Nyugtalan, figyelmetlen a gyerek!

Manapság egyre több a nyugtalan, űzött, hirtelen természetű gyerek. Nehéz velük szót érteni, a legkisebb vagy akár csak vélt problémára is agresszíven reagának. Túláradó szeretetük és ellenszenvük megnyilvánulásait környezetük gyakran értetlenül fogadja; romboló magatartásukkal pedig végképp nem tudnak mit kezdeni. Az iskolai gondok egyre tornyosulnak. Az orvostudomány válasza erre eddig az, hogy 10 év alatt 20-szorosára nőtt a kezelt gyerekek száma. Pedig nem ez a megoldás...

| Ideál - Reforméletmód magazin 2003 ;15(5):40-41   Celsus Kft. | Szőke, H.
Hiperaktívnak akkor nevezzük a gyereket, ha a mozgási nyugtalanságához figyelemzavar és indulati kitörések is társulnak. A legtöbb "nagyszerű" gyerek testileg jól fejlett, erős, fáradhatatlan és mindig tettre kész egyéniség, aki hatalmas kíváncsisággal és fékezhetetlen aktivitással veti bele magát mindenbe, ami a környezetében történik. Kreativitása és gondolkodásának rugalmassága ámulatba ejtő. Nehézsége abból fakad, hogy saját fantáziavilágát nem tudja összeilleszteni a valósággal. Thom Hartmann szerint olyan, mint "egy vadász a földművelők társadalmában."

MIT TEHETÜNK?

Sokat segít a terápiás beszélgetés a gyermek nevelésében és gondozásában részt vevő összes emberrel. Ilyenkor mindenki elmondja a gyermekről kialakított saját képét, leírva adottságait és lehetőségeit. Ezekből aztán kikerekedik a gyerek tanulási és egyéb nehézségeiről a rá jellemző kép, de képességeiről és erősségeiről is sokat meg lehet tudni. Ennek alapján megfogalmazhatók a kezelés közvetlen és távlati céljai. Mindenki a lehetőségeihez mérten kap részfeladatokat.

Ne nevezzük a gyereket zavartnak, betegnek! Ez eltorzítja látószögünket, és elfeledteti velünk, hogy különleges tehetségekkel megáldott gyerekekről van szó, akik megértésünket keresik. Találjuk meg ezeket a tulajdonságokat, és aknázzuk ki őket!

Készítsünk táblázatot a megoldásra váró feladatokkal, hogy a gyerek számára is egészen világos legyen, mihez tartsa magát. Ezt naponta nézzük át. Találjunk ki neki olyan dolgokat, amihez kedve van, és sikerhez is vezet. Ezeket külön jutalmazzuk.

A napirend ritmusa: a gyerekeknek szükségük van a hét minden napjára kiterjedő, pontos időbeosztásra. A felnőttnek tudnia kell, hogy mi ismétlődik naponta, mi ritkábban, ki miért felelős. A felkelés utáni első és az elalvás előtti utolsó percek a nap fénypontjai legyenek. Elmondunk egy rövid mesét, énekelünk, pár szóval megbeszéljük, hogy mi is történt aznap, mi lesz másnap. Mindez nyugodt, békés hangnemben történjen, olyan hangulatban, hogy a gyerek is érezze, jó napja volt. Hasonlóan a másnap reggeli üdvözlésnél is igyekezzünk megteremteni azt a megfelelően könnyed, humorral teli, biztonságot sugárzó, meleg hangulatot, ami megkönnyíti a készülődést az iskolába.

Megfelelő mennyiségű mozgás:a nyugtalan gyermeknek szüksége van gyaloglásra! Ha 20-30 percig tart az út az iskolába, akkor az első órán biztos nyugton fog ülni. Ennél nagyobb örömet nem szerezhet a tanítónak. Délután otthon is elegendő lehetőséget kell biztosítani a gyereknek a mozgásra. A kerti munka, favágás, talicskázás, segédkezés a bevásárlásban, szerelésben, barkácsolásban sokszínű lehetőséget biztosít. Engedjük szabadjára fantáziánkat!

