Torna az infarktus után

Az infarktus kezeléséhez néhány évtizede egyre szorosabban kapcsolódik a torna, a mozgásterápia. Már a második, harmadik naptól kezdődnek a légzőtornák, nyújtózások, majd mindez egyre intenzívebb edzésekkel folytatódik.

gyógytorna, infarktus | Gyógy-ír   Kisalföld | Bencze, L.
A korábbi, mára már elavult felfogások elítéltek mindenféle mozgást, hetekig fektetve a betegeket, és későbbiekben sem javasolták a mozgást. Ez a felfogás néha még most is érezteti hatását laikus körökben. A kórházi és szanatóriumi kezelést követően a betegek visszakerülnek megszokott életmódjukhoz: stressz, dohányzás, helytelen táplálkozás, mozgásszegény életmód. Pedig ezen életfontosságú változtatni!

Lépéseket tesz a helyes út felé, ha naponta egyszer nagyot sétál, de ennél többet is tehetne. A következőkben egy olyan torna menetét olvashatják, melyet naponta többször is elvégezhetnek. Természetesen előtte ki kell kérni az orvosa és gyógytornásza javaslatát.

A torna lényege a pulzus fokozatos megemelése a megengedett szintig, majd csökkentése a kiindulási értéke. (A megengedett pulzusszám a terheléses vizsgálat során - amit az infarktuson átesett betegnél az intézetből történő távozást megelőzően minden esetben elvégeznek - meghatározott pulzus 70-80 százaléka legyen. Például 180-as pulzusszám esetén 120-150-ig szabad a pulzusszámot megemelni a torna alatt.)

A torna megkezdése előtt a gyógyszereket be kell venni, nem szabad sok kávét, teát fogyasztani és nem kívánatos teli gyomorral sem belekezdeni. Keressünk egy mozgásunkhoz megfelelő, nagyobb teret és kapcsoljunk be valamilyen ütemes, kellemes zenét. Számoljuk meg pulzusunkat 1 perc alatt, ha 60-90 között van, kezdjünk bele a tornába.

Bemelegítés
  • nyújtózzunk a nyugodt légzés ütemére két karral felfelé
  • jobb, majd bal karral keresztbe előre
  • oldalhajlással fölfelé keresztbe
Lendületes karmozgások

(gyorsabb ütemben mozogjunk, gyakorlatonként 10-15-ször)

  • kaszálások vízszintesen, majd függőlegesen
  • karkörzések: malomkörzések páros karral előre, majd hátra
  • bokszolás előre
  • súlyemelés mozdulatai
  • nyújtott karhúzások hátrafelé vállmagasságban
  • nyújtott karemelés elöl, majd oldalt
Járásgyakorlatok

(gyors ütemben, erőteljesen, a gyakorlatokat kb. 1 percig végezve)

  • erőteljes helybenjárás karmozgással
  • magas térdemeléssel helybenjárás
  • magas sarokemeléssel helybenjárás
  • láblendítés hátra felváltva
  • térdrugózás
  • helybenfutás

...2. pulzusmérés

Levezetés

(állva vagy sétálva karemeléssel, gyakorlatonkét 8-10-szer)

  • nagy légvételek 8-ig számolva, orron keresztül
  • lassú kilégzés szájon át

...3. pulzusmérés

| gyógytorna, infarktus
2002-07-18 13:41:34
hirdetés

Web Design & Development Prowebshop