőköve testünknek, amelyet egyrészt a szervezet maga állít elő, másrészt pedig az ételeinkkel kerül szervezetünkbe. Egy biztos: a túl sok egészségtelen belőle!
KOLESZTERINSZINTVIZSGÁLAT
  • A húsz évnél idősebbeknél, ha nincsen egyéb kockázati tényező, a koleszterinérték 6,5 mg/ml felett már emelkedett rizikófaktornak tekinthető. Amennyiben csak a koleszterin koncentrációja magas, akkor ez többnyire csak diétával is normalizálható. A rendszeres orvosi ellenőrzés azonban ilyenkor sem elengedhető. Nehezebb a helyzet, ha többfajta vérzsírérték (LDL, triglicerid) is emelkedett, ez többnyire örökletes zsíranyagcserezavarra utal. A diéta, a böjtkúrák ezen is sokat javíthatnak, ám egyes esetekben egyéb kiegészítésekre, sőt néha fogyasztószerekre is szükség lehet. A hatvan éven felüli nőknél a kissé megemelkedett koleszterinszint nem számít kórosnak (7 mg körülig).
  • A dohányzás nem csak a tüdőt támadja - mintegy 1000 kemikália komplex keverékével -, hanem a cigaretta szénmonoxidés nikotintartalma felelős a szívés érbetegségek kialakulásáért is. A cigarettafüst megközelítőleg négy százalékát a szénmonoxid teszi ki. Ez rontja a vérkeringést, és kedvezőtlenül befolyásolja koleszterinszintünket.
  • A nikotin olyan méreganyag, ami a vegetatív idegrendszert is károsítja. Beszűkíti az ereket, emeli a vérnyomást, gyorsítja a szívműködést. Egy dohányosnak körülbelül kétszeres az esélye a szívinfarktusra, mint egy nemdohányosnak. Azoknál a dohányosoknál, akiknek alapvetően magasabb a vérnyomása és a koleszterinszintje, nyolcszoros a szívinfarktus kialakulásának a kockázata is.
  • Azok a hölgyek, akik dohányoznak és fogamzásgátló tablettát is szednek, különösen sokat kockáztatnak!
  • De nem szabad figyelmen kívül hagyni napjaink felgyorsult élettempóját sem. A részben már agyonkoptatott szó, a stressz ez esetben különösen jelentős tényező. Miközben rohanunk egyik megbeszélésről a másikra, egy telefonbeszélgetés és a számítógép között félúton bekapunk valami gyorséttermi egyenétket, majd este még eleget teszünk egy-egy "protokoll-jelenésnek", nem csoda, ha a motor, amely egyre magasabb fordulatszámon üzemel, egyszer csak rendetlenkedni kezd.
A HÓNAP GYÓGYTEÁJA

Ha magas a vérnyomásunk, esetleg időnként rendetlenül vagy szaporábban ver a szívünk, készítsünk azonos arányú keveréket a következő gyógyfüvekből:

  • galagonya
  • kökényvirág
  • citromfű
  • orbáncfű
  • szúrós gyöngyajak

Egy púpos evőkanálnyit forrázzunk le fél liter vízzel, 10 perc után szűrjük le, és apránként kortyoljuk el a nap folyamán. A szívés érrendszeri okokra visszavezethető halálozások száma évről évre egyre riasztóbb. Olyannyira, hogy figyelmeztetnie kell: rendkívül fontos lenne a hatékony megelőzés. Orvosaink tanácsai nélkül mi is sokat tehetünk azért, hogy szívünk munkáját segítsük, és ezzel életünket meghosszabbítsuk. Könnyítsen a szívén!időről időre a nyugalmi fázisokat, hogy feltöltődhessen. A megelőzés egyik legfontosabb pontja a megfelelő táplálkozás.

VIGYÁZAT A REJTETT ZSÍROKKAL!

Bánjunk a sütőés főzőzsiradékokkal takarékosan, és csak magas, többszörösen telítetlen zsírsavtartalmú olajokat használjunk. A látható zsírréteget a húsok felületéről az elkészítés előtt feltétlen teljesen távolítsuk el, és mindig vegyük számításba a felvágottakkal és a sajtokkal elfogyasztott rejtett zsírokat is, ha a napi zsírbevitelünket mérlegeljük.

Aki vigyázni akar szívére, annak több burgonyából, hüvelyesekből és gabonafélékből készült terméket kell beépítenie az étrendjébe, ugyanis ezek magasabb értékű növényi fehérjeforrások, mint a hús. De optimális a hal is, mint a hús alternatívája, minden formájában, kivéve a sütést! Mivel szívbarát fehérjeforrás, ezért hetente legalább egykétszer célszerű fogyasztani halételeket.

Együnk főzelékféléket és salátát is minden főétkezésnél, és ezekkel gazdagítsuk a hideg ételek palettáját is. Ne hiányozzanak étrendünkből a természetes gabonafélék, a rizs, a teljes kiőrlésű liszt és az ebből készült pékáru sem. Bánjunk óvatosan a sóval, inkább használjunk több és többféle fűszert. A cukorral mindenképpen takarékosan bánjunk a konyhában, inkább mézzel édesítsük a desszerteket és a süteményeket. Zsírszegényen főzzünk, pároljunk, gőzöljünk, grillezzünk vagy alufóliában süssünk, főzzünk. Emellett mindenképpen másfélkét liter folyadékot igyunk meg naponta (vizet, ásványvizet, teát, hígított gyümölcsvagy zöldségleveket.)

HOGYAN AKTIVÁLJUK KERINGÉSÜNKET?

