Stresszjajok

Hajhullás

stressz, panasz, betegség | Ideál - Reforméletmód magazin   Celsus Kft. | Dénes, V.
Testünk állandóan kommunikál velünk ­ legfeljebb nem mindig veszszük észre, vagy nem mindig értjük. Lázzal, heves szívveréssel, gyomorfájással, görccsel, puffadással, izzadással felel kihívásainkra. Nézzük át azt a tíz apróságot, amely túlfeszített életstílusunk esetén riadót fúj. Cikkünkből tehát megtudhatjuk, mikor kell pihenni. Tíz figyelmeztető jel

Stresszes időszakban testünk kevesebb vitamint, nyomelemet és aminosavat vesz fel az ételekből, pedig ezek szükségesek a haj növekedéséhez. Ugyanakkor a feszített tempó megemeli a nők prolaktinszintjét (tejelválasztást segítő hormon). Ez csökkenti a férfihormon, a tesztoszteron termelődését (a férfiak azért szőrösebbek, mert több a tesztoszteronjuk), és emiatt megritkul a hajunk.

Megoldás: A nők hajhullásának 30%-ában segít az étrend megváltoztatása. Egy négy hónapos kúrát kell elvégezni, ami szilikátban, magnéziumban (natúrrizs, gabonamagvak) és B2-vitaminban gazdag (gabonák, brokkoli). Ezek segítik a fejbőr vérkeringését, és így javul a hajszálak tápanyagfelvétele, aktiválódnak a hajhagymák.

Fáradt, szürkés, foltos bőr

Minél feszítettebb a tempó, annál magasabb az adrenalinszint. Ez vörös foltokat okoz, és növeli az aknéképződést. A kollagén és az elasztin termelését, amelyek bőrünk fiatalságáért és feszességéért felelősek, rontja. Romlik a bőr vérkeringése is, ettől sápadt, szürkés színű, petyhüdt és ráncos lesz. Az érzékenyebb bőrtípusúaknál korpázó hámlás, ekcémás, viszkető foltok is megjelenhetnek.

Megoldás:

A hűsítő pakolás és a jégkockás ledörzsölés segítenek a foltok eltüntetésében. Ezenkívül legalább nyolc órát kell(ene) aludni és harminc percet kitartóan sportolni (biciklizni, úszni) naponta!

Farkasétvágy

Csoki, hamburger, virsli és hasábburgonya

­ a stresszes időszakokban testünknek több energiára van szüksége, amit gyorsan akar beszerezni. A cukor (ami elrejtőzhet ketchupben, uborkában, mustárban is) felnyomja a vércukorszintet, és nyugtató hatást fejt ki az agyban. A csoki azonban olyan öszszetevőket is tartalmaz, mint a feniltilamin és a teobromin, ezek viszont fokozzák az étvágyat. Gyorsan elérhető kalóriát tartalmaz a fehérje is (virsliben, kolbászban), ám az energiaszint elfogyasztásuk után harminc perccel visszazuhan, így hamar megéhezünk utánuk.

Megoldás: Ha nyomott a hangulata, egyen spenótot, mogyorót és halat. Ezek blokkolják az adrenalin (és az agysejtekben keletkező noradrenalin) hatását magas magnéziumtartalmuknak köszönhetően. Ha ételeit fűszerezni akarja, használjon kevés csilit vagy borsot. Ezek kapszacint és piperint tartalmaznak, amelyek növelik az endorfin (a boldogságunkért felelős hormon) szintjét.

Fülzúgás

A fülünk olyan hamis jeleket küld a hallóközpontunkba, amelyeket agyunk valódi hangjeleknek vél. A stressz megzavarja a normális "adást", és az agy a sípoló, zörgő, csilingelő hangokat igaznak véli. A belső fül vérellátása a stressz hatására csökken, mert a kis erecskék összehúzódnak a feszültség miatt.

Megoldás: Autogén tréning segítségével megszabadulhatunk a stressztől, az agy és a hallószerv vérkeringését pedig gingkóval, fokhagyma-galagonya-fagyöngy készítményekkel és gerinctornával javíthatjuk.

Tikkelés

A stressz a vérkeringés romlásával fokozza a tejsavképződést. Ez az az anyag, amely az izomlázért is felelős. A túl sok tejsav idézi elő a szemhéj rángatózását is. (És megfeszült, görcsös vállakat, nyakizmokat és az ebből eredő fejfájást.

