Új izomerősítő izomsorvadásban

BROOKLIN, USA. A Children's Hospital-ban végzett kutatások arra utalnak, hogy a csontvelő-átültetés új stratégiát jelenthet a disztrófiában vagy más izomsorvadásban szenvedő betegek kezelésénél.

őssejtek, disztrófia, izom, csontvelő-átültetés, DMD |

The New York Times Health News Service   Medincorp | Saltus, R.

A kezdeti kísérletek során a kutatók izomsorvadásos egerekbe egészséges donoregerekből vett különleges csontvelő-őssejteket fecskendeztek.

Mint azt a kutatók várták, az őssejtek hatására új csontvelő- és vérsejtek termelődtek a beteg egereknél, akiknek a csontvelejét sugárzással roncsolták. A meglepő az volt, hogy az őssejtek egészséges, érett izomsejteket is termeltek, amelyek utat találtak a véráramon keresztül az egerek elsorvadt vázizomzatához, és kis mértékben helyreállították azt.

Ha ezek az éretlen csontvelő-őssejtek izomsejteket is generálhatnak, lehet, hogy más szöveteket is helyreállíthatnak, állítja a Children's és a Harvard Medical School-ban működő, Richard Mulligan és Louis Kunkel vezette kutatócsoport. Állításuk szerint a kutatásnak ez a vonala egy sor betegség esetén új távlatokat nyithat az őssejt-terápia alkalmazásával.

Emanuela Gussoni, Kunkel laboratóriumának egyik biológusnője és a Nature című folyóiratban megjelent tanulmány vezető szerzője szerint az eredmények azért fontosak, mert "felnőtt szövetek lehet, hogy olyan őssejt-tartalékkal rendelkeznek, amely hatékonyabb, mint gondolnánk" abban a tekintetben, hogy más sejttípusokra differenciálódjanak.

Az egyik gondolat az, hogy ahelyett, hogy a megannyi etikai kérdést felvető embrió-őssejteket használnák fel, a kutatók a csontvelő-sejteket használhatják mint "majdnem mindenható" javító-sejteket.

Egy rokon tanulmányban Gussoni és munkatársai egerekből izoláltak izom-őssejteket és kimutatták, hogy az elvárásoknak megfelelően felnőtt izomsejteket képesek generálni, de ugyanakkor csontvelő-sejteket is termelnek.

Az még nem világos, mi ösztökélt egyes izom-őssejteket arra, hogy a csontvelő-termelés útját járják, s a tudósok azt sem tudják megmondani, miért "döntött úgy" néhány csontvelő-sejt az első kísérletben, hogy izomsejtté válik. Azt gyanítják azonban, hogy ezek a biológiai döntések a szervezet valamely jelzésére adott válaszok, mintha segítségért kiáltanának az elhalt szövetek.

Dr. Leon Carash, a Muscular Distrophy Association orvosi tanácsadó testületének elnöke "izgalmasaknak" nevezte a felfedezéseket, mert "a kutatás esetleg egy olyan, eddig nem várt kezeléshez vezethet, amely minden neuromuscularis károsodást gyógyíthat."

Az izomsorvadás mintegy 250 ezer amerikait érint. 1986-ban Kunkel azonosította a Duchenne-féle izomsorvadásért (DMD) felelős gént, ez a betegség főként fiúkat támad meg és végső soron halálos kimenetelű. Kunkel és munkatársai azonosították a normál DMD-gén által termelt fehérjét, amelyet disztrofinnak neveztek el. A DMD-s betegek izomzata azért sorvad el,mert nem tartalmaz disztrofint.

A gén felfedezése elindította azt a kutatássorozatot, melynek folyamán a DMD-betegek izmait akarták a kutatók regenerálni, sajnos a mai napig eredménytelenül. Donortól vett izomsejteket, mioblasztokat ültettek be a betegek izomzatába, ami injekciók százával jár és nem bizonyult hatásosnak.

Egy másik eljárás vírusok segítségével próbálta meg a disztrofin-gént a betegek izmába eljuttatni. Ez azzal a problémával járt, hogy a beteg szervezet megtámadta az idegen vírust és a géneket és elpusztította őket.

Mindezek fényében az új kísérletek azért bíztatóak, mert az őssejtek a beteg sajátjai, és mivel a sejtek a véráram útján kerülnek az izmokhoz.

Már évek óta ismerték a kutatók azokat a különleges őssejteket, amelyek a fenti kísérlet során olyan sokoldalúaknak bizonyultak. Még éretlenebbek, "primitívebbek", mint a jelenlegi csontvelő-terápiában felhasznált sejtek.

Mulligan, a Harvard és az alá tartozó kórházak génterápiás programjának vezetője igen nagy precizitású laboratóriumi módszert fejlesztett ki a különleges őssejtek, a igen ritka, SP-őssejteknek nevezett populáció elkülönítésére.

Mint egy nemrégiben készült interjúban elmondta, az eredmények "arra ösztönöznek bennünket, hogy mélyebben és részletesebben vizsgáljuk meg a csontvelő-átültetés lehetőségeit, amely eljárást jelenleg is szív-, hasnyálmirigy-. máj- és egyéb betegségek kezelésére használnak. "Ezen kívül - tette hozzá - úgy tűnik, a vérünk sokkal jobban teljesíti a gyógyító funkcióját, mint valaha is gondoltuk volna."

Megjelent: The Boston Globe