Mi okozza a másnaposságot, és hogyan előzhető meg?

Közeleg a szilveszter, nem árt vigyázni az év végi partikon. Néhány pohárral többet iszunk, és másnap kínzó fejfájásra, rosszullétre ébredünk.

| InforMed Hírek10   InforMed | Dobos, L.

A megelőzéshez nem árt tudni, hogy az alkohol méreg.

A másnaposság a szervezet gyógyulási folyamata az alkohol és bomlástermékei okozta mérgezés után.

Többféle tünete lehet, de az alábbiak egyikét vagy mindegyikét megfigyelhetjük:

Heves fejfájás.

Az alkoholmérgezés velejárója az agyi erek kitágulása, ez egyeseknél fejfájást okozhat. Az alkohol hatással van egyes neurotranszmitterekre is, megemelkedik a szerotonin vagy a hisztamin szintje, ami szintén fejfájást válthat ki.

Kiszáradás

 Ez is oka lehet a fejfájásnak vagy az émelygésnek. Az alkohol vízhajtó, gátolja a szervezet folyadék-visszatartási képességét. Kiszáradást okozhat még az ilyenkor szokásos izzadás, hányás vagy hasmenés is. A kiszáradás jelei a szédülés, émelygés, szomjúság és gyengeség.

Fáradtság

 Az alkohol megzavarja az alvás menetét, különösen a REM-fázis esik ki, ezért aki sok italt fogyasztott, nem tudja magát rendesen kialudni, ezért érez másnap fáradtságot.

Egyéni eltérések is lehetnek a másnaposság tüneteinek érzékelésében. Érdekes, hogy a nagyivók ritkábban másnaposak, mint az alig vagy keveset ivók, nekik 70 százalékkal több az esélyük a macskajajra. A nők is jobban megérzik a másnaposságot, mint a férfiak, érzékenyebbek még a neurotikusok is.

A megelőzés érdekében néhány jó tanács:

  • Okosan válasszuk meg, mit iszunk. Jobbak a tiszta italok, amelyek csak alkoholt és vizet tartalmaznak, ilyenek a vodka vagy a gin. A konyakban, whiskyben, vörösborban már más adalékanyagok is vannak, ezek súlyosabb tüneteket okozhatnak.
  • Együnk valamit, mielőtt inni kezdünk. Az alkohol lassabban szívódik fel, ha van valami a gyomrunkban.
  • Két ital között igyunk valami alkoholmentes folyadékot is, ez segít alacsonyan tartani az alkoholszintet, és biztosítja a kellő folyadékpótlást is.
  • Pótoljuk az elvesztett folyadékot. Mielőtt elalszunk, igyunk vizet vagy üdítőt, de kerüljük a kávé fogyasztását, mert az is vízhajtó.
  • Vegyünk be még a fejfájás előtt fájdalomcsillapítót, azonban, ha lehet, ne acetaminofent, mert az károsíthatja az amúgy is megterhelt májat.
Találkozhatunk az ún. másnaposságot megelőző tablettákkal, amelyek articsóka-kivonatot vagy más növényi összetevőt tartalmaznak. Mivel még nem végeztek gondos tanulmányokat ezek hatásáról, nem ajánljuk szedésüket. Arra nincs bizonyíték, hogy létezne olyan szer, amivel megelőzhető lenne a másnaposság.

Másnaposság ellen tehát marad a régi bevált jó tanács: fájdalomcsillapító, víz, sok alvás, és egy multivitamin-tabletta reggel.

| másnaposság, fejfájás, alkohol, macskajaj
2019-12-29 12:29:52
hirdetés

Web Design & Development Prowebshop