Szigorú médiatilalom: ne legyen a gyerek otthoni környezetében tévé, videó, walkman, CD-lejátszó, számítógép, mobil és drót nélküli telefon! Ha gyakran nézik és hallgatják ezeket, az még az egészséges alkatú gyerekeknél is jelentős ártalmakat idézhet elő a figyelem, a koncentrálóképesség, a dolgok megértése és az összefüggések felismerése terén. Ha 11-12 éves kortól egy-egy filmet előre kiválasztunk, akkor azt közösen nézzük meg, és utána beszélgetéssel segítsük a látottak feldolgozását.

A lakás berendezésére néhány tipp: ajánlatos elpakolni minden holmit, amire nincs feltétlenül szükség. Jó, ha nehéz, széles talpú bögréket használunk, mert ezek nem dőlnek el olyan könnyen. Az asztal alá tett kis zsámoly biztos támaszt jelent a kalimpáló lábaknak. Az ajtókkal elválasztott kisebb szobák előnyösebbek, mint az egy légterű, nagy konyha-gyerekszoba-nappali.

Táplálkozás:a különböző mesterséges ízesítő-, színező- és konzerválóanyagok, a cukor- és foszfáttartalmú ételek erősíthetik a tüneteket. A teljesen foszfátmentes diéta nem javasolt. A bio-termesztésű növényekből kialakitott reformtáplálkozás, de még a vegetáriánus étrend is ajánlható. Azokat az élelmiszereket, amelyek megfigyeléseink szerint erősítik a tüneteket, el kell hagyni egy időre. Később nagyon óvatosan újra adhatjuk, a mennyiséget egészen addig fokozatosan növeljük, míg a nyugtalanság erősödni nem kezd. A terhelési kísérletet ne reggel, a tanítás előtt végezzük, mert így esetleg csalódást okozhatunk vele, ha az első órák rosszul telnek el. Rövid ideig maradjunk meg a panaszt még nem okozó mennyiségnél, és figyeljük meg, hozzá tud-e szokni a szervezet.

FONTOS! A táplálékok kipróbálását semmiképpen sem pótolják különféle bioenergetikai tesztek.

TIPP:ha valami kedvezőtlenül hat, ne tiltsuk el tőle, hanem ígérjük meg, hogy nemsokára megint kipróbálhatja. Mindig az a cél lebegjen a szemünk előtt, hogy lehetőleg változatosan étkezhessen a gyerek. Az is fontos, hogy rendszeresen egyen. Ez megelőzi a vércukorszint nagyobb ingadozásait.

Édességfogyasztás: eleinte mazsolát vagy más szárított gyümölcsöt, később jó minőségű mézet, kevés nyers nádcukrot adhatunk.

Az érzékek fejlesztése: különösen a testi érzékelés fejlesztése fontos, ilyen a tapintás, az egyensúlyérzék, a mozgás és az életfunkciók érzékelésének képességei. Ez utóbbi elsősorban az elalvás és ébredés ritmusa, illetve a táplálkozás szempontjából fontos.

Mesélés és beszédgondozás: a gyerek életkorának és felfogóképességének megfelelő naponkénti "meseóra" egészen tizenéves korig áldásos hatású lehet. A felolvasás hangja természetes, együttérzően nyugodt, ám ne túl drámai legyen.

A jó óvoda nagy segítséget jelenthet a szülőknek. Ha viszont túl nagy a csoportlétszám és túl kevés a személyzet, az ronthat a helyzeten. Gyakori, hogy két hasonlóan érintett gyerek felerősíti egymás nyugtalanságát.

