Az immunrendszert gyengítő állapotok

Az alábbiakban ismertetünk néhány tényezőt, mely hátrányosan befolyásolja az immunrendszer működését.

| | Sarkady, L.

Alváshiány

Ha valaki nem alszik eleget, akkor valószínűbb, hogy vírusok vagy baktériumok fertőzik meg, és a gyógyulás is tovább tart. Ennek oka az, hogy a szervezet nem tud elegendő fertőzés elleni sejtet és antitestnek nevezett fehérjét előállítani. A szervezet csak alvás közben szabadít fel bizonyos fehérjéket, amelyek segítik az immunrendszernek, ezek a citokinek. 

Szorongás

A stressz és az aggodalom nem segítenek a baktériumok elleni küzdelemben. A szorongás csökkentheti az immunválaszt már egy félóra alatt. Az állandó stressz még nagyobb károsodást okoz, és megnehezíti az influenza, a herpesz, az övsömör és más vírusok leküzdését. Forduljon orvosához, ha nem tud szabadulni aggodalmaitól, és ha ez még akadályozza is mindennapi életét. 

Alacsony D-vitamin szint

Mindenki tudja, hogy erős csontokra és egészséges vérsejtekre van szüksége. De a D-vitamin is hozzájárul az immunrendszer jó állapotához. D-vitaminhoz juthat tojásban, zsíros halban és dúsított ételekben, például tejben és gabonafélékben. A napfény egy másik kulcsfontosságú forrás. Nyáron általában hetente 2-3 alkalommal elegendő csupán 5-15 perc napozás, mely a kezét, arcát és karját éri. Télen szükség lehet egy kicsit többre.

Bizonyos gyógyszerek

Ide tartoznak az allergia, az ízületi gyulladás, a lupus, az IBS (irritábilis bélszindróma) és a szervátültetés kezelésére szolgáló gyógyszerek. Például a kortikoszteroidok, valamint a TNF-gátlók (tumour necrosis factor) és a kemoterápiás gyógyszerek rák esetén. Mielőtt bármilyen vényköteles gyógyszert kezdene szedni, feltétlenül beszéljen orvosával. 

Túl kevés gyümölcs és zöldség

Ezek az ételek segíthetnek a szervezetnek abban, hogy minél több fehérvérsejt termelődjön a fertőzések leküzdéséhez. A friss termékek, valamint a diófélék és a magvak rengeteg cinket, béta-karotint, A-, C- és E-vitamint, valamint egyéb tápanyagokat tartalmaznak, amelyekre szüksége van egy egészséges embernek. A növényi alapú élelmiszerek sok rostot tartalmaznak, amely segít csökkenteni a testzsír arányát.

Marihuána

A marihuána füstje gyulladást okozhat a tüdőben. Annak, aki rendszeresen szív füvet, hasonló légzési problémái lehetnek, mint a cigarettától. 

Magas zsírtartalmú étrend

Az olajok gátolhatják a kórokozók ellen harcoló fehérvérsejteket. A magas zsírtartalmú étrend pedig idővel felboríthatja a bélbaktériumok egyensúlyát, mely elősegíthetné az immunválaszt. Keresni kell az alacsony zsírtartalmú, hozzáadott cukor nélküli tejtermékeket, valamint sovány fehérjét, például tenger gyümölcseit, pulykát és csirkét, vagy sovány marhahúst, melyről minden látható zsírt levág. Az elhízás miatt gyakoribb lehet az influenza és más fertőzések fellépté.

Túl kevés idő a szabadban

A napfény energiát adhat az immunrendszer speciális sejtjeinek, a T-sejteknek, amelyek hozzájárulnak a fertőzés leküzdéséhez. A friss levegőn való tartózkodás más előnyöket is hoz. Az erdő számos növénye fitoncidokat és más anyagokat termel, amelyek belélegezve - úgy tűnik - erősítik az immunrendszert.

Dohányzás

A cigaretta, a bagó vagy bármely más forrásból származó nikotin és a füst gyengítheti a szervezet ellenálló képességét a baktériumok elleni küzdelemben. Igen, az e-cigaretta párologtatott gőzének belégzése is számít, nem csak a nikotin. Az e-folyadékokban található egyéb vegyületek is elnyomják az immunválaszt, különösen belélegezve.

Alkohol

Egyszeri részegség legfeljebb 24 órán át lassítja a szervezet képessége a baktériumok elleni küzdelemben. Az idő múlásával a túl sok ivás tartósan gyengíti az ellenállóképességet, ennek is lehet tulajdonítható a hajlam májbetegség, tüdőgyulladás, tuberkulózis és bizonyos rákbetegségekre. Ha mégis fogyaszt szeszesitalt, próbálja megtartani a szabályt: legfeljebb egy ital nőknek és két ital a férfiaknak naponta.

Gyász

Van néhány bizonyíték arra, hogy a gyász, különösen, ha hosszú ideig tart, leronthatja a szervezet immunitását. A hatás hat hónapig elhúzódhat, de tovább tarthat, ha a mély fájdalom nem enyhül. Akinek segítségre van szüksége, forduljon orvosához vagy mentálhigiénés szakemberhez, 

Mozgáshiány

Úgy tűnik, hogy a rendszeres testmozgás segíti a szervezetet a vírusok és baktériumok által okozott betegségek leküzdésében. Ez részben azért van, mert javítja a vérkeringést, a baktériumok elleni küzdő anyagok könnyebben odakerülnek, ahol szükség van rájuk. A tudósok továbbra is tanulmányozzák, hogy a testmozgás miként javítja az immunrendszer állapotát.

Nincs szex

Úgy tűnik, hogy a heti intimitás javítja immunrendszerét azokhoz képest, akiknél ez ritkábban fordul elő. A szex emeli az immunglobulin A vagy IgA nevű kórokozók elleni fehérje szintjét. De a több nem mindig jobb! A hetente kettőnél gyakrabban aktív párok IgA-szintje alacsonyabb, mint azoké, akik egyáltalán nem szexelnek. 

Sarkady László dr. 

WebMD


| immunrendszer, gyász, stressz, alváshiány, D-vitamin
2020-07-09 19:21:38
hírdetés
hirdetés
hírdetés

Web Design & Development Prowebshop