Megoldás: A tejsavat váltott hőmérsékletű fürdővel vagy szaunával gyorsabban lebonthatja szervezete. A fürdőnél 2 percig 37 fokos, 15 másodpercig 20 fokos vizet váltogasson. Segíthetnek még a gyógynövényteák, például kakukkfüves, zsályás, vagy kamillateás arcborogatások. Belsőleg citrom- és orbáncfűből, levendulából készítsünk feszültségoldó teát magunknak. Ezenkívül szedjünk magnéziumot és B-vitaminokat.

Heves szívdobogás, szívritmuszavar

Ez bizonyára sokak számára nem újdonság. Ha izgatott, feszült, úgy érzi, szíve majd kiugrik a helyéről. A stresszhormonok túltengése megzavarja a normális szívritmust, ezért lehet, hogy egyszer-kétszer kihagy, vagy túl hevesen ver. Sokan szívritmuszavartól félve a feszültség oldására alkoholhoz fordulnak, ez azonban csak fokozza a panaszt.

Megoldás: Bármilyen nyugtató gyakorlat jól jöhet: jóga, meditáció, illóolajos fürdők. Sok és kitartó sportolás ajánlott, ezek azonban megduplázzák a kálium- és a magnéziumszükségletet. Rendszeresen ismétlődő szívritmuszavarával mindenképpen keresse fel orvosát, hogy a szervi okokat ki lehessen zárni.

Viszkető bőr, kiütések

Mivel a stressz miatt csökken a bőr vérellátása, a bőrbetegségek könnyebben elő jönnek. Ráadásul a viszkető érzést kiváltó hisztamin termelődését fokozza a feszített életritmus. Ez azután allergiás reakciókat vált ki, amelyekre a szervezet kiütésekkel válaszol.

Megoldás: Ne vakarózzon, mert az ártatlan pörsenések krónikus ekcémává válhatnak. Bőrét hetente kétszer radírozza le (például 1 evőkanál tej, 1 teáskanál avokádóolaj és 1 teáskanál őrölt mandulamag keverékével), utána pedig kenje be nyugtató, hűsítő szerekkel. Kiváló a ligetszépe- és kukoricacsíraolaj is. Csak langyos vízzel tisztítsa a bőrét, ne használjon szappanokat, lemosó tejet, tonikot, kerülje a gyümölcssavas bőrápoló szereket.

Fekete foltok, sebhelyek

Ne csodálkozzon, ha ilyenkor könnyebben megsérül, vagy gyorsabban véraláfutásos lesz a bőre. Talán nem is emlékszik rá, hogy megsérült, mert a stressz miatt több olyan hormont termel szervezetünk, amelyek elnyomják a fájdalomérzetet. Ezért van az, hogy a kisebb sérüléseket észre sem vesszük.

Megoldás: A sérülések kezelésére használjon hideg pakolást, sportbalzsamokat, vagy árnika-, nadálytő- vagy varázsdió-tartalmú készítményeket. A megelőzés érdekében végezzen nyugtató, lazító gyakorlatokat, például thai csit vagy autogén tréninget.

Rendszertelen havi vérzés PMS

Az endorfin és az enkefalin nevű hormonszerű anyagok alacsonyabb szintje maga után vonja a nemi hormonok termelődésének csökkenését is. Ezzel a szervezet el akarja kerülni, hogy krízishelyzetben utód foganjon, a következmény pedig, hogy rendszertelen lesz a havi vérzés. (Máskülönben ennek köszönhető, hogy háborúban és katasztrófahelyzetekben elmarad a menstruáció.)

Megoldás: Vitamin- és fehérjegazdag táplálkozással támogathatjuk szervezetünket, és megnyugtathatjuk, hogy nincs szükségállapot, nincs mitől félnie. A magnézium megnyugtatja a stressztől elgyötört idegeket, a premenstruációs szindrómánál (görcsök, változó hangulat) pedig egy kellemes rozmaringos és kakukkfüves nyugtató fürdő segít. Próbáljuk ki a méhpempőt és az orbáncfűtartalmú szereket, komolyabb esetben pedig keressünk fel egy jó akupunktőrt, homeopatát vagy egy nőgyógyászt. Ha csak lehet, kerüljük a hormonok szedését!

Gyomorpanaszok

Görcsbe rándul, összeszorul vagy ég a gyomra, enni se bír, esetleg fáj a hasa.

