A tanulási zavarokban szenvedő gyermekek képtelenek a tudás és információk
megszerzésére, megtartására és széleskörben történő használatára. Okai a figyelem,
az emlékezés vagy a gondolkodás zavarai, következménye pedig a tanulmányi teljesítményben
való lemaradás. A tanulási zavaroknak sok fajtája van és nincs egy megnevezhető kiváltó ok,
ami ezeket indokolná. Minden tanulási zavar alapja azonban, a jelenlegi vélemények
szerint, a kóros agyi működés.
A rémálmok az alvás REM (rapid eye movement, azaz gyors szemmozgások)
fázisa alatt előforduló ijesztő álmok. A rosszat álmodó gyermek általában teljesen
felébred és színesen emlékszik vissza az álom részleteire. A ritkán előforduló
rémálom nem kóros és a szülő vagy gondozó nyújtotta biztonság megnyugtatja a
gyermeket. Gyakori rémálmok azonban rendellenesek, és mélyen meghúzódó pszichológiai
problémát jelezhetnek.
A növekedési zavar elsősorban a testi növekedés elmaradására (méret) utal,
a fejlődés (érés) is késhet, egyrészt elégtelen testi növekedés, másrészt a növekedés
elmaradása által okozott problémák következtében.
A fóbia irracionális vagy eltúlzott félelem olyan tárgyaktól, szituációktól
vagy testi működésektől, amelyek egyébként nem veszélyesek. A fóbiák nem azonosak azokkal a félelmekkel, amelyek a gyermek különböző fejlődési
lépcsőiben megszokottak, vagy amelyek otthoni konfliktusok következményei.
Egy és nyolcéves kor között az étvágy rendszerint csökken, a növekedési ütem csökkenésének következtében. Táplálkozási zavarok alakulhatnak ki, ha a szülő vagy a gondozó megpróbálja a gyermeket evésre kényszeríteni vagy túl sok aggodalmat mutat a gyermek étvágyával vagy étkezési szokásaival kapcsolatban. A szülői rábeszélés és fenyegetés alatt a táplálkozási zavarokkal küszködő gyermek étellel a szájában ül. Néhány gyermek a szülő által erőltetett étkezésre hányással válaszol. Kezelés A kezeléshez az étkezésekkel járó feszültséget és a negatív érzelmeket csökkenteni kell. Az érzelmi jeleneteket el lehet kerülni az étel gyermek elé helyezésével és 15-20 perc múlva annak eltávolításával egyéb megjegyzések nélkül. A gyermeknek meg kell engedni, hogy az étkezési időt maga válassza meg, az étkezések közötti evést azonban korlátozni kell. Ezzel a módszerrel az étvágy, az étkezések mennyisége és a tápanyagszükséglet közötti egyensúly gyorsan helyreáll.
Hiperaktivitásról beszélünk, ha gyermekekben a tevékenykedés és az izgatottság
olyan fokú, hogy aggodalommal tölti el a szülőket és a gondozókat. Kétéves gyermekek többnyire aktívak és ritkán maradnak nyugton. Fokozott aktivitás
és zajkeltés gyakori négyéves korban is. Mindkét korcsoportban a gyermekek fejlődési
szintjének megfelelően ez a magatartás megszokott.
A beszékelés (enkoprezis) akaratlan székletürítés, amelyet nem betegség
vagy testi rendellenesség okoz.
A diszlexia elsősorban a nyelvre épülő tanulás zavara, amely gondot okoz
a szótanulásban és az olvasásban, átlagos vagy közel átlagos intelligencia,
megfelelő motiváció és nevelés, valamint ép látás és hallás ellenére. A diszlexia családi halmozódást mutat, több fiút érint, mint lányt. A diszlexiát
leginkább az agyban a hang és a beszélt nyelv feldolgozási zavara okozza. E zavarok születéstől fogva fennállnak, érintik a szófelismerést, és betűzési,
valamint írás-problémákhoz vezethetnek.
Figyelemzavar esetén a figyelem nem megfelelően vagy csak rövid ideig köthető
le, illetve a gyermek korához képest túlságosan indulatos, hiperaktivitással
vagy anélkül. A figyelemzavar becslések szerint az iskolás korú gyermekek 5-10%-át érinti,
és tízszer gyakrabban diagnosztizálják fiúkban, mint lányokban.
"A kisfiam nem képes egy percig nyugodtan ülni és nehezen tud valamire
hosszabb ideig figyelni, hiperaktív meglehetősen gyakori ez a panasz. Bár
a mondat valóban közhely, a "hiperaktivitás" szót mégis gyakran helytelenül
használják.