Az iskolában aztán a dolog még nyilvánvalóbbá válik. A kis létszámú osztályok vagy kiscsoportos oktatás nagy segítség lehet. Igaza van a tanárnak, ha azt mondja, hogy egy vagy két hiperaktív gyerek a nagyobb létszámú osztályban a hagyományos oktatást teljesen lehetetlenné tudja tenni. Ezért fontos a hozzátartozók és a pedagógus közötti párbeszéd a kölcsönös bizalom kiépítése érdekében, lehetőleg még a problémák felbukkanása előtt.

A különleges kezelési eljárások közül a szenzoros integrációs terápiák, a kreatív játékterápiák, az integratív viselkedésterápia, az ének- és zeneterápia, illetve a kineziológia kecsegtetnek különös sikerrel.

Masszázsok, borogatások, fürdők: a külsőleg alkalmazott kezelések a legkülönfélébb módon segíthetnek a gyereknek a rossz közérzet megszüntetésében. Nem csak a nyugodt mozdulatokkal végzett masszázs, hanem a különféle hatóanyagok (levendula, citromfű, orbáncfű) is nyugtató hatásúak.

dr. Szőke Henrik

EXTRA TIPP

A hiperaktív gyerekek lóháton egész nyugodtan és figyelmesen képesek üldögélni, mert öntudatlanul is egyensúlyozniuk kell. Az osztályteremben tehát érdemes lehet egy szokatlan ülőalkalmatosságot felkínálni nekik, például egy nagy medicinlabdát. Ha a tanár vagy maga a gyerek észreveszi a nyugtalanságot, rá is ülhet kis időre. Ha elég ügyesen csinálja a tanár, akkor az osztály úgy fogja fel ezt a jelenséget, hogy a nyugtalanság természetes dolog ennél a gyereknél, és a továbbiakban nem szentelnek neki külön figyelmet. A gyerek ezáltal bizalmába fogadja tanítóját, mert látja, hogy segíteni akar neki.

JÓ TUDNI!

Az igazi hiperaktivitás olyan alkati zavar, amiért sem a gyerek, sem a szülő nem tehető felelőssé. Családilag halmozódhat, és a fiúknál fokozott mozgási aktivitásban, a lányoknál inkább a gondolati élet zavarosságában és lelki nyugtalanságban nyilvánul meg. Nem ritka a következményes diszlexia vagy diszkalkulia (olvasási, ill. számolási nehézség).

Az eredményes kezeléshez a következő kérdésekre kell választ találni:

  • Ki az a gyermek környezetében, aki képes, vagy képessé akar válni rá, hogy elfogadja, megértse, felvállalja a gyereket (szülő, tanár, gyógyító szakember)?
  • Mennyire tudjuk hétköznapjainkat úgy alakítani, hogy csökkenjenek, vagy akár teljesen megszűnjenek a tüneteket erősítő tényezők?
| hiperaktív gyermek, ADHD
2003-04-30 22:45:33


Okozhat-e az okostelefon ADHD-t?

Az okostelefonjukat állandóan használó tizenéveseknél fokozott a figyelemhiányos/hiperaktív rendellenesség kockázata a University of Southern California Keck School of Me...


Nyugtalan, figyelmetlen a gyerek!

Manapság egyre több a nyugtalan, űzött, hirtelen természetű gyerek. Nehéz velük szót érteni, a legkisebb vagy akár csak vélt problémára is agresszíven reagálnak.


ADHD és elhízás

Egy kutatás kapcsolatot vél felfedezni a figyelemhiányos-hiperaktív rendellenesség (ADHD) és az elhízás között.


Emelkedett a mentális zavarral kezelt gyermekek száma Amerikában

Nagyobb mértékben emelkedett a mentális zavarok miatt kezelt gyermekek száma az Egyesült Államokban, mint a felnőtteké - állapította meg egy hosszú távú kutatás.


A figyelemhiányos-hiperaktív rendellenesség és más betegségek

Autizmus/Asperger-szindróma – Az autizmussal élők képtelenek érzelmi kötődésre, és gondot okoz nekik a másokkal való interakció. Az autista kisgyermekek gyakran izgat...


hirdetés