Hirdetés

Mindenki megtanulhat olvasni

A dislexiáról, disgráfiáról évekig nem hallhattunk, sokan ma is betegségnek tartják az olvasás és írásképtelenséget, a betegnek azt a kisgyermeket, aki nem, vagy csak nagyon nehezen birkózik meg az irás-és olvasás tudományával. A győri Ady iskolában immár négy éve foglalkoznak azokkal az elsős és másodikos gyerekekkel, akik aprólépésekben, korai fejlesztéssel tanulnak a logopédiai osztályokban. Kivételes vendéget köszönthetett a minap kisdiák és tanító: tankönyvírójuk, Meixner Ildikó látogatta meg őket magyarórán. Ebből az alkalomból kérdeztük a logopédus-pszichológust, a módszer hazai szaktekintélyét.

diszlexia, olvasás, logopédia, disgráfia |

Gyógy-ír   Kisalföld | Harcsás, J.

A varázsszó: türelem és hozzáértés

- Negyvenöt éve tanítok, dislexiával pedig legalább harminc éve foglalkozom - mondta Meixner Ildikó. - Persze, mire ebből jó módszer és tankönyv lesz, évtizedek telnek el. Látva és tapasztalva a dislexiás gyerekek gondját, egyre inkább az erősödött meg bennem,hogy ezeknek a tanulóknak kis létszámú csoportokban, korai fejlesztéssel kell megadni a lehetőséget az írás- és olvasás tanulásra, beszédfejlesztésre. Rendbehozni egy kialakult dislexiát ugyanis jóval nehezebb, mint megelőzni. Ezért alakítottunk ki országszerte olyan logopédiai osztályokat, ahol a kicsik, tanítónő és logopédus segítségével, különleges és apró lépésekkel haladnak.

- Mi pontosan a dyslexia?

- Tudományos meghatározása ma sincs, a gyakorlatban azt jelenti,hogy egy gyerek minden elvárás ellenére sem képes megtanulni írni és olvasni, bár ép értelmű, érzékszervei is épek. Mivel az olvasás a beszédre épül, az esetek többségében a tanulók beszédével van valamilyen füllel hallható vagy nem is hallható probléma, ami miatt az írás- és olvasás tanulása kudarcot vall.

- Tudjuk-e , hogy a gyerekek hány százaléka dislexiás?

- Nagy viták vannak e számok körül, az én felméréseim és tapasztaltaim szerint a népesség 7-10 százaléka dislexiás. Ennek lehetnek enyhébb és súlyosabb tünetei. Régebben is voltak ilyengyerekek, csak sajnos semmilyen fejlesztést nem kaptak. Rájuk mondhatták, hogy lusta vagy túl izgága kisdiákok, s ezért nem teljesítenek.

- Hallottam már olyan véleményt is, hogy azért van ennyi dislexiás gyerek, mert annyiféle írás- és olvasás-tanítási módszer létezik..."

- A módszer legföljebb megszínezi a gyerek dyslexiáját, mert van, akinél az összeolvasás, másnál a betűfelismerés okoz már-már teljesíthetetlen feladatot. Ám a dyslexia mindenképpen fellép, ha a kisdiáknak erre van hajlama.

- Mi történik azokkal a tanulókkal, akik nem kapnak korai fejlesztést?

- Azon túl, hogy nem tanulnak meg írni, olvasni, előbb-utóbb elveszítik a munkakedvüket és az önbizalmukat. Sok gyereknél ideges tünetek, ezenkívül fej- és gyomorfájás léphet fel. A dyslexia miatt nem érik el azt az oktatás-képzési szintet, mint ami egyébként az intelligenciájukból kitelne. Ezekből a gyerekekből feltehetően elégedetlen felnőttek válnak, aminek egyenes következménye lehet a boldogtalanság, a szerencsétlenség.

diszlexia, olvasás, logopédia, disgráfia

2002-07-29 11:03:45

Hirdetés
Hirdetés

Web Design & Development Prowebshop