A túl alacsony vérnyomás valójában nem egészségtelen (még az élettartam meghosszabbítója is lehet), ám a mindennapokban okozhat kisebb kellemetlenségeket. A tipikus panaszok elsősorban reggel és melegebb időszakokban jelentkezhetnek: szédülés, sötét foltok a látómezőben, fáradtság, ájulásérzet.

Néhány tanács, hogyan tehetjük könnyebbé napjainkat: felkelés előtt, rögtön ébredés után kiadós nyújtózkodás, izomfeszítés és lazítás ajánlott, hogy a vérkeringést megpezsdítsük, majd végezzünk könnyű tornagyakorlatokat. A lényeg, hogy elég időt adjunk magunknak a felkeléshez. Üljünk az ágy szélére és emeljük fel a karunkat oldalra. Lélegezzünk mélyen, végezzünk hasi légzést párszor, ám ha végképp nehezünkre esik kibújni az ágyból, akkor készítsünk a közelbe még este egy termoszban zöld teát, és az első csészényit a felkelést megelőzően igyuk meg.

Felkelés után a vérkeringést tovább javíthatjuk, ha néhány percig nyitott ablaknál tornázunk, majd vegyünk hidegmeleg vizes váltott zuhanyt. Legalább háromszor váltsunk hidegről melegre, a végén pedig hideggel fejezzük be. Napközben a reggeli ébresztő mozgásprogramot egészítsük ki hetente legalább kétszer valamilyen sporttevékenységgel. Jó hatású a vérkeringésre a Kneipp-kúra és a rendszeres szaunázás is. Aki ülőmunkát végez, lábaival gyakran körözzön és fel-le hintázzon.

MIT TEHETÜNK MÉG?
  • A bazsalikomos olaj kitűnő szíverősítő. Két dl olajba tegyünk bele kétmaroknyi friss bazsalikomot, és hagyjuk pár napig érni, vagy cseppentsünk hozzá 20 csepp bazsalikomos illóolajat. Esténként dörzsöljük be vele jó alaposan a szívtájékot, vagy készítsünk könnyű pakolást. Hasonlóan jó hatású az orbáncfűolaj is, hiszen stabilizálja a vegetatív idegrendszert, oldja a feszültséget. Ezt belsőleg is használhatjuk 2-3 hónapos kúrához.
  • A narancs, levendulaés neroliolajos fürdő lecsillapítja a heves szívdobogást, megnyugtat és erősíti a szívet.
  • Kitűnő frissítő és keringésjavító a hideg karfürdő, megnyugtatja a szívet, csökkenti a mellkasi szorítást. Három percre tartsuk a kezünket és az alkarunkat folyó hideg víz alá, majd mossuk le a tarkónkat és a halántékunkat is.
  • A magnézium a szívizom erejét növeli, a stressztűrő képességet fokozza és az ereket tágítja. 3 hónapos kúrák során nagyon jó hatás érhető el vele.
  • A Bvitaminok - különösen a folsav, de a C, E-és Q10- vitamin is tovább fokozzák a magnézium hatásosságát.
  • Ne feledkezzünk el az érvédő cinkről és szelénről sem, ha az előbbiekkel együtt használjuk őket, még hatásosabbak.
  • A klinikai vizsgálatok bebizonyították, hogy az Omega-3 zsírsav véd az erek, közöttük a szív koszorúereinek elmeszesedése ellen, csökkenti a vérnyomást, segít megelőzni a trombózis kialakulását és csökkenti a vér triglicerid és koleszterinszintjét is.
  • A fokhagyma és a fagyöngy szívés érvédő hatásáról már többször is írtunk lapjainkban. Mivel a szívpanaszok hátterében nagyon gyakran érzelmi problémák, sok felgyülemlett feszültség, elfojtott düh, harag áll, nem árt a lelki terheken könnyíteni. Sokszor már egy őszinte, tényfeltáró beszélgetés is segíthet. Ha ez nem elég vagy nincs hozzá bátorságunk, legalább relaxáljunk, végezzünk autogén tréninget, menjünk el kineziológushoz, pszichológushoz.
  • Van, akinek a legtöbbet egy alapos, testetlelket felüdítő masszázs segíthet, mert képtelen aktívan ellazítani. Ha ezt kombináljuk az akupresszúrás pontok kezelésével, még intenzívebben befolyásolhatjuk a szívműködést és az energia, illetve vérkeringést.
EXTRA TIPPEK DOHÁNYZÓKNAK

A következőket tartsuk szem előtt, ha le szeretnénk szokni a dohányzásról:

  • Válasszunk olyan időt, amikor nem állunk túl erős stressz hatása alatt.
  • Számoljuk ki, mennyi pénzt tudunk megtakarítani, ha leszoktunk.
  • Próbáljuk meg kezdetben azokat az időszakokat nassolás és mindenféle ital nélkül kihúzni, amikor rá szoktunk gyújtani. Ilyenkor inkább sportoljunk, relaxáljunk!
  • Ne térjünk át gyengébb cigarettára, mert ebből csak többet és nagyobbakat fogunk szippantani, így még több nikotint és szénmonoxidot fogunk nyelni, és így továbbra is megmarad a szívinfarktus veszélye.



A cikkben szereplő természetgyógyászati módszerek nem a tényeken alapuló orvostudomány eredményein nyugszanak és nem feltétlenül azonosak az InforMed szerkesztőségének álláspontjával.
| vérnyomás, Hypertensio, Hypertonia, Magas vérnyomás, koleszterin, dohány, cigaretta, dohányzás, Szívbetegségek, Szívbetegség, Szív betegség, Szív megbetegedés, táplákozás, étrend
2002-07-25 15:59:17