Jobb alvás: több energia, jobb hangulat

Szerencsés ember az, aki fáradtan ágybabújik, rögtön elalszik és végigalussza mélyen az éjszakát. A jó alvás után több az energia és jó a hangulat.

alvás, hangulat, energia | InforMed Hírek8   InforMed | Glanz, J.
Erről sokan csak álmodnak: az emberek több mint 30%-a alvászavarral küszködik.

Forgolódnak éjszakánként az ágyban, nem tudják végigaludni az éjszakát. A fáradtság miatt aztán átvonszolják magukat a következő napon. A nőknél kétszer olyan gyakori az alvászavar, mint a férfiaknál.

Az alvási apnoe szindróma viszont inkább férfi dolog. A férfiak kereken 10%-a arról panaszkodik, hogy alvás közben kihagy a légzésük, vagy legalábbis gyengül. Nőknél az alvási apnoe szindróma csak ritkán fordul elő.

Az alvásigény különböző

Nincs egyetértés azt illetően, mennyi alvásra van szüksége az embernek és mikor túl sok az alvás. A csecsemőknek napi 20 óra alvásra van szükségük elosztva az egész napra. A gyerekeknek 10-12 óra. A felnőtteknek normálisan 7-8 óra alvás kell. Az életkor előrehaladtával az alvásigény 5+7 órára csökken.

Az orvostudomány egyik ága, a somnológia, amit alváskutatásnak is neveznek, az alvás témájával foglalkozik. Az éjszakai alvás során az ember normálisan 3-5 különböző alvásfázison megy át. Először jön a mély alvás fázisa, mely az éjszaka előrehaladtával egyre rövidebb lesz.

Ezzel szemben az ún. REM alvási szakaszok időtartama ciklusról ciklusra egyre nő. Az elnevezés REM a gyors szemmozgások (rapid eye movement) rövidítése. A REM szakaszok alatt csökken az izomfeszülés, azonban emelkedik a vérnyomás és a pulzusszám. Ebben a fázisban gyakran élénk álmok jelentkeznek.

Elalvási és átalvási zavarok

A jó lelkiismeret a legjobb altató, a közmondás szerint. Ennyire azonban nem egyszerű a dolog. További ok lehet túlórázás, izgalom röviddel elalvás előtt. Így a hosszas tévénézés és túl sok alkohol. A rendszertelen alvás-ébrenlét ritmus megzavarja a belső órát, főleg a váltott műszakban végzett munka.

Az okok egy része viszonylag könnyen elhárítható, pl. rossz a matrac, az ágynemű, túl hangos a hálószoba, túl meleg, vagy túl hideg. Érdemes valamit változtatni, amíg jól lehet aludni benne.

Ha az alvászavart fájdalom okozza, melyet heveny vagy idült betegség vált ki, orvoshoz kell fordulni. Az altató nem jó ötlet, mert ellenőrizetlen szedése függőséget okoz, ami ismét alvászavarhoz vezet. Ördögi kör alakulhat ki, reggel élénkítőszerek, este altató.

Megelőzés és kezelés

A stressz megszűntetése, jobb alvási szokások és körülmények kialakítása, a megfelelő táplálkozási szokások, gyógyszerek helyes szedése eredményt hozhat. Ha ezek az intézkedések ellenére sincs javulás, orvosi segítséget kell kérni.
| alvás, hangulat, energia
2010-06-30 14:50:42
hirdetés
hírdetés

Web Design & Development Prowebshop