A feledékenység kezelése

"Az utóbbi időben olyan szétszórt vagyok". "Ne csinálj ebből gondot magadnak. Ez teljesen rendben van, ha az ember állandóan rohan, sok a dolga vagy megöregszik." Ismerősnek tűnik ez e beszélgetés? A feledékenység és a koncentrációképesség csökkenése valóban gyakran teljesen ártalmatlan és az előrehaladott korral együtt járó terhet jelent. Néha azonban meglehetősen komoly okok rejtőzhetnek a jelenségek mögött, amelyet egy mindent átfogó tréning segítségével kézben lehet tartani.

memória, feledékenység, ginszeng | Ideál - Reforméletmód magazin   Celsus Kft. | Márkus, J.
Ha az agy teljesítménye kórosan csökkent, a szakemberek elbutulásról (dementia) beszélnek. Annak a kockázata, hogy valaki "elbutuljon", sajnos a kor előrehaladtával egyre nő: a 65 év felettiek 5 százaléka, a 85 év felettiek kereken 30 százaléka lassú agykárosodás miatti memóriazavarban szenved. A megelőzés és az időben elkezdett kezelés érdekében már a "szétszórtság"-ról is időben tájékoztatni kell a kezelőorvost. Minél előbb kezdődik meg a gyógyítás, annál hatékonyabban lehet a kísérőjelenségeket befolyásolni. Erre találták ki az orvosok a négyelemes MODA- (mozgás, orvosság, diéta, agytorna) kezelést.

ORVOSSÁG

Az agyi teljesítőképesség csökkenésének ellensúlyozására különféle készítmények állnak rendelkezésre. Recept nélkül kaphatók a patikákban különféle tabletták, cseppek, kapszulák és pezsgőtabletták, amelyek a páfrányfenyőlevél (ginkgo), Q10 -vitamin, lecitin, B-vitaminok, ginszeng, zöldtea, magnézium kivonatát tartalmazzák. A ginkgo fokozza az agy vérellátását azáltal, hogy az ereket tágítja és a vért hígabbá teszi, ilyen módon az agy több oxigént és tápanyagot kap. A ginszenggyökér a csökkent agyteljesítmény és a koncentrációképesség zavara esetén jelent segítséget. A patikákban kaphatók ginszenggyökeret tartalmazó szirupok, tabletták és drazsék, ezeket kúraszerűen célszerű fogyasztani legalább 4-6 héten át.

A receptköteles gyógyszerek többsége aktiválja az agy alacsonyabb anyagcseréjét. Ezek a szerek fokozzák például az energiát szállító glukóz forgalmát. Egy másfajta hatáselven működő gyógyszercsoport az úgynevezett kalciumantagonisták. Ezek megakadályozzák az agysejtek kalciumionokkal történő túltöltését, és tágítják az agyi ereket. Megállapították ugyanis, hogy az elbutulásban szenvedő betegek agysejtjei túl sok kalciumot tartalmaznak, és ennek következtében gyorsabban elhalnak. Az utóbbi két gyógyszerfélét azonban csak idősebbek szedhetik orvosi javallatra és ellenőrzés mellett.

MOZGÁS

A gyógyszeres kezelést feltétlen mozgásterápiának kell kiegészítenie. Ezzel a vérkeringés fokozódik, és a test minden egyes részén jobb lesz a vérellátás. Legjobb a kiadós séta vagy akár a lépcsőjárás. Nyári testmozgásként ideális az úszás vagy a kerékpározás, télen a síelés. Fiatalabbak természetesen más mozgásformát is választhatnak, de a rendszeresség náluk sem elhanyagolható.

AGYTORNA

Az "agytréning", mint amilyen például a keresztrejtvényfejtés, számolási feladatok megoldása, fényképalbum alapján személyek, helyszínek, események visszaidézése vagy valamilyen hobbitevékenység: mindezek felpezsdítik a szürke agysejteket és javítják a szellemi frissességet. Vannak, akik a rendszeres verstanulást javasolják, mások a logikai játékokat helyeslik az agysejtek élesítésére. Fő a szellemi ébrenlét és rugalmasság megőrzése!

Az agyi fitnesz része a relaxáció is. Ha állandóan csak információk halmazával töltjük fel agyunkat, és nem, vagy csak elvétve hagyunk "kiürítésre" lehetőséget számára, egyszer csak "megtelik". Ilyenkor főleg a rövid távú memória romlik rohamosan -s már a legelemibb, legtermészetesebb egyszerű dolgokra sem emlékszünk vissza. Az emiatti düh tovább fokozza a bennünk felgyülemlett stresszt, s ettől még tovább romlik a helyzet. Ezért rendszeresen lazítsunk, akár napközben többször is tartsunk 5-10 perc relaxáló szünetet, kapcsoljuk ki az agyunkat.

Nagyon jó feszültségoldók az illóolajok is.

  • Frissítenek: citrom, narancs, grépfrút, mandarin, fenyő, eukaliptusz, rozmaring.
  • Lazítanak: geránium, zsálya, citromfű, levendula.
DIÉTA

Az agyműködéshez megfelelő mennyiségű, legalább napi 1,5-2 liter folyadékra van szükség. Azonban a korral a szomjúságérzet gyakran csökken és az idősebbek gyakran elfelejtenek inni. Legcélszerűbb, ha az ásványvizes üveget vagy a teáskannát a lakásban oda tesszük, ahol napjában többször is elmegyünk. Ezen túlmenően az étkezésre a következő szabály érvényes: mindenből valamenynyit, de ne túl sokat.

Az agysejteket leginkább az eszenciális zsírsavakat tartalmazó olajos magvak, a B-vitaminokban dús gabonák, gabonapelyhek és az ásványokban, vitaminokban bővelkedő gyümölcsök, zöldségek táplálják. Az elhízás sokat ront az agyi keringésen és teljesítményen. Ha az utóbbi időben csökken a koncentrálóképességünk, romlik a teljesítményünk és súlyfeleslegünk is van, feltétlen törekedjünk pár kilós fogyásra. Ehhez alkalmazhatunk léböjtöt, zöldség-gyümölcs kúrát, vagy átmenetileg teljes vegetáriánus étrendet is.

A HÓNAP GYÓGYTEÁJA

Keverjük össze azonos arányban az alábbiakat és napközben 2-3 csészényit igyunk meg belőle:

  • zöldtea
  • ginszengtea
  • rozmaring
  • jázmin



A cikkben szereplő természetgyógyászati módszerek nem a tényeken alapuló orvostudomány eredményein nyugszanak és nem feltétlenül azonosak az InforMed szerkesztőségének álláspontjával.
| memória, feledékenység, ginszeng
2002-07-25 12:20:44
hirdetés
hírdetés

Web Design & Development Prowebshop