Megoldás: Ne egyen kenyeret és tésztát. Mindkettő olyan kémiai reakciókat vált ki, amelyek rosszullétet, hányingert, fájdalmat okoznak. Igyon édesítőszer nélküli gyógyteát. Kerülje a zsíros, édes-savanyú vagy csípős és panírozott ételeket. Tegyen meleg vizes tömlőt a hasára. Végeztessen Mayr-féle hasi kezelést, talpmasszázst vagy akupunktúrát. Ha mindezek ellenére sem enyhülnek panaszai, forduljon orvoshoz.

MI SEGÍTHET MÉG?

Masszázs: A legősibb gyógyászati beavatkozás. Kr. e. 3000-ből származó feljegyzések szerint nyugtatás céljára alkalmazták. Hippokratész, az ógörög orvos (Kr. e. 460­377) írja: "Az egészséghez vezető út a mindennapos illatos fürdő és olajos maszszázs." A XIX. századig sokszor előfordult a masszázs orvosi tankönyvekben, a gyógyszeres kezelés beköszöntével azonban elvesztette népszerűségét, és csak az utóbbi időben nyerte vissza megbecsülését. A masszázs terápiás érintésnek tekinthető: nemcsak testünk megismerését szolgálja, és ellazít bennünket, hanem izomfeszültségeinket is oldja.

Meditáció: Ugyan a meditálás a legtöbb vallásban szerepel, minden mellékzönge nélkül alkalmazhatjuk. Laboratóriumi kísérletek kimutatták, hogy a meditáció során lassul a pulzus, csökken a vérnyomás és javul a véráramlás. Az agytevékenységben bekövetkező változások a nyugodt, ellazult állapotra jellemző, jóval ritmikusabb elektromos hullámkibocsátást eredményeznek (alfahullámok). A rendszeresen meditálóknál végzett vérvizsgálat a stresszhormonszint csökkenését mutatta, és vannak, akik így koleszterinszintjüket is csökkenteni tudják.

A jóga (szanszkrit eredetű: egység) igen összetett, ugyanakkor jól áttekinthető egészségmegőrző és betegségmegelőző rendszerének köszönhetően terjedt el nyugaton is. Célja a test, a lélek és a szellem közti egység, harmónia megteremtése. A megfelelő testhelyzeteken (ászanák) kívül igen fontos a légzés módja, melynek számos betegségben, például magas vérnyomás esetén, asztma és emésztési panaszok kezelésében is óriási a jelentősége.

Mentalbooster: mindennapos használata javítja a szervezet energetikai egyensúlyát. A készülék ugyanis olyan finom elektromágneses hullámokat bocsát ki, melyek harmonikusabbá teszik az idegrendszer működését. Ennek köszönhetően mérsékeli a stressz okozta kellemetlen hatásokat. Enyhíti a kimerültséget, a vegetatív idegrendszer zavarából adódó panaszokat, javítja a koncentrációs képességet és segít ellazítani.

Jó TUDNI!

  • Első tekintetre egyáltalán nem hasonlítanak egymásra a betegségek, annyira különböznek egymástól a megtámadott részek. Holott minden betegségnek egyforma a létezésmódja és az oka, csak a fészkük különböző.

(Hippokratész)

  • A betegségek oka sokféle összetevőből áll, leggyakoribbak a következők:
  • a tápanyagok (fehérje, szénhidrát, zsírok, nyomelem, ásványi anyag, vitamin) hiánya vagy túladagolása
  • természethiány, elemekkel, föld-, víz-, tűz- (nap) és földelemmel való kapcsolat hiánya, konzerváló szerek, vegyszerek...
  • alvás, pihenés hiánya
  • mozgáshiány, ülő életmód
  • lelki ápolás, fejlődés hiánya
  • egyéniséghiány (nyájösztön, komformizmus), felelősségvállalás hiánya
  • társhiány, kapcsolathiány (elidegenedés)
  • lelki nyugalom hiánya (állandó feszültség, gondok, túlterheltség)
  • örömhiány (depresszió)
  • sikerérzés hiánya (bűntudat, kisebbrendűségi érzés, csalódás, frusztrációk)
  • energiahiány (testi-lelki energiahiány, fáradtság, túlhajszoltság)

(Oláh Andor)

  • A betegség a természet kísérlete, hogy eltávolítson valamit, és helyreállítsa az egyensúlyt. A gyógyítás feladata: a mérgeket, salakot eltávolítani, új képződését és bevitelét meggátolni.

(Romolo Mantovani)


A cikkben szereplő természetgyógyászati módszerek nem a tényeken alapuló orvostudomány eredményein nyugszanak és nem feltétlenül azonosak az InforMed szerkesztőségének álláspontjával.

| stressz, panasz, betegség
2002-07-25 13:36:17