A korral járó fájdalmak

Mindenki életében eljön az az idő, amikor úgy érzi, hogy „már nem a régi”, kisebb-nagyobb fájdalmak keserítik meg az életét. Bár az életkor előrehaladtával jelentkezhetnek addig nem érzett fájdalmak, nem szabad beletörődni, hanem tenni kell ellene.

fájdalom, életkor | InforMed Hírek15   InforMed | Dobos, L.

Az alábbiakban felsoroljuk az egyes életkorokra jellemző fájdalomtípusokat, és azt is, mit lehet tenni a kellemtelenség enyhítésére.

Négy aranyszabály:

A fájdalommal foglalkozni kell

Ne titkoljuk vagy tagadjuk le a fájdalmat, hanem keressük meg az okát, heveny fájdalommal pedig azonnal forduljunk orvoshoz, mert krónikussá válhat.

Ellenőriztessük a D-vitamin szintet

A D-vitamin segít a csontritkulással kapcsolatos ún. mikrotörések megelőzésében. Kerüljük a túlsúlyt, mert a többlet kilók megterhelik a szervezetet.

Aludjunk eleget

A kialvatlanság fokozhatja a fájdalmat, az izmok merevségét és a depressziót.

Tegyünk a depresszió ellen

A krónikus fájdalmat gyakran kíséri depresszió, amit nem mindig ismernek fel, a depresszió pedig fokozza a fájdalmat.

A harmincas években

Fejfájás

Ebben az életkorban a fejfájás a leggyakoribb, különösen a migrén 35-45 éves korban.

Megoldás: ne nyugodjunk bele, keressük a legmegfelelőbb gyógymódot. Minden típusú fejfájásra van gyógymód, ha türelmesen kivárjuk a pontos diagnózist. Ne várjunk azonban azonnal enyhülést. Segít az akupunktúra, a jóga, a stressz csökkentése, a relaxáció, valamint a kognitív viselkedésterápia.

Megerőltetés

A harmincas életévekben jellemző, hogy pontosan úgy próbálja meg valaki használni az izmait és az ízületeit, mint korábban. A megerőltetés főként az izmok és az ínak állapotát rontja. Ilyenkor kezdődnek általában a derékfájásos panaszok is.

Megoldás: meg kell tanulni helyesen használni a testünket, oda kell figyelni például az emelésre, inkább a lábak izmait kell erőltetni, mint a derekat. Kíméljük a nyakunkat és a vállunkat is. Mindennapos tevékenységeink során, sport és hobbi tevékenység közben gondosan válogassuk meg az eszközöket, változtassunk a megszokáson.

A negyvenes és ötvenes években

Ízületi kopás, derékfájás

Ebben az életkorban az artrózis és a porckorongsérv kerül előtérbe. A csigolyák közti porckorongok veszítenek rugalmasságukból, kiszáradnak és szakadékonyak lesznek, az előesett porckorong, a porckorongsérv nyomhatja az ideggyököket, izgatja az izmokat, ínakat, az artrózis pedig az ízületi belhártya gyulladását okozza. Mindez fájdalommal, mozgáskorlátozottsággal jár.

A mozgásszervi panaszok két csoportot érintenek különösen, a nagyon aktívakat és azokat, akik semmit sem tesznek azért, hogy a testüket eddzék.

Megoldás: a nem-szteroid gyulladásgátlók, az aszpirin és az ibuprofen segíthetnek, de legyünk türelemmel, ne várjunk azonnali hatást. Nem szabad elsietni a műtétet sem, a fájdalom gyakran visszatér, tehát a műtéttől se várjunk csodát. Segít a fizikoterápia és a gyulladáscsökkentő injekciókúra, az érzéstelenítő blokádok, vagy a kettő kombinációja. Hasznos az akupunktúra is.

Ebben az életkorban fontos, hogy ügyeljünk az izmok erősítésére és az egyensúly megtartására, hogy megelőzzük az egyre gyakoribbá váló elesést. Ajánlható a taj-csi vagy a csi-kung nevű küzdősport, melyek során meditációt, légzőgyakorlatokat és lassú mozdulatokat végeznek.

A hatvanas években és utána

Ebben a korban fordul elő a csontritkulásos törés, és a rák, de a legtöbb fájdalmat az egyre gyakoribb ízületi fájdalom és a gerincpanaszok okozzák. Ne hanyagoljuk el állapotunkat, a gyógyszeres kezelés, az akupunktúra és a jóga sokat segíthet.

Gyakran az alapbetegség kezelése közben nem fordítanak kellő figyelmet a fájdalomra, pedig a fájdalomcsillapítás igen fontos az életminőség megőrzésében.



| fájdalom, életkor
2018-10-01 17:39:50


Web Design & Development Prowebshop