Sm-ben is táplálkozzon helyesen!

A szklerózis multiplex egy ismeretlen eredetű, autoimmun betegség, melynek tünetei és lefolyása nagyon szerteágazó és egyedi lehet. A betegség ma még gyógyíthatatlan, de a helyes életmóddal és táplálkozással talán lassítani lehet a folyamaton, illetve enyhíteni a tüneteken.

SM, szklerózis multiplex, diéta | InforMed Hírek9   InforMed | Mészáros, K.
Persze vannak különböző kísérletek arra vonatkozóan, hogy esetleg egy-egy speciális diétával gyógyítható lenne a betegség, de ezek egyike sem bizonyult eddig egyértelműen hatásosnak. Egyesek esküsznek a nyers kosztra, mások a zöldségfélékre és még sorolhatnánk a különböző hasznos diétákat.
\r\n
Érdemes minden diéta megkezdése előtt a kezelőorvossal egyeztetni, hiszen minden beteg eltérő, mint ahogyan tüneteik is.
\r\n
Általános irányelvek:\r\n
    \r\n
  • Általánosságban elmondható, hogy a betegek nagy részénél a mozgáskorlátozottság miatt csökken a fizikai aktivitás. Ezért érdemes súlygyarapodást megelőzendően kalória szegény étrend betartása. Ezért csökkentsük a cukor bevitelt és a zsírbevitelt!

  • \r\n
  • A mozgás szegény életmód másik kísérő jelensége lehet még a székrekedés. Ezt megelőzendően fogyasszunk élelmi rostokban dús élelmiszereket!

  • \r\n
  • Szintén a mozgás korlátozottság következtében valamint az alkalmazott gyógyszerek mellékhatásaként gyakran lép fel csontritkulás! Ezért tanácsos étrendünkbe beiktatni a magas kalcium és D vitamin tartalmú ételeket.

  • \r\n
  • Egyes tanulmányok szerint a többszörösen telítetlen zsírsavak fokozottabb bevitele csökkenti a tünetek rosszabbodását. Ezek a tengeri halakban találhatóak nagyrészt!

  • \r\n
  • Egyes tanulmányok szerint vannak olyan enzim készítmények, melyek segítik a fehérjebontást illetve csökkentik a keringő immunkomplexek szintjét, ezáltal mérsékelhetik a tünetek fellobbanásának gyakoriságát és súlyosságát. Ilyenek találhatók: papayában, ananászban és minden friss gyümölcsben.
  • \r\n
Lássuk az egyes élelmiszercsoportokkal kapcsolatos tanácsokat, tudnivalókat!\r\n
    \r\n
  1. Cukorbevitel csökkentése:

    \r\n
      \r\n
    • Cukrozott, mézzel készült ételek bevitelének csökkentése.
    • \r\n
    • Cukorral készült csokoládék, cukorkák desszertek bevitelének korlátozása.
    • \r\n
    • Cukrozott, tejszínhabos állapotban tálalt gyümölcsök, cukrozott befőttek fogyasztásának kerülése.
    • \r\n
    • Helyette: Alacsony cukortartalmú édességek. Natúr gyümölcsök fogyasztása.
    • \r\n

    \r\n
  2. \r\n\r\n
  3. Zsírbevitel csökkentése:

    \r\n
      \r\n
    • Növényi eredetű olajok ( napraforgó-, kukorica-, oliva-, lenmagolaj stb.), alacsony zsírtartalmú (light) margarinok fogyasztása.
    • \r\n
    • Zsírszegény húsok, főleg hal és csirke hús bevitele.
    • \r\n
    • Zsíros konyhatechnológiával készülő, nehezen emészthetők kerülése pl. szárazhüvelyesek ( szárazbab, szója, lencse ), bő zsírban sültek: pl. sült burgonya.
    • \r\n
    • Zsírszegény konyhatechnikai eljárások alkalmazása: roston sütés, párolás, grillezés!
    • \r\n
    • Zsír szegény tej, tejtermékek fogyasztása.
    • \r\n
    • Tejszín, zsíros sajtok, sűrített tej fogyasztásának korlátozása.
    • \r\n
    • Tojásbevitel csökkentése.
    • \r\n

    \r\n
  4. \r\n
  5. Élelmi rostokban gazdag ételek:

    \r\n
      \r\n
    • Teljes kiőrlésű ún. barna kenyerek illetve pékáruk. Korpás kenyerek pékáruk.
    • \r\n
    • Durumlisztből vagy korpás lisztből készült tészták.
    • \r\n
    • Barnarizs, cukrozatlan müzlik, \r\n Zab illetve búzakorpa használata az ételek készítésénél.
    • \r\n
    • Zöldség- és gyümölcsbevitel növelése.
    • \r\n
    • Zöldségek: Főzve,párolva, nyersen kevés zsiradék felhasználásával készítsük el.
    • \r\n
    • Gyümölcsök: Legjobb nyersen, vagy minimális cukorral készült befőttek gyümölcskészítmények,friss gyümölcslevek fogyasztása.
    • \r\n

    \r\n
  6. \r\n
  7. Magas kalcium és D vitamin tartalmú ételek fogyasztása:

    \r\n
      \r\n
    • Kalciumbevitel növelése: tej tejtermékekben, sajtokban fordul elő legnagyobb mennyiségben, illetve az olajos magvakban: dió, tökmag, mák , mogyoró, pisztácia, szezámmag, napraforgómag. Azonban ezeknek magas a zsírtartalma így bevitelükre figyelni kell! A zöldfőzelékek valamint a szardínia és a lazac hús is kiváló kalcium forrás.
    • \r\n
    • D-vitamin forrás: Tej , tejtermékek, tengeri halak (tonhal, lazac, hering, szardínia), tengerihalmáj-olaj.\r\n Többszörösen telítetlen zsírsavak bevitele: \r\n Tengeri halak fogyasztása illetve, lenmagolaj, kendermagolaj, szójacsíra-, búzacsíra olaj használata.
    • \r\n

    \r\n
  8. \r\n
  9. Fűszerek, ízesítő anyagok: Kerüljük a z erős, csípős fűszerezésű ételeket, az intenzív fűszerezési eljárásokat. Helyette mérték tartó fűszerezés ajánlott, főleg zöldfűszerek felhasználásával.
  10. \r\n
    \r\n
  11. Folyadékfogyasztás: A legjobb szomjoltó a víz. Természetes ásványvizeket, forrás vizeket, frissen csavart gyümölcsleveket fogyasszunk, gyógyteákat. Kerüljük az erős fekete kávé, szörpök, alkohol és erősen cukrozott italok fogyasztását!
  12. \r\n
\r\n
Sokszor a szklerózis multiplexben szenvedők mozgáskorlátozottságuk miatt hajlamosak inkább a készételek, az előre gyártott ételek és a félkész termékek felé fordulni, ami nagymértékben korlátozza a zöldség illetve gyümölcsfogyasztásukat. Ezért azt ajánljuk, hogy inkább lehetőleg jó minőségű, natúr táplálékokat fogyasszon, feldolgozott élelmiszereket csak alkalomszerűen egyen!
| SM, szklerózis multiplex, diéta
2011-07-25 11:15:34