Kalcium és a vesekő

Újabb bizonyítékot tártak fel portlandi kutatók: bár a vesekő jórészt kalcium-oxalátból áll, nem kell félni a kalciumban gazdag ételektől. Épp ellenkezőleg, a kalcium fogyasztása csökkenti a vesekő kockázatát.

vesekő, kálcium, diéta, vesekÅ‘ | InforMed Hírek11   InforMed | Dobos, L.

A kutatók három nagy vizsgálat adatait elemezték, így összesen több mint egymillió beteg vett részt, a követési idő átlagosan 20 év volt.

A kutatók a résztvevőket öt kisebb csoportra osztották attól függően, mennyi kalciumot fogyasztottak tejtermékekből, és mennyit más forrásból. A vizsgálatban csak olyan, általában egészséges férfiak és nők vettek részt, akiknek az adatgyűjtés előtt nem volt vesekövük.

Mind a tejtermék-alapú, mind az egyéb forrásból elfogyasztott kalciumra igaz, hogy azoknak, akiknek a szervezetébe a legtöbb kalcium jutott, kisebb valószínűséggel lett vesekövük, a kockázat 77 százaléka volt annak, amit a legkevesebb kalciumot fogyasztóknál figyeltek meg.

Mivel a legtöbb vesekő kalcium-oxalátból áll, ellentmondásosnak tűnik, hogy épp az étrendi kalcium csökkenti a kockázatot. A valódi bűnös azonban nem a kalcium, hanem az oxalát. Ehhez a vegyülethez, mely gyümölcsökben, zöldségfélékben, dióban és csokoládéban található, kapcsolódik a kalcium.

Sok beteg nem tud erről, ezért a vesekőtől való félelmében nem fogyaszt elegendő kalciumot, így valójában fokozza a kockázatot. A túlzásoktól is óva intenek a szakemberek, az ajánlott napi mennyiség 1000-1200 milligramm.

NewsMax

| vesekő, kalcium, diéta
2013-04-17 22:40:14

Web Design & Development Prowebshop