Nátha: mit tehetünk? - II.

Nátha: mit tehetünk? című cikk folytatása.

|

Tüneti kezelés

Közérzetünkön javíthatunk: amíg fázunk-borzongunk, testhőmérsékletünk emelkedik, addig feküdjünk le, jól takarózzunk be! A láz- és fájdalomcsillapítók, köptetők, hurutoldók, köhögéscsillapítók megkönnyítik a betegség elviselését.

Fontos a bőséges folyadékbevitel és a könnyű ételek fogyasztása. Ajánlott a pihenés, az illóolajos bedörzsölés és fürdő, illetve szükség esetén az infralámpázás is.

Lázcsillapító gyógyszert csak 38°C vagy ennél magasabb testhőmérséklet esetén ajánlatos szedni. Ha nem hatásos, vagy a hőmérséklet 39°C fölé emelkedik, hűtést, priznicet alkalmazhatunk. Ezt többféleképpen lehet végezni:
  • állott vizes ruhába csavarjuk az egész testet, és 15-20 percenként cseréljük a vizes ruhát
  • testmeleg vízbe kell ülni, amit fokozatosan kell hideg vízzel hűteni, míg a testhő 1°C-kal nem csökken
A hűtés nagy előnye, hogy nem mérgezzük vele a szervezetünket, és szinte mindig hatékony. Gyermekeknél magas láz esetén olyan lázcsillapítót adjunk - különösen görcskészség esetén -, amelyik görcsoldót is tartalmaz. Fontos, hogy a lázas beteg legfeljebb 20°C-os szobában pihenjen! Ne takarjuk be a forró, kipirult testet vastag takaróval, mert így a hőleadást, vagyis a láz oldódását gátoljuk.

Megelőzés

A legjobb, ha igyekszünk a fertőzéseket elkerülni, vagyis megelőzzük a betegség kialakulását. A legfontosabb a gyakori alapos kézmosás. A náthás beteg maradjon otthon, de ha mégis dolgoznia kell, viseljen maszkot, hogy másokat ne fertőzzön meg! Járványos időszakban ne fogjunk kezet, használjunk papírzsebkendőt, óvatosan köhögjünk.

Étkezzünk rendszeresen! Fogyasszunk sok friss zöldséget, gyümölcsöt! Fehér cukor helyett használjunk inkább barna cukrot vagy mézet! Szedjünk multi-vitaminokat, illetve ásványi anyag és nyomelem tartalmú készítményeket! Különösen kisgyermekek és idősebbek esetén ne felejtkezzünk el a szükséges D-vitamin- és kalciumbevitelről sem.

Igyunk immunerősítő és roboráló teákat. Lehet szedni bíborkasvirág-echinacea kivonatot, kéthetes kúrákat tartva. Ihatunk frissen préselt zöldség- és gyümölcsleveket! Együnk gabonacsírákat. Kiváló hatású a feketebodza, feketeribizli, feketeretek, cékla és a lila káposzta fogyasztása is.

Használjunk helyi „fertőtlenítőszereket": gargarizáljunk gyógynövényeket tartalmazó szerrel este, szükség esetén reggel is! Torokkaparás, torokfájás esetén bevethető enzimtartalmú, lokális hatású készítmény is.

Ajánlatos fiziológiás sóoldattal vagy langyos vízzel átöblíteni orrmelléküregeinket. Ez a nyálkahártyák ápolását, tisztítását és edzését szolgálja. Kivitelezése egyszerű: orrlyukainkkal felváltva szippantsunk fel tenyerünkből enyhén sós vizet, majd fújjuk ki! Eleinte kicsit furcsa lesz, de hamarosan belejövünk, és tapasztalhatjuk a hatását, így a reggeli vagy az esti tisztálkodás részévé is válhat!

Fontos a rendszeres, örömteli testmozgás, legalább hetente 3x1 órában. Különösen ajánlható az úszás, de a rendszeres szaunázás is.

Lehet a levegőt fertőtleníteni illóolajokkal is. Legalkalmasabbak erre mécsesbe csepegtetve a szegfűszeg, a fahéj, a citrom, a narancs, a fenyő, az eukaliptusz és a menta.

Télen, különösen, ha központi fűtésünk vagy konvektorunk van, párásítsuk a levegőt. Száj-, torokszárazság esetén érdemes a helyiség páratartalmát mérni, és szükség szerint a széles áruválasztékból az igényeinknek és a hely adottságainak megfelelő, megbízható párásító készüléket beszerezni.

Közkedvelt típusok az ultrahangos párásítók, melyek üzemeltetését azonban némely típusnál megnehezíti a kemény víz alkalmazása, ill. az illóolajokat sem ajánlott beléjük tölteni. Vannak azonban olyan készülékek is, melyek aromaterápiára kifejezetten alkalmasak, így ízlésünknek és állapotunknak megfelelő aromaolajat választhatunk hozzá, melyet a párával együtt lehet hatékonyan a levegőbe áramoltatni.

Figyeljünk oda a pihenésre, az elegendő alvásra, és persze a lelkünkre is! Vegetatív idegrendszerünket stabilizálhatjuk, oldhatjuk szorongásainkat orbáncfű, citromfű, macskagyökér, komló, esetleg golgotavirág alkalmazásával. Ezeket akár tea, olaj, akár tinktúra vagy kapszula formájában használhatjuk.

Ne feledkezzünk meg az influenza megelőzésével kapcsolatosan a védőoltás lehetőségéről sem, mely elsősorban a 65 év felettieknek és a krónikus betegségben szenvedőknek ajánlott!

|
2017-12-01 00:32:01

Web Design & Development Prowebshop