Hirdetés

Az akadályozott beszédfejlődés (II.)

Az akadályozott beszédfejlődés hátterében álló idegrendszeri mechanizmusok zavarától függ, hogy az orvosilag nem diagnosztizálható agyi károsodás okozta beszédzavar a beszédészlelés, a beszédkifejezés, illetve a beszéd nyelvi területein jelenik meg. A beszédértési hangsúlyú akadályozott beszédfejlődés után most a kifejező motoros beszédzavar tüneteit szeretném ismertetni. Az akadályozott beszédfejlődés beszédzavarain belül ez a nyelvi síkon jelentkező zavar a leggyakrabban előforduló probléma. Fő jellemzője, hogy a gyermek jelentéstani fejlettsége életkorának megfelelő, a szituációtól független, cselekvésbe nem ágyazott mondatokat is biztosan érti. A problémák két nyelvi síkon jelennek meg.

beszédfejlődés, logopédia |

Gyógy-ír   Kisalföld | Róth, M.

1. A hangrendszerben és az időmértékek rendszerében. A normál beszédfejlődésű gyermeknél fokozatosan alakul ki ez a két rendszer, előbb megérti, majd használja is a gyermek a hangokat, a hangsúlyt, a szüneteket, a hanglejtést. E beszédzavarban szenvedő gyermekek azonban a mássalhangzókat nem ejtik, a hangokat következetlenül felcserélik, csak a kapott látható beszédpélda alapján tudják a hibákat javítani, gyakran hallhatók beszédükben hangátvetések, ezért beszédük idegenek számára nehezen érthető.

2. Alaktani és mondattani síkon is jelentős eltéréseket eredményez a kifejezési motoros zavar. Egészséges gyermeknél a mondattani szerkezetek nagy részét már elsajátítja a gyermek, így e szempontból beszéde megközelíti a felnőttét. Az akadályozott beszédfejlődésnél viszont fejletlen az aktív szókincs, a gyermek a szavakat felismerhető gesztusokkal helyettesíti, nyelvi szerkezetek hiányoznak, gyermeknyelvi szavakban (szómondatokban), szóalkotásokban fejezi ki magát a gyerek, fogalmi rendszere alacsony szintű, különbségeket nem észlel, nem helyesen észlel, mondatrészeket felcserél, ragozása hibás, összefüggő beszédében súlyos hiányosságok észlelhetők. A már ismertetett két beszédzavar közti átmenetet jelenti az a (legritkábban jelentkező) beszédzavar, amely enyhébb beszédmegértési, súlyosabb kifejezésbeli nehézségeket takar. Itt is megfigyelhetők a jelentéstani nehézségek (a gesztusokkal nem kísért közlések, mondatok nehéz, lassú megértése, kérdések után az utolsó szó ismétlése válaszadás helyett, a hasonló hangzású szavak megkülönböztetésének nehézségei).

A nyelvi síkon megjelenő tünetek megegyeznek a fent említettekkel. Ennél a beszédzavarnál a gyermekek ugyan közölni nem képesek, de az értő szókincsük megfelelő. Az akadályozott beszédfejlődésű gyermekekről általánosságban elmondható még:

  • hogy meglassúbbodott pszichés tempójuk az oka a lassú feladatmegoldásnak;
  • hogy a téri irányokban nehezen tájékozódnak, ezért a diszlexia veszélyeztetettségre figyelni kell;
  • a közvetlen emlékezetet vizsgálva nem lehet általánosságokat megfogalmazni. Viszont az analógiás feladatokban alulteljesítenek.

A gyermekek intelligenciaszintje szoros összefüggésben áll a beszédzavar típusával, annak súlyosságával. A terápia szempontjából különösen fontos a korai szülői fegyelem és együttműködés, a részletes pszichodiagnosztikai vizsgálat, a terápia korai megkezdése.

beszédfejlődés, logopédia

2002-07-18 14:07:36

Hirdetés
Hirdetés

Web Design & Development Prowebshop