Hajhullás mint gyógyszermellékhatás

A gyógyszereket számos betegségre szedni kell, de a legtöbbnek nem kívánatos mellékhatásai is vannak. Egyes gyógyszerek fokozott szőrnövekedést idéznek elő, míg másoknál a hajhullás okoz gondot.

| InforMed Hírek16   InforMed | Dobos, L.

A hajhullás az általános közérzetet, az önbecsülést is befolyásolja, ezért fontos megfelelően kezelni ezt a problémát. Szerencsére a legtöbb esetben visszafordítható folyamatról van szó.

Hogyan okoznak hajhullást a gyógyszerek?

A gyógyszerek hatóanyaga beleavatkozik a hajnövekedés normális ciklusába. Az anagén fázisban, amely 3-4 évig tart, a haj növekszik. A mintegy 3 hónapig tartó telogén fázisban pihen a haj, majd a fázis végén kihullik, és új nő a helyébe. A gyógyszerek mindkét fázisban hathatnak.

A hajhullás súlyossága a gyógyszer típusától és az adagolástól függ, de befolyásolja a beteg egyéni érzékenysége is.

A következő gyógyszercsoportok árthatnak a haj növekedésének:
  • akne elleni gyógyszerek
  • antibiotikumok és gombaölő szerek
  • antidepresszánsok
  • fogamzásgátlók
  • vérrögösödés elleni szerek
  • koleszterincsökkentők
  • az immunrendszert elnyomó gyógyszerek
  • emlőrák elleni gyógyszerek
  • epilepszia ellen szerek
  • vérnyomáscsökkentők (bétablokkolók, ACE-gátlók és vízhajtók)
  • hormonpótló szerek
  • nem szteroid gyulladáscsökkentők
  • Parkinson-kór elleni szerek
  • szteroidok
  • pajzsmirigy-gyógyszerek
  • fogyasztótabletták
A kemoterápiás szerek ártanak az egészséges sejteknek, így a hajhagymáknak is. A haj általában a kezelés utáni két hét során hull ki, majd 1-2 hónap után ez a folyamat felgyorsul.

A gyógyszer okozta hajhullás megállapítása

Az orvos a gyanú esetén a következő kérdéseket teheti fel:
  • Mikor kezdődött a hajhullás?
  • Milyen gyors az üteme?
  • Milyen más tüneteket észlel a beteg (viszketés, égő érzés)?
  • Milyen gyógyszereket szedett az elmúlt 4 hónap során?
  • Milyen egyéb betegségi vannak?
  • Változtatott-e étrendjén vagy hajápolási szokásain?
A vizsgálathoz tartozik a hajhullás mintájának megállapítása, és különféle tesztek elvégzése is. A gyógyszerek szedésének egyenként történő elhagyása is támpontot ad az orvosnak.

A hajhullás kezelése

Bármilyen gyógyszert szedünk, beszéljük meg orvosunkkal a lehetséges mellékhatásokat. Ha gyógyszer okozta a hajhullást, jó esély van arra, hogy a szedés abbahagyását követően a hajhullás megszűnik.

Létezik egy módszer a kemoterápia okozta hajhullás kivédésére: a fejbőr hűtése kemoterápia előtt és után. A hűtés ugyanis csökkenti a véráramlást, de az a kockázat, hogy a rák kiújul. Kemoterápia után a haj általában igen gyorsan visszanő, de állaga változhat, gyakran előnyére.

| hajhullás, gyógyszer, mellékhatás
2019-05-21 09:50:24