ÚJ

A húgyhólyag fejlődési rendellenességei

A vesét, húgyutakat érintő, előzőekben taglalt eltérések esetén feltétlenül plasztikai műtétet kell végeznünk, amennyiben az elváltozás a későbbiekben veszélyeztetné a vizeletelválasztó rendszer funkcióját. A lehetőségekhez mért legjobb eredmény elérése érdekében műtétet még az irreverzibilis, vissza nem fordítható eltérések kialakulása előtt ajánlatos végezni. Ezért is feltétlenül fontos a rendellenességek időben történő felismerése. Mivel a gyermekek panaszaikat nem "felnőttesen" adják elő, fontos szerepe van a szülői megfigyelésnek, a közösségekben észlelt eltéréseknek. A gyermekorvos felismerése meghatározó lehet a későbbiekre nézve. A korai diagnózis azokban az esetekben is lényeges, melyeknél nem feltétlenül kell beavatkozni azonnal. Így ugyanis követhetőbbé válik a folyamat. Észlelhetjük annak tendenciáját. Az esetleges, kialakulható szövődmények elhárítása hatékonyabb lesz


Urológiai fejlődési rendellenességek

A húgyivarszervek fejlődési zavaraihoz gyakran egyéb fejlődési rendellenességek is társulnak. Kialakulásukban szerepet játszanak környezeti hatások (gyógyszerek, kémiai anyagok stb.), öröklődési tényezők, terhesség alatti megbetegedések. A fejlődési rendellenességeket akkor tudjuk legeredményesebben kezelni (természetesen azokban az esetekben, ha egyáltalán szükséges beavatkoznunk), ha az eltéréseket időben felismerjük. Ezért fontos, hogy az urológiai jellegű, a vesét, vizeletelvezető rendszert, valamint a férfi nemi szerveket (genitáliákat) érintő eltérések észlelése esetén a beteg (jelen esetben gyermek) minél előbb kerüljön urológushoz (gyermekurológushoz). A további teendők eldöntése már az urológus szakember feladata.


A logopédus rovata - Melyik módszert válasszuk a gyermekeknek

A jelenlegi iskolarendszerben az iskolaigazgatók felelőssége, hogy megválasszák az intézményük számára a követendő és alkalmazandó programokat, módszereket. Ezért van az, hogy a szülő is választhat: melyik iskolatípus felel meg legjobban gyermekének - módszereivel, elveivel, hozzáállásával? Az alábbiakban azoknak a szülőknek szeretnénk segítséget nyújtani, akik gondosan mérlegelni szeretnék gyermekük iskolába lépésének kérdését, ám útmutatást igényelnek a tisztánlátáshoz. A módszerek sorrendje semmiféle értékelést nem képvisel, mindegyik pedagógiai „stílus" elfogadott és értékesnek minősített. Romankovics-féle módszer


Az akadályozott beszédfejlődés (II.)

Az akadályozott beszédfejlődés hátterében álló idegrendszeri mechanizmusok zavarától függ, hogy az orvosilag nem diagnosztizálható agyi károsodás okozta beszédzavar a beszédészlelés, a beszédkifejezés, illetve a beszéd nyelvi területein jelenik meg. A beszédértési hangsúlyú akadályozott beszédfejlődés után most a kifejező motoros beszédzavar tüneteit szeretném ismertetni. Az akadályozott beszédfejlődés beszédzavarain belül ez a nyelvi síkon jelentkező zavar a leggyakrabban előforduló probléma. Fő jellemzője, hogy a gyermek jelentéstani fejlettsége életkorának megfelelő, a szituációtól független, cselekvésbe nem ágyazott mondatokat is biztosan érti. A problémák két nyelvi síkon jelennek meg.


Diszlexia az óvodában?

Nagycsoportos gyermekeknél az óvodai foglalkozások során általában előkerülnek azok a játékos fejlesztő feladatlapok, amelyek célja a képességfejlesztésen túl az iskolai módszerekre, tanulási tevékenységre való felkészítés. A "megoldott" feladatokat hazaviszik a gyerekek, s a szülők időnként kétségbeesve pillantanak egymásra, s kérik ki a pedagósus, a logopédus véleményét: diszlexiás-e a gyerek, mert fordítva írta a számokat, mert a sor végén kezdi a rajzolást, mert tükrös a másolása. A válasz nagyon egyszerű, és így látatlanban eldönthető: NEM.


A koraszülöttek vakságáról

A koraszülötteket fenyegető számos veszély közül talán az egyik legszomorúbb károsodás a vakság. Lesújtó statisztikákat ismerünk, amelyek szerint a korábbi évtizedekben ugrásszerűen megemelkedett a koraszülöttség és oxigénkezelés talaján kialakult látáskárosodás. Örvendetes azonban, hogy az utóbbi évtizedben, hála azoknak az időközben kifejlesztett műszereknek (pulsoxymeter), amelyek segítségével a vér oxigénkoncentrációját a kívánt normális szinten lehet tartani, az ilyen típusú vakságok száma csökkenő tendenciát mutat.


Beszédtechnika az iskolában

Az utóbbi évek iskolareformjai, szervezési szabadsága nagyon sok új lehetőséget adott pedagógusoknak, gyermekeknek egyaránt. Számos középiskola indított (nagy népszerűséggel) beszédtechnikai, beszédművészeti szakkört. Ezen szakkörök során mindenki tökéletesítheti beszédét, illetve betekintést nyerhet a színpadi beszéd rejtelmeibe - elméletben is, gyakorlatban is.


Gyermekkori alvászavarok

Az alvás olyan élettani folyamat, amely a lelassult biológiai működésekkel és a megváltozott tudatállapottal a szervezet testi és lelki regenerációját szolgálja. Az alvásigény csecsemő- és kisgyermekkorban a legnagyobb időtartamú. Az életkor előrehaladtával változik.


Segítség a dadogásnál

A dadogás tünetei alapján nemcsak mint beszédzavar van jelen környezetünkben, hanem mint személyiségzavar is. Ennek a személyiségzavarnak a fókusza maga a beszéd folyamatosságának problémája. A személyiségfejlődésben mutatkozó extrém jegyek, a személyiség "az átlagtól eltérő" tulajdonságai (például nagymértékű bűntudat, gátlásosság, befelé fordulás, agresszió, önértékelési problémák, beszédfélelem, kényszeres cselekvések) nem személyiségjegyek valójában, hanem a dadogásra és a neurotikus hajlamra épülő másodlagos – pszichés - tünetek.


A dadogást befolyásoló tényezők

A dadogás, mint beszédzavar, vegyes elbírálásban részesül a mindennapokban, ennek alapja a tünetek sokfélesége, változatossága, időlegessége. A dadogás egyik fő jellegzetessége, hogy nem állandó beszédzavar, hanem tényezők sorától függő "lappangó" probléma. Ezért is lényeges tisztázni, mely tünetek jelentkeznek e beszédhiba során.


| | | | 84 | | | |

Web Design & Development Prowebshop